کد خبر: 1199505
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در گفتگو با «جوان آنلاین»:
تحلیلگر مسائل منطقه غرب آسیا تاکید دارد که اشغالگری اسرائیل باعث محبوب‌تر شدن هرچه بیشتر مقاومت فلسطین می‌شود و اسرائیل نمی‌تواند حماس را از میان بردارد.

اختصاصی جوان آنلاین، جنگ اخیر با حمله غافلگیرانه گروه‌های مقاومت فلسطینی به قلمرو اسرائیل و شهرک‌های جنوبی آن آغاز شد. این برای اولین بار است که یک گروه فلسطینی به اسرائیل حمله می‌کند و این رژیم را غافلگیر می‌سازد. بررسی‌ها نشان داده دستگاه‌های نظامی و امنیتی اسرائیل درباره وضعیت حماس و توانمندی‌های آن به شدت دچار خطا شده بودند و تصور می‌کردند گروه‌های فلسطینی فاقد توانمندی خطرساز هستند و در دو جنگ ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ (اوایل سال میلادی) به کلی ظرفیت نظامی خود را از دست داده اند.
به این ترتیب اسرائیل در روز‌های آغازین جنگ یک ضربه استراتژیک دریافت کرد و تعداد زیادی تلفات داشت (۱۵۰۰ کشته، ۶ هزار زخمی و ۲۴۰ اسیر). از این رو پر واضح بود که رژیم اسرائیل به زودی تلاش خواهد کرد پاسخی استراتژیک به این ضربه بدهد و در برابر گروه‌های مقاومت شدت عمل به خرج دهد. بمباران بی محابای نوار غزه و حمله زمینی از روز ۲۸ اکتبر نشان از همین امر دارد. در همین رابطه با «منصور براتی» کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی به گفتگو نشستیم.

۴۵ روز از آغاز جنگ میان اسرائیل و غزه می‌گذرد وضعیت میدانی جنگ به چه صورت است؟
پیشروی اسرائیلی‌ها در شمال نوار غزه که به عنوان منطقه عملیاتی اصلی آن‌ها انتخاب شده با سرعتی کمتر از قبل ادامه دارد و انتظار می‌رود تلفات نیرو‌های اسرائیلی نیز بالاتر برود. در روز‌های اخیر در چهار محله بیت حانون (اطراف بیمارستان اندونزیایی)، منطقه التوام، الرمال و تل الهوا کانون درگیری‌ها بوده و ویدیو‌هایی که دو طرف از میدان جنگ منتشر می‌کنند نشان از یک جنگ شهری واقعی دارد.
به نظر می‌رسد اسرائیل قصد دارد با هر میزان تلفات ممکن دست کم شمال غزه اشغال کرده و فعلاً به یک منطقه حائل مبدل سازد و احتمالا از این منطقه اشغالی به عنوان وجه المصالحه در مذاکرات بعدی استفاده کند. البته اسرائیلی‌ها اگر فضا را مساعد ببینند به مناطق جنوبی‌تر غزه نیز دست اندازی خواهند کرد. تا هم ضربه استراتژیک هفتم اکتبر را جبران کنند و هم دستاورد‌های بیشتری در جنگ کسب کنند. این امر به شدت مقاومت نیرو‌های فلسطینی از یکسو و میزان فشار‌های بین المللی بستگی دارد که در حال افزایش یافتن است.

مقامات اسرائیلی بار‌ها اعلام کرده اند که قصد دارند حماس را از بین ببرند، آیا چنین هدفی ممکن است؟
همه گروه‌های محور مقاومت ساختار پیچیده‌ای دارند و حماس نیز یکی از آنهاست. حیات سیاسی و اجتماعی این گروه‌ها در سه سطح تداوم می‌یابد. یکی از سطوح حیات حماس سطح دولتی – نهادی است. حماس از سال ۲۰۰۷ عملاً دولت غزه شده و مسئولیت امور را برعهده دارد. طبیعتاً ورود اسرائیلی‌ها و اشغال مناطقی از غزه به معنای بیرون کردن حماس از قدرت سیاسی در این مناطق (دست کم تا زمان حضور صهیونیست ها) خواهد بود؛ بنابراین آسیب پذیرترین سطح حیات حماس همین سطح است. دومین سطح حیات این گروه سطح جنبش – سازمان است. در این سطح حماس از یکسو شبکه از توانمندی‌ها را دارد و از سوی دیگر دارای عقبه اجتماعی میان اهالی غزه است. همچنین تفکیک هواداران و اعضای حماس از دیگر اهالی غزه غیرممکن است. برای همین در سطح جنبش – سازمان اسرائیل صرفا تنها دست و پا می‌زند و از بین بردن حماس غیر ممکن است.
سومین سطح از حیات حماس، ایدئولوژی و اندیشه است. در این سطح حماس هیچ آسیبی در نتیجه تهاجم اسرائیل نمی‌بیند و اشغالگری اسرائیل باعث محبوب‌تر شدن هرچه بیشتر آن نیز می‌شود؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد که اسرائیل بتواند حماس را از میان بردارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار