کد خبر: 1195455
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
چه کسی پاسخگوی چوب حراجی است که مدیران نالایق و بی‌کفایت فوتبال ایران به بیت‌المال زده‌اند؟ این اولین سؤالی است که بعد از بیخ پیدا کردن قرارداد بازیکنان و مربیان در فوتبال ایران مطرح می‌شود. سؤالی بی‌پاسخ که تاکنون هیچ مقام و مسئولی را به تکاپو نینداخته است، حتی نهاد‌های نظارتی که آخرین امید برای نجات فوتبال از چنگال مشتی مدیر بی‌کفایت هستند.
دنیا حیدری

جوان آنلاین: چه کسی پاسخگوی چوب حراجی است که مدیران نالایق و بی‌کفایت فوتبال ایران به بیت‌المال زده‌اند؟ این اولین سؤالی است که بعد از بیخ پیدا کردن قرارداد بازیکنان و مربیان در فوتبال ایران مطرح می‌شود. سؤالی بی‌پاسخ که تاکنون هیچ مقام و مسئولی را به تکاپو نینداخته است، حتی نهاد‌های نظارتی که آخرین امید برای نجات فوتبال از چنگال مشتی مدیر بی‌کفایت هستند.
هنوز دلخوری کشتی‌گیران بابت پول بی‌حساب و کتابی که عده‌ای روانه جیب فوتبالیست‌ها می‌کنند به دست فراموشی سپرده نشده که خبری دیگر می‌رود تا کبریتی باشد در انبار باروت. خبری دیگر از شاهکار‌های مدیریتی محمد‌حسن انصاریفرد در پرسپولیس که ید طولایی در خلق چنین شاهکار‌هایی دارد.
مسئله طلب یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورویی رادوشوویچ است، گلر کرواتی که عدم تعهد مدیران باشگاه پرسپولیس باعث شد قراردادش را فسخ کند. قراردادی که تازه بعد از فسخ آن بود که مشخص شد چه شاهکاری بوده، اما اوضاع زمانی بدتر شد که مدیران بعدی نیز با ادامه روند همتایان قبلی خود، اوضاع را چنان بغرنج کردند که رقم بدهی این دروازه‌بان تاریخی شود!
تاوان ۶ ماه مدیریت!
طرح شکایت از پرسپولیس در فیفا، داستانی تکراری است که البته شامل‌حال دیگر باشگاه‌ها هم می‌شود. با وجود این گاهی داستان برخی شکایت‌ها متفاوت‌تر از سایرین است، درست مثل شکایت رادووشویچ که داستان آن را چند سال قبل، محمد حسن انصاریفرد پایه‌ریزی کرد. مدیری که تنها چند ماه در رأس باشگاه پرسپولیس بود، اما سرخپوشان هنوز هم در حال پس دادن تاوان مدیریت او هستند! انصاریفرد شهریورماه ۱۳۹۸ پشت میز مدیرعاملی پرسپولیس نشست. مدیریت او این‌بار تنها شش ماه به طول انجامید، اما همین مدت کافی بود برای به جاماندن میراث شومی که فسخ قرارداد کالدرون و دستیارانش، تمدید عجیب قرارداد رادوشوویچ، عقد قرارداد ۳۰۰ هزار دلاری اوساگونا در سال ۹۸، قرارداد مالی عجیب با استوکس پرحاشیه که امتحانش را در تراکتور پس داده بود، اما به‌زعم انصاریفرد بهترین خرید سرخپوشان بود (که البته ۱۵۰ هزار دلار هم در بدو ورود دریافت کرد و بعد از تنها ۶۳ دقیقه بازی کردن برای پرسپولیس به بهانه کرونا ایران را ترک کرد و طلبی ۸۶ هزار دلاری روی دست این تیم گذاشت)، رضایتنامه پرحاشیه گل‌محمدی از باشگاه شهر خودرو، از جمله آن‌ها بود. قرارداد‌هایی که عقد هر کدام از آن‌ها برای پرسپولیس بسیار گران تمام شد، آنقدر که سه سال و نیم بعد از پایان حضور انصاریفرد، سرخپوشان همچنان در حال پس دادن تاوان آن هستند!
تمدید ۳ ساله با گلر ذخیره
عقد قرارداد سه ساله با رادوشوویچ، آن‌هم با افزایش مبلغ قرارداد در هر سال، یکی از چند دسته گلی است که انصاریفرد در پرسپولیس آب داد تا امروز این گلر کروات به گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران تبدیل شود. قراردادی که نگاهی گذرا به نحوه نگارش آن دود از سر هر خواننده‌ای بلند می‌کند. رادو در لیگ شانزدهم بود که از لوبانف ازبکستان به عنوان ذخیره بیرانوند به جمع سرخپوشان پایتخت پیوست. گلری که عملکرد بدی هم نداشت و زمان برانکو در مقطعی، حتی به یکی از مهره‌های ثابت پرسپولیس هم تبدیل شد، اما کالدرون اعتقادی به این دروازه‌بان نداشت و حتی خواستار جایگزین برای او شد. با وجود این روی کار آمدن یحیی شرایط را بار دیگر برای این بازیکن پایدار کرد، اما نه آنقدر که مدیریت باشگاه اقدام به عقد قراردادی سه ساله با او کند، آن‌هم در شرایطی که هنوز یک‌سال از قرارداد رادوشوویچ با پرسپولیس باقی مانده بود. با وجود این انصاریفرد طی اقدامی جالب توجه قرارداد این دروازه‌بان را سه ساله تمدید کرد!
طبق قرارداد جدید رادوشوویچ با پرسپولیس، مدیران این باشگاه متعهد شدند که برای فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مبلغ ۲۱۰ هزار یورو، برای فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۰ مبلغ ۲۵۰ هزار یورو، برای فصل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ مبلغ ۲۶۰ هزار یورو و برای فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ مبلغ ۲۷۰ هزار یورو به رادوشوویچ دستمزد پرداخت کنند، یعنی رقمی معادل ۹۹۰ هزار یورو که نه تنها برای دروازه‌بان دوم که برای پرسپولیس هم بسیار سنگین و البته بی‌منطق بود! با وجود این مدیرعامل وقت سرخپوشان نظر دیگری داشت، نظری که پرسپولیس بعد از گذشت چند سال هنوز دارد تاوان سنگین آن را پس می‌دهد.
گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال
بنا بر گزارش خبرآنلاین، بوژیدار رادوشوویچ در فصل فوتبالی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در چهار دیدار مقابل گوا هند، مس رفسنجان، مس نوین کرمان و شاهین بندرعامری به میدان رفت. او همچنین در لیگ بیست‌ویکم با پیراهن سرخپوشان پایتخت در دیدار مقابل گل‌گهر سیرجان و مس رفسنجان در مستطیل سبز حاضر شد، اما عایدی او یک قرارداد ۹۹۰ هزار یورویی (بدون درنظر گرفتن بند‌های گنجانده‌شده در قرارداد) برای تنها ۵۴۰ دقیقه بازی در ترکیب پرسپولیس تهران بود.
به عبارتی یعنی دریافت هزار و ۸۳۳ یورو برای هر دقیقه بازی! این دروازه‌بان فصل بهار دو سال قبل (۱۴۰۰) به دلیل مشکلاتی که با کادر مدیریت باشگاه داشت از پرسپولیس جدا شد، اما میراثی که انصاریفرد برای او به جا گذاشته بود، رقم درشتی را برایش به دنبال داشت. در مجموع شکایت‌های انجام شده این دروازه‌بان و بدقولی مدیران بعدی پرسپولیس در پرداخت مطالبات او، حالا رقم بدهی سرخپوشان به این بازیکنان چنان درشت و کمرشکن شده که او را به گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران تبدیل کرده است، به‌طوری‌که خبرآنلاین با تیتر ۵۳ میلیارد برای چهار بازی به بررسی پرونده این بازیکن می‌پردازد: «در مجموع و طبق حکم فیفا، پرسپولیسی‌ها باید به دروازه‌بان سابق خود که طی شش فصل تنها ۴۳ بازی برای این تیم انجام داد رقمی معادل یک میلیون‌و‌۲۰۰ هزار یورو پرداخت کنند که از این رقم تاکنون ۴۰۰هزار یورو به حساب دروازه‌بان کروات واریز شده و اکنون ۸۰۰ هزار یوروی دیگر باقیمانده است که اگر قیمت هر یورو را ۵۵ هزار تومان در نظر بگیریم، رادوشوویچ مجموعاً رقمی معادل ۶۶میلیارد تومان از پرسپولیس دریافت خواهد کرد.»
البته انصاریفرد از این قسم قرارداد‌های پرهزینه کم روی دست پرسپولیس نگذاشته است، از جمله شاهکار‌های او می‌توان به قرارداد رافائل ادرهو، مهاجم نیجریه‌ای که در امارات کارگری می‌کرد و هپاتیت داشت و دیکارموی پرنده‌فروش اشاره کرد. پرونده‌هایی که هزینه‌های سنگینی را به پرسپولیس تحمیل کرد و هر بار چوب حراج به بیت‌المال زد، اما هرگز کسی حتی او و مدیران مشابه او را بابت هیچ یک از این داستان‌ها که به حیف و میل بیت‌المال انجامیده، بازخواست نکرده است، اما چرا؟!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار