کد خبر: 1183548
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
رئیس‌جمهور در دیدار وزیر امورخارجه ترکیه تأکید کرد
رئیس‌جمهور با اشاره به نگرانی‌های امنیتی ترکیه در منطقه، مؤثرترین راهکار برای مقابله با تروریسم را احترام به تمامیت ارضی همه کشور‌های منطقه دانست و گفت: اعمال مؤثر حاکمیت ملی هر دولتی بر تمام اراضی سرزمینی آن، بهترین راه جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی و ضدامنیتی است.

هاکان فیدان، وزیر امورخارجه ترکیه که برای دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده، شامگاه یک‌شنبه با رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی در این دیدار با اشاره به اشتراکات تمدنی و تاریخی دو کشور ابراز امیدواری کرد، سطح همکاری‌های فیمابین در دوره جدید ریاست‌جمهوری اردوغان بیش از پیش ارتقا یابد و به تقویت تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی دو طرف بینجامد. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به نگرانی‌های امنیتی ترکیه در منطقه، مؤثرترین راهکار برای مقابله با تروریسم را احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی همه کشور‌های منطقه دانست و تصریح کرد: اعمال مؤثر حاکمیت ملی هر دولتی بر تمام اراضی سرزمینی آن، بهترین راه جلوگیری از فعالیت‌های تروریستی و ضدامنیتی است. رئیسی با ضروری دانستن مقابله با حضور کشور‌های بیگانه در مناطق مختلف از جمله قفقاز، بر حل و فصل مسائل از طریق گفتگو و همکاری میان کشور‌های هر منطقه تأکید کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را در هموار کردن مسیر تعاملات تجاری دو کشور و تبادل ظرفیت‌های متقابل مؤثر دانست. «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران و ترکیه ظرفیت‌های زیادی برای گسترش و تقویت همکاری‌ها و تعاملات خود با یکدیگر دارند، تحقق هدف ارتقای سطح مبادلات تجاری فیمابین به ۳۰ میلیارد دلار را ممکن دانست و بر اراده ترکیه برای تحقق آن تأکید کرد. وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه گسترش سطح تعاملات دو کشور نیازمند توجه و حمایت خاص سران ایران و ترکیه است، حمایت جمهوری اسلامی ایران از عضویت این کشور در گروه بریکس و نیز گفتگو و همکاری دو کشور در زمینه حل و فصل مسائل منطقه‌ای را خوستار شد.
همکاری و هم‌افزایی ایران و ترکیه امنیت‌ساز و ثبات‌آفرین
هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه همچنین عصر یک‌شنبه با علی اکبر احمدیان، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و درباره راه‌های گسترش همه‌جانبه همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی با وی گفتگو کرد.
در این دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سوابق دیرینه همکاری‌های دو کشور، مناسبات فیمابین را امنیت‌ساز و ثبات آفرین ذکر کرد. احمدیان گفت: توسعه روابط دوستانه میان دو همسایه، تأمین کننده منافع پایدار ایران و ترکیه است. وی با تبریک پیروزی رجب طیب اردوغان و حزب او و انتصاب هاکان فیدان به عنوان وزیر خارجه ترکیه، ابراز امیدواری کرد که روابط تهران - آنکارا در این دور به سطوح ممتاز مورد نظر رهبران دو کشور ارتقا یابد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته با رئیس‌جمهور ترکیه که فرمودند امنیت ترکیه امنیت ایران است تصریح کرد: ایران و ترکیه سرنشینان یک کشتی‌اند و دشمنان با آگاهی از این ظرفیت تلاش می‌کنند ضمن اخلال در روند همکاری‌های دو جانبه، مانع هم افزایی ظرفیت‌های گسترده دو کشور شوند. وی با بیان اینکه هر دو کشور از تروریست‌هایی که با حمایت و پشتیبانی غرب و رژیم صهیونیستی تسلیح و تجهیز شده‌اند، آسیب دیده‌اند گفت: خوشبختانه کشور‌های منطقه به این درک مشترک رسیده‌اند که امنیت عاریتی، تضمین شده و پایدار نیست و سازوکار‌های بومی و همکاری‌های منطقه‌ای تضمین کننده امنیت پایدار است. احمدیان با تأکید بر ضرورت تقویت همکاری‌های اقتصادی تهران - آنکارا به ویژه در حوزه انرژی و ترانزیت، هدف‌گذاری۳۰ میلیارد دلاری برای مبادلات تجاری را سهل الوصول دانست. وی با اشاره به ضرورت همکاری دو کشور در موضوع مقابله با اسلام هراسی و اهانت به قرآن کریم اظهار داشت: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ در جهان اسلام موظف‌اند به وظیفه اعتقادی و تاریخی خود در برابر هجمه ناجوانمردانه عوامل صهیونیسم بین‌الملل به اعتقادات میلیون‌ها مسلمان در جهان عمل کنند. دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با اشاره به تحولات منطقه قفقاز و مخالفت جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه، برگزاری نشست ۳+۳ را اقدام مؤثری برای رفع سوء تفاهمات و حل موضوعات میان کشور‌های این منطقه ذکر کرد.
در این دیدار هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه با تبریک انتصاب احمدیان در سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، علاقه‌مندی کشورش را به گسترش همه جانبه روابط با ایران اعلام کرد. وی ابراز امیدواری کرد در این دور، فصل جدیدی از همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه آغاز شود. فیدان تأکید کرد: در این مسیر باید مراقب شیطنت دشمنان که با اقدامات مخرب خود به ویژه با ابزار رسانه روابط دو کشور را هدف گرفته‌اند باشیم. وزیر خارجه ترکیه با ابراز خرسندی از توافق بین ایران و عربستان از ایران به عنوان کشوری بزرگ و مسئولیت پذیر در منطقه یاد کرد و از نقش جمهوری اسلامی در مبارزه با تروریسم تمجید کرد.
ترکیه میزبان رئیس‌جمهور ایران در روز‌های آینده
وزیر خارجه ترکیه از میزبانی از رئیس‌جمهور ایران در چارچوب هشتمین نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه خبر داد.
هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت: به عنوان وزیر خارجه ترکیه اولین بار به ایران سفر می‌کنم. دو کشور در کمال صلح زندگی می‌کنند، در زلزله ترکیه ما همبستگی خود را مجدد نشان دادیم و از ایران تشکر می‌کنیم. تحولات و بحران‌های اجتماعی بر اهمیت روابط ما می‌افزاید. وزیر خارجه ترکیه افزود: در چارچوب هشتمین نشست شورای عالی روابط راهبردی ایران و ترکیه در روز‌های آتی پذیرای آقای رئیسی در آنکارا خواهیم بود. فیدان بیان کرد: امنیت مرز‌های مشترک، مبارزه با تروریسم، حمل و نقل و ... را مورد تبادل نظر قرار دادیم و در خصوص تروریسم حساسیت‌های خود را مطرح کردیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار