کد خبر: 1182960
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
پژوهشگر اقتصاد گفت: توسعه صنعتی کشور بر مبنای محصولات میان دست طرح‌ریزی شده و همین مسئله سبب شده تا انرژی مصرف شده به منظور ایجاد ارزش و افزایش تولید ناخالص داخلی کشور تناسبی با کشور‌های توسعه یافته نداشته باشد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، محسن فتح‌اللهی با اشاره به امکان حاکم شدن شرایط رکود در کشور اظهار داشت: سیاست‌های وضع عوارض صادراتی روی محصولات صنعتی و معدنی میان دست که یک‌باره توسط دولت اعمال شد، نقش قابل توجهی در افزایش موجودی انبار کارخانه‌ها داشت که ابطال آن‌ها توسط دیوان عدالت اداری اثر آن را خنثی کرد، اما چنین جهت‌گیری در فضای سیاست‌گذاری صنعت ایران همچنان حاکم است.

پژوهشگر حوزه اقتصاد با اشاره به چالش‌های کنونی صنعت کشور گفت: روزگاری بنای صنعت ایران بر اساس انرژی فراوانِ ارزان توسعه یافته بود، اما امروز انرژی نه فراوان است و از منظر هزینه تمام شده ارزان هم نیست، فلذا تطبیق صنایع با شرایط جدید انرژی کشور یک مسئله لازم است.

توجه به صنایع پایین دست نیاز کشور است

وی افزود: توسعه صنعتی کشور بر مبنای محصولات میان دست طرح‌ریزی شده و همین مسئله سبب شده تا انرژی مصرف شده به منظور ایجاد ارزش و افزایش تولید ناخالص داخلی کشور تناسبی با کشور‌های توسعه یافته نداشته باشد.

فتح اللهی گفت: علاوه بر ارتقای بهره‌وری در چرخه صنعت کشور، حرکت به سمت توسعه پایین دست نیاز صنعت است و باید اتفاق بیفتد تا ظرفیت‌های انرژی ایجاد شده در راستای شکوفایی اقتصاد مورد استفاده قرار گیرد.

پژوهشگر اقتصاد با انتقاد از توجه سیاست‌گذاران به یک موضوع خاص و رها کردن کلان مسائل حوزه صنعت عنوان کرد: البته جهت‌گیری به سمت توسعه پایین دست، یک شبه و با وضع عوارض صادراتی به وجود نمی‌آید و مجموع سیاست‌ها در همه سطوح باید در برنامه توسعه صنعتی ما پیاده شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار