کد خبر: 1184294
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
سران کشور‌های قدرتمند اقتصادی جهان امروز یکشنبه به اجلاس ۲ روزه خود با تلاش فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن برای قانع کردن سایر کشور‌ها از امنیت رهاسازی پساب نیروگاه فوکوشیما پایان خواهند داد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، قرار است فومیو کشیدا نخست وزیر ژاپن پس از جلسه نتیجه گیری اجلاس گروه ۲۰ در دهلی نو برای توضیح نتایج این جلسه، کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کند. این در حالی است که چین به ادعای خود درباره مضر بودن تخلیه پساب‌های آلوده به مواد رادیواکتیو فوکوشیما برای سلامت انسان و محیط زیست ادامه می‌دهد.

اجلاس گروه ۲۰ در میانه افزایش شکاف میان کشور‌های عضو به دلیل جنگ اوکراین که منجر به اختلال در امنیت سوخت و غذا در سراسر جهان و بی ثباتی شرایط اقتصادی جهانی شده است، برگزار شد.

منابع دیپلماتیک گفتند نگرانی‌هایی درباره اینکه سران کشور‌های گروه ۲۰ برای نهایی کردن اعلامیه خود طی این اجلاس دو روزه به مشکل برخورد کنند وجود داشت که روز گذشته با توافق بر سر پرهیز از محکومیت روسیه در برابر اوکراین حل و فصل شد. اگر گروه ۲۰ به اجماعی برای انتشار بیانیه مشترک نرسند، این موضوع برای نخستین بار از زمان آغاز به کار این اجلاس در ۲۰۰۸ خواهد بود.

منابع آگاه معتقدند از آنجا که هند که ریاست دوره‌ای اجلاس گروه ۲۰ را در سال جاری به عهده دارد، مشتاق است روابط دوستانه خود با روسیه را به دلیل وابستگی به منابع انرژی و نظامی مسکو حفظ کند، گمانه زنی‌هایی وجود دارد که دهلی نو برای انتشار بیانیه تردید دارد.

گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۳ در چندین نشست سطح وزیران به ریاست هند موفق به انتشار بیانیه مشترک نشده است.

گروه بیست (جی۲۰) یک ائتلاف قدرتمند به منظور همکاری‌های اقتصادی بین المللی است. این گروه نقش مهمی در شکل‌دهی، تقویت ساختار و تصمیم‌گیری جهانی در تمام مسائل مهم اقتصادی بین‌المللی ایفا می‌کند. این ائتلاف در پی بحران اقتصادی و مالی جهانی در سال ۲۰۰۷ به سطح سران کشورها/دولت‌ها ارتقا یافت و در سال ۲۰۰۹ به عنوان «مجمع برتر همکاری‌های اقتصادی بین المللی» معرفی شد.
اجلاس سران گروه ۲۰ هر سال با یک ریاست دوره‌ای برگزار می‌شود. گروه ۲۰ در ابتدا بیشتر بر مسائل کلان اقتصادی متمرکز بود، اما از آن زمان به بعد دستور کار خود را به تجارت، توسعه پایدار، بهداشت، کشاورزی، انرژی، محیط زیست، تغییرات آب و هوا و مبارزه با فساد گسترش داد.
رییس دوره‌ای گروه ۲۰ مسئول گردآوری دستور کار گروه ۲۰ با مشورت سایر اعضا و در پاسخ به تحولات اقتصاد جهانی است، هند از ۱ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار