کد خبر: 1189759
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان:
اصفهان - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بیان داشت: در هنگام پیک مصرف با کمبود ۲ متر مکعب بر ثانیه آب آشامیدنی در اصفهان بزرگ مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین حسین اکبریان گفت: نیاز آبی ۵۹ شهر در اصفهان بزرگ در زمان پیک مصرف به ویژه در روزهای گرم سال ۱۶.۵ متر مکعب بر ثانیه است که با توجه به منابع موجود حدود ۲ متر مکعب بر ثانیه کمبود آب آشامیدنی داریم.

وی افزود: آب تأمین شده از محل تصفیه خانه باباشیخعلی اصفهان ۱۱.۲ و از محل چاه‌های اجاره‌ای و متفرقه حدود ۱.۳ متر مکعب بر ثانیه و در مجموع، توان تولید آب آشامیدنی ما در سال جاری حدود ۱۴.۵ متر مکعب بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه در سال ۸۵ در اصفهان بزرگ با حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، توان تولید آب آشامیدنی ۱۵.۷ و نیاز آبی ۱۳.۵ متر مکعب بر ثانیه بود، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۰ توان تولید و نیاز آبی برابر بود اما در سال جاری با کمبود آب آشامیدنی در این منطقه مواجه هستیم.

اکبریان با اشاره به جمعیت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری ساکن در ۵۹ شهر و ۳۸۰ روستای اصفهان بزرگ که نیاز آبی آنها از محل حوضه آبریز زاینده رود تأمین می‌شود، گفت: آب مورد نیاز ۴۱ شهر دیگر نیز از محل منابع محلی غیر از زاینده رود تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید آب در تصفیه خانه باباشیخعلی اصفهان ۱۲.۵ متر مکعب بر ثانیه است، افزود: ما امکان انتقال بیشتر از ۱۱.۵ متر مکعب بر ثانیه آب به اصفهان بزرگ را نداریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با تاکید بر اینکه ۱۲۴ حلقه چاه آب‌رسانی در اصفهان بزرگ خشک شده است، گفت: توان آبدهی ۱۴۰ حلقه چاه دیگر نیز بین ۳۰ تا ۷۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: توان تأمین آب چاه‌های فلمن در دهه‌های ۴۰ تا ۸۰ به دلیل جاری بودن زاینده رود ۳.۲ مترمکعب بر ثانیه بود اما با خشک شدن این رودخانه به صفر رسید و در زمان حاضر هیچ قابلیتی در تأمین آب اصفهان ندارد.

اکبریان به وضعیت دیگر شهرستان‌های استان مانند فلاورجان و نائین نیز اشاره و اضافه کرد: با توجه به وضعیت چاه‌ها، ناچار هستیم که بیش از ۸۵ درصد از نیاز آبی خود را از منابع سطحی تأمین کنیم.

این مقام مسئول افزود: با توجه به شرایط موجود ما ملزم و ناچار به حرکت به سمت منابع و سامانه‌های جدید برای تأمین آب آشامید نی هستیم.

وی با بیان اینکه آبرسانی سیار برای حدود ۳۵۰ روستا در استان اصفهان انجام می‌شود اظهار امیدواری کرد که با اجرای طرح جهاد آبرسانی امسال ۴۰ روستا از مدار آبرسانی سیار خارج شوند.

حسین اکبریان با اشاره به اینکه سال گذشته ۷۰۰ فقره انشعاب آب غیر مجاز در استان جمع آوری شد، افزود: در سه ماه نخست امسال نیز ۳۰۰ فقره که برخی از آنها در باغ‌ها و مصارف غیر آشامیدنی بود، جمع آوری شد و امید است تا پایان سال به شناسایی ۲ هزار و ۵۰۰ انشعاب غیر مجاز برسیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همچنین با اشاره به همراهی مردم اصفهان در صرفه جویی در مصرف آب، تاکید کرد: سرانه مصرف خانگی آب در اصفهان پنج درصد از میانگین کشوری پایین‌تر است

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار