کد خبر: 1202595
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «جوان»:
صادرات محصولات دانش‌بنیان و تولیدات بار اول به ارزآوری برای کشور منجر می‌شود و در نهایت رشد اقتصاد ملی را به دنبال دارد، از همین رو تولید بار اول علاوه بر کاهش ارزبری به توسعه درآمد‌های ارزی کشور و رشد اقتصادی کمک خواهد کرد

جوان آنلاین: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است از طریق طرح «تولید بار اول» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قانون ترک تشریفات مناقصه به کاهش هزینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بازاریابی، تبلیغات و شرکت در مناقصه و عقد قرارداد پرداخته‌ایم. صادرات محصولات دانش‌بنیان و تولیدات بار اول به ارزآوری برای کشور منجر می‌شود و در نهایت رشد اقتصاد ملی را به دنبال دارد، از همین رو تولید بار اول علاوه بر کاهش ارزبری به توسعه درآمد‌های ارزی کشور و رشد اقتصادی کمک خواهد کرد.
دانش‌بنیان‌ها برای فروش محصولات‌شان با مشکلات جدی مواجه هستند. شرکت دانش‌بنیان باید برای فروش محصولش وارد فرایند مناقصه شود. لازمه ورود به پروسه مورد بحث این است که شرکت دانش‌بنیان موفق شده باشد محصولات خود را در لیست بلند دستگاه متقاضی محصول ثبت کند یا دارای رتبه پیمانکاری قابل قبول برای ورود به مناقصه باشد. به دلیل نداشتن مرجع و سابقه فروش قابل قبول، این امر برای بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان میسر نیست.
به باور کارشناسان، حمایت از دانش‌بنیان‌ها و محصولات تولید بار اول، به نحوی که بتوانند در لیست ارائه‌دهندگان کالا و خدمات به شرکت‌های دولتی درآیند، مزیت‌های زیادی برای کشور دارد که از آن جمله می‌توان به اشتغال جوانان نخبه و تحصیلکرده، صرفه‌جویی ارزی و ایجاد فرصت‌های صادراتی اشاره کرد.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف حمایت از دانش‌بنیان‌ها طرح تولید بار اول را به اجرا گذاشته است، به طوری که عرضه این نوع محصولات به سازمان‌های دولتی مستلزم شرکت در فرایند مناقصه نیست.
به زعم برخی، عرصه داخلی تمرینی برای دانش‌بنیان‌هاست تا تولیدات بار اول خود را ارائه دهند. در ادامه با افزایش سطح کیفی محصولات، صادرات تولیدات می‌تواند در دستور کار قرار گیرد. این روند در نهایت به نفع کشور است و به افزایش درآمد‌های ارزی کشور منجر می‌شود. شرطش این است که هزینه‌های حمایت از دانش‌بنیان‌ها و تولیدات بار اول را بپردازیم.
علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی کرده‌ایم دولت در زمینه بیمه و مالیات حمایت‌های بیشتری از دانش‌بنیان‌ها داشته باشد، تصریح کرد: فعال شدن دانش‌بنیان‌ها در کشور ثمرات زیادی برای‌مان دارد. حوزه داخلی تمرینی برای آنهاست تا جان بگیرند و بتوانند در عرصه‌های بین‌المللی نیز فعال شوند.
وی ادامه داد: صادرات محصولات دانش‌بنیان و تولیدات بار اول به ارزآوری برای کشور منجر می‌شود و در نهایت رشد اقتصاد ملی را به دنبال دارد، از همین رو تولید بار اول علاوه بر کاهش ارزبری به توسعه درآمد‌های ارزی کشور و رشد اقتصادی کمک خواهد کرد. رسیدن به این اهداف از رهگذر اجرای قانون ترک تشریفات مناقصه، اراده حاکمیتی برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها و به اجرا گذاشتن طرح‌هایی مانند طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گذرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: از طریق طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قانون ترک تشریفات مناقصه به کاهش هزینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه بازاریابی، تبلیغات و شرکت در مناقصه و عقد قرارداد پرداخته‌ایم. از آنجا که دانش‌بنیان‌ها و شرکت‌هایی که تولیدات بار اول دارند، اغلب نوپا هستند، این طور حمایت‌ها بسیار مفید خواهد بود.
جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با اجرای طرح‌های حمایتی مانند طرح تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قانون ترک تشریفات مناقصه به انجام پروژه‌ها سرعت بخشیده‌ایم. شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها در مقابل خرید از شرکت‌های داخلی که تولید بار اول دارند با سرعت تصمیم‌گیری می‌کنند و نیازی به طی کردن فرایند‌های پیچیده اداری نیست.
وی ادامه داد: نقشی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ارتباط دادن صنایع و دانش‌بنیان‌ها بر عهده گرفته، بسیار مهم است. در این چارچوب که از یک طرف نیازمندی‌های صنایع احصا می‌شود و از طرف دیگر، توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان شناسایی شده است و بر اساس این بررسی‌ها تولید انجام می‌شود، اتفاق مثبتی در راستای تولید اقلام راهبردی و مورد نیاز در کشور صورت می‌گیرد.
به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، معاونت می‌تواند به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در راستای حمایت از تولیدات بار اول و دانش‌بنیانی در کشور اقدام کند و از این طریق نیز بستری برای فروش این محصولات به وجود بیاورد.
قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب ۱۴۰۱ به عنوان یکی از قوانین مترقی مجلس یازدهم به شمار می‌رود که به باور کارشناسان در صورت اجرای صحیح، می‌تواند به حل مشکلات حوزه تولید و صنعت کمک کند. مبنای سازوکار «تولید بار اول» این قانون است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار