کد خبر: 1203832
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
تا همین چهار یا پنج سال پیش جزیره «کیش» جزو مقاصد گردشگری لوکس و گران بود. در عوض جزیره «قشم» را توریست‏‏‌هایی انتخاب می‏‏‌کردند که به دنبال یک مقصد نسبتا ارزان بودند. در این سال‌ها روال تغییر کرده و شاهد موج ورود گردشگران علاقه‏‏‌مند به بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس هستیم. همین موضوع هم باعث شده هزینه تور‌های گردشگری به مقصد قشم به قدری بالا برود که با تور‌های جزیره «کیش» مساوی باشد یا حتی از آن‌ها سبقت بگیرد.

نیمه پایانی پاییز و زمستان، فصل‌های مناسبی برای سفر به جزایر جنوب کشور از جمله کیش و قشم هستند و بسیاری برای فرار از سرما و آلودگی هوا در کلان‌شهر به سمت این مقاصد رهسپار می‌شوند. گرچه هنوز هم علاقه‌مندان به گردشگری آبی، غواصی و... سراغ کیش می‌روند و هواداران سبک زندگی بومی قشم را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند با این حال در میان هزینه‌های دو گروه تفاوت چندانی مگر درباره هتل‌های پنج‌ستاره گران کیش با هتل‌های قشم مشاهده نمی‌شود. به نظر می‌رسد شتاب رشد گردشگردی در قشم به واسطه علاقه‌مندی مردم به شیوه‌های جدید سفر سبب شده شاهد سبقت گرفتن هزینه تورها، اقامتگاه‌ها و هتل‌ها در این جزیره نسبت به کیش باشیم.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، نگاهی به تور‌های روزانه تعریف‌شده توسط آژانس‌های گردشگری برای تعطیلات مناسبتی آخر هفته به کیش و قشم که تنها اقامت و پرواز را شامل می‌شوند، نشان می‌دهد یک تور چهار روز و سه شب که در آن خدماتی نظیر حمل‌ونقل با هواپیما و اقامت گنجانده شده، برای یک خانوار دو‌نفره در کیش در یک هتل پنج‌ستاره شناخته‌شده بین ۳۰ میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان تا ۳۵ میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان می‌شود. این در حالی است که همین تور به مقصد جزیره قشم گران‌تر از کیش است و هزینه تور برای یک هتل پنج‌ستاره ۳۶ میلیون تومان تا ۴۹ میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان است. جالب اینکه هتل‌های چهار‌ستاره قشم برای تعطیلات مناسبتی هفته جاری هزینه شان نزدیک به هتل‌های پنج‌ستاره کیش است. به طوری که هزینه یک تور با هتل چهار‌ستاره و پرواز بین ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان می‌شود.

وضعیت قیمتی آپارتمان‌ها و سوئیت‌ها در قشم نیز تقریبا مشابه است. تور‌هایی که محل اقامت را آپارتمان‌های دو‌خوابه در نظر گرفته اند و هزینه پرواز را هم می‌پردازند، در همین بازه زمانی که در بالا گفته شد، بالای ۲۶ میلیون تومان هستند که باز بسیار نزدیک به هتل پنج‌ستاره در کیش است، در حالی که در آن‌ها هیچ وعده غذایی در نظر گرفته نشده و خدماتی مشابه هتل‌های پنج‌ستاره کیش را هم ندارند.

چنانچه این خانوار دو‌نفره تصمیم بگیرد به شکل انفرادی سفر کند و اقامتش را اقامتگاه بوم‌گردی یا سوئیت در نظر بگیرد، هزینه‌هایش کاهش می‌یابد. هزینه اقامت در اقامتگاه برای این خانواده در قشم به ازای یک شب سه میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان می‌شود که برای سه شب به ۱۱ میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان می‌رسد. چنانچه این خانواده بخواهد با هواپیما سفر کند باید به این مبلغ بین ۶ میلیون و ۸۰۰‌هزار تا ۸میلیون تومان اضافه کند که به ۱۸میلیون و ۲۰۰‌هزار تا ۹ میلیون تومان می‌رسد. چنانچه به جای هواپیما این خانوار دو‌نفره تصمیم بگیرند از اتوبوس یا قطار استفاده کنند این هزینه حدود ۱۳ تا ۱۳.۵میلیون تومان می‌شود.

در کیش این رقم تقریبا مشابه است به این ترتیب که هزینه یک سوئیت استاندارد در این جزیره که جکوزی هم دارد به‌ازای هر شب چهار میلیون تومان است که برای سه شب به ۱۲ میلیون تومان می‌رسد. اگر به این مبلغ هزینه هواپیما را هم اضافه کنیم آنگاه هزینه آن حدود ۲۰ میلیون تومان خواهد بود. چنانچه این خانوار دو‌نفره تصمیم بگیرند با حمل‌ونقل ریلی یا زمینی سفر کنند آنگاه هزینه‌هایشان بین ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تومان است.

چرا کیش جا ماند؟
در این باره که چرا قشم گوی سبقت را از کیش ربوده می‌توان حداقل به دو عامل اشاره کرد. اولین آن‌ها به انگیزه سفر توریست‌ها برمی گردد. کیش برای سال‌ها به عنوان مقصد گردشگری خرید شناخته شده بود و بسیاری که به دنبال کالا‌های برند خارجی بودند در مراکز خرید لوکس این جزیره می‌توانستند کالای مورد پسندشان را پیدا کنند. با این حال در سال‌های اخیر محدودیت منابع ارزی، مراکز خرید این جزیره را هم تحت‌تاثیر خود قرار داد و باعث کم‌رونقی برخی از آن‌ها شد. دومین عامل جا ماندن کیش از قشم را می‌توان دگرگونی در سبک سفر ایرانی‌ها دانست. در سال‌های اخیر توریسم تجربه گرا و در کنار آن اکوتوریسم و بوم گردی رونق یافته است. همین موضوع سبب شده قشم برای بسیاری تبدیل به یک مقصد جذاب سفر شود، ضمن آنکه در همین سال‌ها شاهد سرمایه‌گذاری در تاسیس اقامتگاه‌های لوکس و متفاوت در این جزیره بودیم.

بسیاری در سفر به قشم گشت زنی در بازار‌های محلی را در برنامه شان می‌گنجانند، سبک‌های صیادی و آیین‌های بومی را از نزدیک می‌بینند و فرصت گفتگو با جامعه بومی ساکن جزیره را دارند، گزینه‌ای که در کیش یا وجود ندارد یا کمتر به چشم می‌خورد. چنین تجربه‌هایی می‌تواند باعث شود گردشگر عکس‌های متفاوت و جذابی بگیرد و آن را با دیگران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد. به نظر می‌رسد کیش برای اینکه بار دیگر جایگاه خود را به عنوان جزیره محبوب توریست‌ها پیدا کند، نیازمند نوآوری و تعریف جاذبه‌های تازه با توجه به محدودیت‌های ارزی فعلی و... است. جزیره‌ای که برای سال‌ها در آن سرمایه‌گذاری‌های فراوان جهت تامین زیرساخت‌های گردشگری انجام شده و در این زمینه همچنان از بسیاری از مقاصد گردشگری چند گام جلوتر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار