کد خبر: 1208446
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
هم‌اکنون فرصت بسیار مناسبی پیش روی عراقی‌ها و لبنانی‌ها برای پایان دادن به اشغالگری و حضور اشغالگران فراهم شده است. امریکا نمی‌خواهد جنگ را گسترش دهد زیرا هم اکنون در جبهه اوکراین مشغول است و خود را برای شکست استراتژیک در برابر روسیه آماده می‌کند

جوان آنلاین: شهادت یکی از فرماندهان مقاومت حشدالشعبی نه‌تن‌ها شعله درخواست‌ها را برای خروج امریکا از عراق بار دیگر شعله‌ور کرد بلکه نخست وزیر عراق هم با تأکید بر موضع اصولی بغداد یادآور شد که پایان دادن به حضور امریکایی‌ها در عراق در دستور کار قرار داد. در لبنان هم حزب‌الله در قامت حمایت از مردم مظلوم فلسطین، چند مرکز تجمع نظامیان صهیونیست را هدف قرار داد. این اقدامات با توجه به سخنان تازه دبیرکل حزب‌الله لبنان، به نگرانی امریکایی‌ها درباره تزلزل جایگاه آن‌ها در منطقه و پیامد‌های گسترش دامنه جنگ دامن زده تا جایی که با گسیل وزیر خارجه به شماری از کشور‌ها سعی در مهار این چالش‌ها دارند.

سیدحسن نصرالله عصر جمعه تصریح کرد: «هم‌اکنون فرصت بسیار مناسبی پیش روی عراقی‌ها و لبنانی‌ها برای پایان دادن به اشغالگری و حضور اشغالگران فراهم شده است. امریکا نمی‌خواهد جنگ را گسترش دهد زیرا هم اکنون در جبهه اوکراین مشغول است و خود را برای شکست استراتژیک در برابر روسیه آماده می‌کند.» این موضع‌گیری پس از آن صورت گرفت که روز پنج‌شنبه پیکر فرمانده شهید مشتاق طالب السعید از محل شهادت تا محل فرماندهی حشدالشعبی با حضور گسترده مردم تشییع و حاضران با سر دادن شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل خواهان اخراج نیرو‌های اشغالگر امریکایی از خاک عراق شدند. مقاومت اسلامی عراق نیز دیروز با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله به پایگاه نظامیان امریکا در میدان نفتی العمر واقع در استان دیرالزور را بر عهده گرفت و در ادامه حمله به نظامیان امریکا و پاسخ به ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: «موضع ثابت و اصولی ما پایان دادن به حضور ائتلاف بین‌المللی در عراق است، زیرا دیگر توجیهی برای حضور آن‌ها وجود ندارد.» نخست وزیر عراق افزود: «تصمیم ما برای پایان دادن به این حضور برگشت‌ناپذیر است. ما درصدد تعیین زمان آغاز گفتگو از طریق کمیته دوجانبه تشکیل شده برای مشخص کردن تدابیر پایان دادن به حضور ائتلاف بین‌المللی هستیم.» وی تصریح کرد: «حشدالشعبی نهاد رسمی عراق و بخشی جدایی‌ناپذیر از نیرو‌های مسلح ما است. حمله‌ای که به شهادت حاج ابومهدی المهندس و حاج قاسم سلیمانی منجر شد، ضربه‌ای به همه عرف‌ها و قوانینی بود که در رابطه ما و واشینگتن حکمفرما بود.» دفتر وی نیز روز جمعه اعلام کرد که دولت این کشور در حال تشکیل کمیته‌ای برای آماده‌سازی بستن مأموریت ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده به شکل دائمی است.

شکایت بیروت به شورای امنیت
حملات حزب‌الله علیه مواضع صهیونیست‌ها ادامه دارد. پنج‌شنبه گذشته، اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان اعلام کرد: «در راستای حمایت از ملت استوار فلسطین در غزه و حمایت از مقاومت شجاع و شریف آن، رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان، مرکز تجمع نظامیان صهیونیست در حومه مرکز المناره را با سلاح مناسب هدف قرار داده و تلفاتی به آن وارد کرده‌اند.» حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری اعلام کرد: «مرکز تجمع نظامیان صهیونیست را در المطله با سلاح مناسب هدف قرار داده و تلفاتی قطعی به آن وارد کرده است. همچنین، عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور در لبنان به سفیر و نماینده دائم این کشور دستور داد به دنبال تجاوز رژیم اسرائیل به یک منطقه مسکونی در ضاحیه جنوبی بیروت، از تل‌آویو به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کند. در متن این شکایت آمده است: «این تجاوز، به منزله خطرناک‌ترین اقدام در مجموعه تجاوزات رژیم اسرائیل و اولین تجاوز در نوع خود از سال ۲۰۰۶ تاکنون است، زیرا این بار یک منطقه مسکونی بسیار پرتراکم از نظر جمعیتی در پایتخت لبنان هدف قرار می‌گیرد و تجاوز آشکار رژیم اسرائیل به حاکمیت، تمامیت ارضی، شهروندان و حمل و نقل هوایی آن است.» وزارت امور خارجه لبنان تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت را که منجر به شهادت صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس شد، امری نگران‌کننده دانست و تأکید کرد که این اقدام ممکن است باعث گسترش دامنه جنگ و بی‌ثبات کردن امنیت و صلح در منطقه شود. لبنان در این شکایت بار دیگر از شورای امنیت خواست ضمن محکوم کردن این تجاوز، رژیم صهیونیستی را برای اتخاذ تمامی تدابیر لازم برای متوقف کردن تجاوزات رژیم تل‌آویو به خاک و شهروندانش و همچنین جلوگیری از تشدید بحران و کشانده شدن سراسر منطقه به یک جنگ فراگیر و ویرانگر محکوم کند. یمنی‌ها نیز یک قایق بدون سرنشین مملو از مواد منفجره را به سمت خطوط کشتیرانی بین‌المللی در دریای سرخ ارسال کرده بودند، اما این قایق قبل از برخورد به کشتی‌ها منفجر شد. امریکا اخیراً در یک حمله هوایی در دریای سرخ، ۱۰ نفر از نیرو‌های ارتش یمن را به شهادت رساند. سید عبدالملک الحوثی پنج‌شنبه شب در سخنانی گفت که جبهه یمن یک جبهه مؤثر و تأثیرگذار در برابر دشمنان صهیونیستی-یهودی است که از موشک‌های بالستیک و بالدار و پهپاد‌ها شروع شده و اکنون به اقدام مهم و بسیار تأثیرگذار بر اقتصاد و تجارت دشمنان صهیونیستی از طریق جلوگیری از عبور کشتی‌های مرتبط با آن‌ها در شط‌العرب، خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ رسیده است. وی ادامه داد: «امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با هدف قرار دادن خائنانه و متجاوزانه قهرمانان دریایی مرتکب حماقت شدند و این حمله جنایتکارانه بدون پاسخ و مجازات نخواهد ماند.»


اذعان تل‌آویو به لزوم دستیابی به واقعیت امنیتی جدید
به دنبال این تحولات واشینگتن تعامل دیپلماتیک خود را در تلاش برای کاهش تنش‌های آشفته بین صهیونیست‌ها و حزب‌الله تشدید کرده است. دولت بایدن عمیقاً نگران است تشدید درگیری‌های مرزی بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله می‌تواند به جنگی فراگیر منجر شود که احتمال دارد، بدتر از درگیری غزه باشد. آنتونی بلینکن برای چهارمین بار پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی با هدف رایزنی با مقام‌های برخی کشور‌ها راهی غرب آسیا شد. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «گفتگو بر سر لزوم انجام اقدامات ضروری برای جلوگیری از حملات نیرو‌های مسلح یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ نیز از دیگر اهدافی است که وزیر خارجه امریکا در این سفر آن را دنبال می‌کند.» در جریان این سفر، بلینکن در دیدار با کاترین کولونا، همتای فرانسوی خود درباره تحولات منطقه از جمله دریای سرخ، جنگ غزه و جلوگیری از گسترش تنش‌ها در لبنان و ایران گفتگو کرد. بنابر آنچه میلر گفته، بلینکن خواستار پایان فوری حملات یمنی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و آزادی کشتی‌ها و خدمه آن‌ها شد. آموس هوکشتاین، فرستاده جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا نیز به اراضی اشغالی رفت تا برای یک توافق دیپلماتیک برای کاهش تنش در مرز رژیم اسرائیل و لبنان تلاش کند. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در دیدار با فرستاده بایدن گفت که اسرائیل به واقعیت امنیتی جدیدی در مرز‌های شمالی خود با لبنان نیاز دارد. گالانت همچنین در این دیدار گزارشی از شرایط مورد نیاز برای بازگرداندن ایمن ساکنان مناطق شمالی اسرائیل به خانه‌های‌شان به فرستاده بایدن ارائه کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار