کد خبر: 1205549
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
غلامرضا مسکنی

حادثه تروریستی دلخراش راسک که منجر به شهادت ۱۱ تن و زخمی شدن تعدادی از حافظان امنیت شد، آخرین حادثه نخواهد بود که کوردلان و سربازان شیطان آن را طراحی و اجرا کرد‌ند. مطمئناً آن‌ها در فرصت بعدی با نقشه‌ای جدید دوباره عرض‌اندام می‌کنند، از این‌رو اقداماتی باید از سوی مسئولان و فرماندهان مورد توجه قرار گیرد تا هم در این حادثه‌های تروریستی تلفاتی نداشته باشیم و هم عناصر مزدور را هنگام عملیات‌های تروریستی در مخمصه بیندازیم که درس عبرتی برای آن‌ها و اربابانشان شود. مقام معظم رهبری در بیانات خود در جمع فرماندهان ناجا، پلیس در تراز انقلاب اسلامی را مطرح کردند که به نظر می‌رسد مسئولان و فرماندهان توجه درستی به این موضوع نداشته‌اند و برای تحقق آن پایه و زیربنای پلیس در تراز انقلاب اسلامی را هنوز هم کامل انجام نداده‌اند. مواردی همچون آموزش تخصصی، استفاده از تجهیزات نوین و حمایت قانونی، سه اصل مهم برای اقتدار پلیس به شمار می‌رود که کشور‌های پیشرفته توجه زیادی به آن دارند و در تبلیغات خود برای ارعاب خلافکاران به آن می‌بالند، اما در حادثه‌هایی که برای پلیس در کشور ما رخ می‌دهد، شاهد هستیم که این سه ضلع اصلی در پلیس کمرنگ هستند و از همین‌روست که گاهی با تلفات زیادی روبه‌رو می‌شوند. آموزش‌های تخصصی جزو لاینفک پلیس در اجرای مأموریت‌هایش است، اما در حادثه‌هایی که پلیس با آن دست و پنجه نرم می‌کند و نتایجی که گاهی به دنبال دارد، حاکی از آن است که پلیس در امر آموزش و استفاده از سلاح و به‌کارگیری آن به صورت کاملاً فنی، از تخصص علمی به جز نیرو‌های خاص که در مأموریت‌های خاص از آن‌ها استفاده می‌شود، برخوردار نیست. به‌طور مثال در تعقیب و گریز‌های مأموران پلیس با مجرمان یا در عملیات‌های دستگیری مجرمان و برخورد با اشرار مسلح، این موضوع به وضوح دیده می‌شود و شاهد مثال آن هم شهادت تعداد زیادی از مأموران پلیس در این عملیات‌هاست. شهادت مأمور پلیس پاسگاه بیدزرد شیراز در سال ۱۴۰۰ نمونه‌ای از حادثه‌هایی است که آموزش پلیس در آن کمرنگ دیده می‌شود.
از طرفی آموزش زمانی نتیجه درست و قابل قبولی به دنبال دارد که عامل، تجهیزات نوین و درست در اختیار داشته باشد. عدم به‌کار‌گیری تجهیزات به‌روز و مناسب در عملیات‌ها گاهی اوقات پلیس را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌کند که به گفته فرماندهان پلیس، حمایت بیش از پیش مسئولان را برای تجهیز پلیس از نظر لجستیکی می‌طلبد.
در همین حادثه اخیر شهرستان راسک هرچند تروریست‌ها ناجوانمردانه و بزدلانه در نیمه شب دست به اقدام تروریستی زدند، اما به نظر می‌رسد این خلأ وجود داشته و تروریست‌ها حتی با کمین‌های از قبل طراحی شده راه نیرو‌های کمکی را مسدود و به نیرو‌های کمکی هم تلفاتی وارد می‌کنند. اگر مأموران و پاسگاه مجهز به تجهیزات روز بودند بدون شک الان نتیجه و تعریف دیگری از حادثه خونین وجود داشت.
از سوی دیگر در روزگاری که مجرمان مجهز به انواع تجهیزات نوین و خودرو‌های پیشرفته و قوی هستند، برازنده نیست که پلیس از خودرو‌های فرسوده و ضعیف در انجام مأموریت‌های خود استفاده کند که توان مقابله با آن‌ها را نداشته باشد، آن‌هم خودرو‌هایی که هرچند روز یک‌بار در تعمیرگاه‌ها در صف تعمیر قرار دارند. سومین مورد هم که پلیس همیشه از آن گلایه دارد، حمایت‌های قانونی از مأموران هنگام انجام وظیفه است؛ حمایت‌های قانونی هم آنطور که باید و شاید از پلیس نمی‌شود. در عملیات‌های برخورد با مخلان نظم و امنیت و تعقیب و گریز متهمان و سارقان گاهی پلیس با دردسر‌های عظیمی روبه‌رو می‌شود. این روز‌ها پرونده‌های زیادی در مراجع قضایی برای مأموران پلیس تشکیل می‌شود که در تعقیب و گریز و انجام دیگر وظایف قانونی برای حفظ امنیت باعث فوت متهمی شده‌اند. گاهی هم در همین پرونده‌ها دستبند به دستان ضابطان قضایی زده می‌شود و همین موضوع انگیزه خدمت‌رسانی و مقابله با مجرمان خطرناک را در آن‌ها ضعیف می‌کند. در صورتی که همگان آگاهند که در کشور‌های دیگر پلیس از اختیارات و حمایت‌های قانونی زیادی برخوردار است و البته با اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم، شهروندان هم به اختیارات پلیس آگاه هستند.
بی‌شک استراتژی و راهبردی که فرماندهان برای حفظ امنیت و مقابله با مخلان نظم و امنیت طراحی کرده و اجرا می‌کنند از قدرت بالایی برخوردار است، اما موضوع آموزش‌های تخصصی و علمی، استفاده از تجهیزات روز و حمایت‌های قانونی از پلیس برای استفاده درست از تاکتیک و تکنیک‌ها اهمیت بالایی دارد و لازم است از سوی مسئولان به صورت جدی دنبال شود تا هم به اقتدار پلیس خدشه وارد نشود و هم پلیس در انجام وظیفه‌اش به صورت حرفه‌ای عمل کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
2
جرا واقعا فکری برای تجهیز پلیس نمی کنند
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
0
خوب بود ولی موارد دیگری نیز وجوددارد که اشاره نشده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
0
پلیس باید با تروریست های نامرد و مجرمان خشن برخورد شدید داشته باشد البته با دست خالی نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
0
0
واقعا پلیس را دریابید تا امنیت پایدار شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار