کد خبر: 1182235
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۲
نیرو‌های الحشد الشعبی در مرز سوریه در راستای ممانعت از نفوذ داعشی‌های فراری از زندان در این کشور، به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، یک منبع امنیتی در استان الانبار، امروز (سه شنبه) از استقرار گسترده نیرو‌های الحشد الشعبی در امتداد مرز سوریه برای مقابله با ورود عناصر فراری داعش به عراق خبر داد.

او به وبگاه خبری المعلومه گفت که در پی انتشار خبر‌هایی از فرار تروریست‌های داعش از زندان «غویران» در منطقه الصناعه در شهر الحسکه، که در کنترل شبه‌نظامیان کُرد و ائتلاف آمریکایی است، سازمان الحشد الشعبی در حالت آماده‌باش قرار گرفته است.

به گفته این مقام امنیتی، بالغ بر ۷۰ فرمانده و عضو ارشد داعش توانسته‌اند از زندان «غویران» در شهر الحسکه فرار کنند و احتمال قوی وجود دارد که آن‌ها بخواهند وارد خاک عراق شوند.

او تأکید کرد که تروریست‌ها با طرح و برنامه آمریکا توانسته‌اند از این زندان بگریزند و واشنگتن از آن‌ها برای ناامن‌سازی شرق سوریه و همچنین عراق بهره می‌برد.

در این راستا منابع محلی در شهر الحسکه امروز خبر دادند که شبه‌نظامیان کُرد دست به عملیات گسترده برای تعقیب و بازداشت تروریست‌های داعش زده و همزمان اقدام به وضع قوانین منع آمد و شد در این شهر کرده‌اند.

روز گذشته نیز یک منبع امنیتی در استان الانبار در گفتگو با وملگاه المعلومه، فرار عناصر داعش از زندان‌های سوریه را به فرار تروریست‌های القاعده از زندان ابوغریب در تیر ماه ۱۳۹۲ تشبیه کرد؛ تروریست‌هایی که هسته اولیه داعش را در سوریه و عراق بنا گذاشتند. در آن برهه با حمله گروه القاعده به دو زندان امنیتی مهم عراق، ابوغریب و تاجی در نزدیکی بغداد حدود ۶۰۰ نفر از زندانیان موفق به فرار از این زندان‌ها شدند.

داعش طی ماه اخیر چندین حمله خونین علیه نیرو‌های ارتش سوریه داشت، به طوریکه در یک مورد در تاریخ ۲۰ مرداد، اتوبوس حامل نظامیان ارتش سوریه در کمین داعش گیر افتاد و ۳۲ نظامی سوری کشته شدند.

در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی نیز تروریست‌های داعش در یک حمله گسترده به زندان «الصناعه» تلاش کردند تا زندانیان را آزاد کنند که در این میان درگیری شدید به مدت یک هفته رخ داد؛ در آن درگیری‌ها طبق آمار کرد‌های سوریه، ۳۷۴ تروریست داعشی از جمله ۱۷۴ زندانی و همچنین ۱۱۷ شبه‌نظامی کُرد کشته شدند و در نهایت ۴۰۰ داعشی توانستند فرار کنند. در آن زمان نیز منابع بسیاری از همکاری آمریکا برای فرار تروریست‌های داعش سخن گفتند.

در ۱۸ بهمن سال گذشته نیز حدود ۲۰ زندانی داعشی پس از زلزله ویرانگر در شمال غرب سوریه، موفق به فرار از زندان «راجو» در نزدیکی مرز ترکیه شدند.

کارشناسان یکی از دلایل قدرت‌یابی نسبی داعش در مناطق شرق سوریه و عملیات‌های تروریستی ماه‌های اخیر را به فرار عناصر داعش از زندان‌ها مربوط می‌دانند؛ زندان‌هایی که در کنترل شبه‌نظامیان کُرد و ائتلاف آمریکایی است.

کارشناسان سازمان ملل نیز در ۲۳ مرداد در گزارشی به شورای امنیت خبر دادند که علی‌رغم عملیات‌های مستمر مبارزه با تروریسم، اما داعش به سازماندهی بین پنج الی هفت هزار عضو از تمامی نقاط عراق و سوریه ادامه می‌دهد که بیشتر آن‌ها از میان نیرو‌های سابق است. طبق این گزارش از میان این تعداد ۳۵۰۰ نفر تابعیت عراق و ۲۰۰۰ نفر نیز تابعیت بیش از ۷۰ کشور را دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار