کد خبر: 1202684
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
درآستانه کریسمس باهمکاری اداره گردشگری شهرداری اصفهان انجام شد:
اصفهان - باهمکاری اداره گردشگری شهرداری اصفهان ، جمعی از خبرنگاران از موزه موسیقی و دیر آمنا پرگیچ مقدس (کلیسای وانک ) دیدن نمودند.

اصفهان – ایزدی خبرنگارجوان - در سال ۱۶۰۵ – ۱۶۰۴ میلادی ، به دستور شاه عباس صفوی ارمنیان از زادگاه خود ، ارمنستان به ویژه شهر نخجوان در شمال رود ارس به اصفهان کوچ کردند.آنان پس از استقرار در حاشیه جنوبی زاینده رود سکونتگاه جدید خود را جلفای نو نامیدند و بناهای مذهبی علمی و فرهنگی بسیاری در آن تاسیس کردند دیر آمنا پرکیک نژاد نجات دهنده همگان است که به کلیسای وانک شهرت یافته و علت آن هم بدین خاطر است که این دیر از زمان تاسیس در سال ۱۶۶ میلادی مرکز آموزش دینی علوم دینی سای جامع و مرکز نگارش نسخه‌های خطی و چاپ و انتشار کتاب در زمینه‌های گوناگون بوده است کلیسای بانک همچنین از ۴۰ گذشته تا به امروز مقر شورای خلیفه‌گری ارمنیان اصفهان و جنوب ایران بوده است در محوطه ی دیر بخش‌های کلیسا ، موزه – کتابخانه با پنجاه هزار جلد کتاب و یک میلیون از اسناد تاریخی وغیره کتاب ها ونسخه های خطی ، فرمان های پادشاهان اشیا عتیقه آثار فلزی و منسوجات وظروف چینی وسفالی که درآن نگهداری می شود ، چاپخانه که توسط خاچا طور گساراتسی بنا شده و نخستین کتابخانه ایران وخاورمیانه است و اولین اثری که در این چاپخانه به چاپ رسید کتاب زبور داود بودکه در سال ۱۶۳۸ میلادی انتشار یافت. چاپخانه کلیسای وانک هم اکنون نیز دایر است.آرگن آبنوسیان راهنمای ما در این گردشگری با اعلام این مطلب افزود : بنای یاد بود و نژاد کشی ارمنیان توسط عثمانی در سال ۱۹۱۵ میلادی ، در محوطه این کلیسا بنا گردیده است.

درادامه به خیابان سنگ تراشها رفتیم و وارد ساختمانی با قدمت ۱۸۰ سال که هم اکنون محل موزه موسیقی است دیدن نمودیم .
دراین موزه که ورودی آن باریتم آهنگ شروع می شود انواع و اقسام وسایل موسیقی از زمان های قدیم همراه با عکس های موسیقی دانان و آهنگ سازان وهنرمندان گروه کر ارمنی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

به همت اداره گردشگری شهرداری اصفهان از "کلیسای بتلحم "واقع در جنب میدان جلفا اصفهان ودر مجاورت کلیسای مریم مقدس دیدن نمودند.

آرگن آبنوسیان راهنمای ما در جمع خبرنگار اظهار داشت : “کلیسای بتلحم ” در سال ۱۶۲۸ میلادی به دست خواجه پطروس ولیجانیان بازرگان معروف در دوران صفوی و حاکمیت شاه عباس اول بنا شده است وآرامگاه وی و پسرش و نوه‌اش نیز در حیاط کلیسا قرار دارد

وی افزود : دیوار نگارها و همچنین کاشی‌های سرامیکی درون کلیسا به سبک هنری قرن‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی می‌باشد.

آبنوسیان گفت : “کلیسای بتلحم” دارای بزرگترین گنبد در میان کلیساهای جلفا است. وی گفت : ساخت کلیسا از نوع تالارهای گنبددار مستطیل شکل است.

آبنوسیان افزودآرگن آبنوسیان راهنمای خبرنگار ان اصفهان اظهار داشت: کلیسای بتلحم در محله جلفا اصفهان، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای شهر است که در دوران صفویه ساخته شده است. این کلیسا دارای بزرگترین گنبد در میان کلیساهای محله جلفا است که با ارتفاع ۲۷ متر، به عنوان یکی از نمادهای معماری شهر اصفهان شناخته می‌شود.

وی اظهار داشت: کلیسای بتلحم در محله جلفا اصفهان، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای شهر است که در دوران صفویه ساخته شده است. این کلیسا دارای بزرگترین گنبد در میان کلیساهای محله جلفا است که با ارتفاع ۲۷ متر، به عنوان یکی از نمادهای معماری شهر اصفهان شناخته می‌شود. گنبد این کلیسا از دو لایه ساخته شده است و در بالای آن یک صلیب بلند وجود دارد که به عنوان نشانه مذهبی مسیحیان به چشم می‌آید. همچنین، برخی از نقش‌های مذهبی در داخل کلیسا نیز حفظ شده‌اند که به عنوان جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان مطرح هستند

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار