کد خبر: 1209293
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲
قصه پیچیده و به ظاهر غیرقابل حل ترافیک شهر تبریز، کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک معضل شهری بزرگ است؛ پرسش این است که اگر تبریز، متولی ترافیک دارد چرا شهروندان همچنان ناراضی هستند و هیچ فرد یا نهادی پاسخگوی مردم نیست؟
 

وحید زینالی- تبریز- خبرنگار جوان: ترافیک در نقاط مختلف تبریز و بویژه هسته مرکزی شهر در ساعات صبحگاهی، ظهر و غروب هر روز به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است.

ترافیک آزاردهنده ای که در تمام سطح شهر گسترده شده و شیوه رانندگی اعجاب آوری که مشابه آن کمتر دیده می شود، نمادی از شهر تبریز به حساب می آید و اولین چیزی است که نظر هر تازه واردی را جلب می کند.

در شلوغ‌ترین خیابان تبریز وقتی همه پشت راه بندان گیر افتاده اند، یک مرتبه راننده ای به طرف دیگر خیابان می پیچد و پیش از آنکه با اتوبوسی که به سرعت از رو به رو می آید برخورد کند، دوباره به مسیر اصلی بر می گردد.

همین راننده وقتی از تقاطعی که قرار بوده از آن بگذرد، رد می‌شود، دنده عقب بر می‌گردد، در حالی که ماشین‌های پشت سر با سرعت زیاد به طرفش می‌آیند.

تفاوت چراغ قرمز و سبز تنها در رنگ آن است و برای بسیاری از رانندگان مفهومی ندارد و بدون توجه به آن، به دو سمت خیابان نگاهی می٬اندازند و اگر پلیسی آن نزدیکی نباشد، یک باره پا بر گاز گذاشته و از تقاطع رد می شوند با این توجیه که هیچ ماشینی از رو به رو نمی آید برای چه منتظر بمانم.

بسیاری از رانندگان سعی می‌کنند طرف مقابل خود را بترسانند و با سرعتی باور نکردنی به سمتش می رانند بلکه طرف مقابل کوتاه بیاید و در گوشه ای از خیابان نگهدارد و آنها به سلامت از کنارش بگذرند.

در این جنگ و گریز همیشه کار به خوشی تمام نمی‌شود و بی‌احتیاطی کار دست راننده‌ها می‌دهد و در کمتر از چند ثانیه با ماشینی که با سرعت به طرفشان می آید، شاخ به شاخ می‌شوند.

 

متولی ساماندهی ترافیک این روزهای شهر تبریز کدام نهاد است؟

متولی ساماندهی ترافیک این روزهای شهر تبریز کدام نهاد است؟ شاید این موضوع را کسی بر گردن نگیرد، اما یک هم افزایی بنیادی در بین دستگاه های متولی می توانست این معضل را تا حدی کاهش دهد.

ضعف نهادی حمل و نقل عمومی در شهر تبریز که بعد از دوران کرونا و با عدم استفاده شهروندان از خدمات عمومی اوج گرفت موجب گردید که دست اندرکاران بخش خصوصی در این زمینه با ضرر و زیان مواجه شوند و به سمت دیگر زمینه ها بروند، تا جایی که در حال حاضر بعضی از مسیرهای شرکت واحد از جمله ۱۱۳ و ۱۶۲ و ... تنها با  چند عدد اتوبوس اداره می شوند و برای استفاده از خدمات آنها حداقل باید یک ساعت در انتظار بمانید. کنار کشیدن شرکت واحد از ارائه خدمات حمل و نقل عمومی و اکتفا به مسیرهای خط ویژه و انتقال بقیه خطوط به بخش خصوصی همراه با نظارت ناکافی، موجب بد سلیقگی و بی نظمی توسط رانندگان بخش خصوصی شده است.

استفاده ویترینی از مترو تبریز نیز باعث عدم استقبال شهروندان از خدمات آن شده است به طوری که مترو ایستگاه های گازران و لاله روزانه در حد چند ساعت ساعت ارایه خدمات می کنند و عملا تعطیل هستند و اعتمادی هم به کارآیی آنها نیست، ناوگان تاکسیرانی نیز دست کمی از بقیه ندارد و نوسازی آن سال ها است که در هاله ای از ابهام است و این امر مردم را به استفاده از خودروهای تک سرنشین سوق داده است که با یک دید کلی به خودروهای در حال تردد در داخل شهر این امر نمایان می شود.

 

 مسیر ورود پلیس ممنوع

از سوی دیگر نظارت ناکافی راهنمایی رانندگی بر امر تردد و توقف خودروها در مسیرهای پرتردد، موجب گریزانی رانندگان از قانون گردیده است. مسیر خیابان شهید مدنی یا همان دارایی یکی از بهشت‌های قانون گریزی است که در کل مسیر در دو طرف تابلوی توقف ممنوع نصب گردیده است اما دریغ از یک افسر راهنمایی که توقف کنندگان را جریمه کند. به قول یکی از شهروندان خیابان شهید مدنی مسیر ورود پلیس ممنوع است.

اگر از ساعت ۱۰ صبح از پل قاری رد شوید با انبوهی از خودروهای پارک شده در اطراف ساختمان مخابرات مواجه می شوید که یا به خاطر ممنوعیت ورود به محدوده طرح ترافیک یا مراجعه به دادگاه خانواده، در تمام مسیر ممنوعه نسبت به پارک اقدام نموده اند و ترافیک عظیمی را در مسیر ورود به هسته مرکزی شهر به وجود آورده‌اند. حتی در داخل کوچه شفائیه که یک تنه بار عظیمی از ترافیک ورودی خودروها از سمت شرق تبریز را تحمل می کند و هر دو طرفش مملو از تابلوهای توقف ممنوع است، ده ها خودرو حتی به صورت دوبله پارک کرده اند و فقط یک خودرو به زحمت از وسط خیابان امکان تردد دارد و دریغ از یک سرباز راهنمایی و رانندگی که حداقل با یک سوت آنجا بایستد و باعث روان شدن ترافیک شود یا حتی یک دوربین ترافیکی که با جریمه کردن افراد خاطی موجب افزایش وصولی درآمدهای استانی شود.

از اقدامات سازمان ترافیک هم همین بس که در ماه‌های اخیر اقدام به بستن برخی مسیرها در میدان جهاد، فلکه پایگاه شکاری و منظریه نموده است که موجب انتقال ترافیک از مسیری به مسیر دیگر گردیده است و باعث سرگردانی بیشتر شهروندان در کلاف سر در گم ترافیک شهر شده است.

اعتراض آل هاشم به وضعیت ترافیک تبریز

ترافیک سنگین حتی صدای مسؤولان ارشد استان را هم درآورد و آل‌هاشم امام جمعه تبریز در خطبه‌های نماز جمعه کلید انتقادات به ترافیک را زد و گفت که چند روز پیش می‌خواستیم به مجلس ختم برویم ولی « ۲ ساعت در خیابان معطل ترافیک بودیم».

واکنش استاندار به ترافیک

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی در ارتباط با وضعیت ترافیک تبریز با بیان اینکه ما نمی توانیم شاهد نارضایتی مردم از قفل شدن شهر و ترافیک سنگین در مناطق مختلف تبریز باشیم‌، گفت: باید تدابیری اندیشید که گلایه مردم از ترافیک سنگین تبریز برطرف شود.

وی تاخیر در اجرای تصمیم های مرتبط با ترافیک را یکی از آفت های این حوزه دانست و اضافه کرد: تسریع در افزایش و به روزسازی دوربین های ثبت تخلفات، تقاطع ها و خط بی آر تی و تردد خودروهای پلاک زوج و فرد از جمله راهکارهای موثر در روان سازی ترافیک تبریز است.

خرابی دوربین‌های ثبت تخلفات

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: خرابی دوربین‌های ثبت تخلفات موجب تشدید ترافیک و قفل شهر شده و تصمیمات اتخاذ شده در این ارتباط باید در اسرع وقت عملیاتی شوند.

وی از تغییر فرهنگ کار با رویکرد  تسریع در نصب دوربین های جدید، تحویل خودرو و موتورسیکلت های مجهز به دوربین تخلفات رانندگی سیار توسط شهرداری و اصلاحات هندسی به عنوان دیگر راهکارهای موثر در تسهیل ترافیک خودروها در کلان شهر تبریز یاد کرد.

خرم یادآوری کرد: بازنگری و اصلاح ورودی و خروجی ها نیز در تسهیل ترافیک موثر بوده و باید مورد توجه جدی شهرداری و پلیس راهور باشد.

خرم بیان کرد: از لحاظ فنی نیز برای خروج از وضعیت فعلی ترافیک، باید کارشناسان و متخصصان حوزه ترافیک طرح های جدید ارایه کنند.

 

 فقدان متخصص و کارشناس ترافیک در بدنه شهرداری بسیار محسوس است

وی گفت: فقدان متخصص و کارشناس ترافیک در بدنه شهرداری بسیار محسوس است که باید این نقیصه برطرف شود.

وی از اصلاح اصول شهرسازی به عنوان یکی از راهکارهای بلندمدت موثر در روان سازی ترافیک تبریز نام برد که به گفته وی باید مورد توجه نهادهای مسوول در امر شهرسازی از قبیل شهرداری و سازمان نظام مهندسی باشد.

وی افزود: همچنین دانش ترافیک نیز در تبریز باید افزایش یابد تا بتوان طرح های ترافیکی مناسب و معطوف به تسهیل ترافیک را طراحی و اجرا کرد. 

فیبر نوری راه حل ترافیک تبریز!

اما شهردار تبریز در مقابل انتقاد امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی از وضعیت ترافیک شهر تبریز راه حل آن را به فیبر نوری گره زده است و گفت که با نصب دوربین‌ها و گسترش فیبر نوری، کنترل ترافیک سطح شهر به صورت هوشمند خواهد بود.

یعقوب هوشیار از نصب دوربین‌های ثبت سرعت و تردد در نقاط مختلف شهر تبریز خبر داد و افزود: با نصب دوربین‌ها و گسترش فیبر نوری، کنترل ترافیک سطح شهر به صورت هوشمند خواهد بود. نرم‌افزاری هم در حال طراحی است که به صورت هوشمند چراغ راهنمایی چهارراه‌ها و... را تنظیم کند و در کنترل ترافیک مؤثر خواهد بود.

بحران ترافیک

در آخر باید از سیاست‌های خودروسازان بخش خصوصی و دولتی نیز یادی کنیم که با ورود بی رویه خودروهای جدید و عدم اسقاط خودروهای فرسوده شهر را به نمایشگاهی از آهن و قراضه تبدیل کرده اند.

اگر همه این عوامل را با وضعیت اقلیمی تبریز، روزهای بارانی و برفی، زمان‌های تعطیلی و شروع به کار مدارس و ادارات، کنده کاری های دایمی خیابان ها توسط نهادهای متولی و غیرمتولی، عدم رعایت اصول اولیه مقررات راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان و ... تجمیع کنیم وضعیتی حاصل می شود که الان ناظرش هستیم.

باید به معضل ترافیک در تبریز به چشم یک بحران نگریست و برای حل آن اقدامات علمی و عملی عاجلی کرد، چراکه با توجه به شهرسازی خاص تبریز در صورت بروز حادثه در زمان بروز ترافیک در هسته مرکزی شهر بحران ها و خطرات به مراتب سخت‌تری بوجود خواهد آمد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر