کد خبر: 1181455
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
وزارت اطلاعات دولت سیزدهم در کارنامه عملکرد ۲ ساله خود موارد مختلفی از دستگیری تروریست‌ها، خنثی‌سازی اقدامات گروهک‌های تروریست، مقابله با اخلالگران اقتصادی، دستگیری باندهای قاچاق کالا و مواد مخدر و دستگیری عوامل جاسوسی و خرابکار را دارد. در این مدت تروریست‌ها و جاسوسان مختلفی به سزای اعمال خود رسیدند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایسنا، دشمنان ایران با سوء‌استفاده از ناآرامی‌های سال گذشته، تیم‌های مختلف تروریستی را به سوی ایران گسیل داشتند هرچند برخی از آنها اصلا به مرز کشور هم نرسیدند و برخی هم در کشور دستگیر شدند. در این مدت عملیات‌های متعددی از سوی داعش و سایر گروه های تروریستی طراحی شده بود که وزارت اطلاعات به همراه سایر دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی کشور توانست تروریست‌ها را قبل از هرگونه عملیاتی دستگیر کند اگرچه دو حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ شیراز کام ملت را تلخ کرد.

همزمانی اعتراضات و ناآرامی‌های کشور و افزایش تحرکات تروریست‌ها و جاسوسان، بار سنگینی بر دوش وزارت اطلاعات گذاشت ولی سربازان گمنان امام زمان در یکسال گذشته ضربات متعددی به تیم‌های جاسوسی دشمنان مخصوصا رژیم صهیونیستی زده‌اند که مهمترین مورد آن خنثی‌سازی «عملیات بزرگ» این رژیم بود. عملیاتی که قرار بود اصفهان را درگیر یک انفجار بزرگ کند. همچنین دستگیری تروریست‌های داعش که قصد خرابکاری و اجرای عملیات‌های تروریستی در داخل کشور داشتند، یکی دیگر از عملیات‌های موفق وزارت اطلاعات بود.

دستگیری عناصر گروهک‌های جبهه الاحواز، حرکه النضال، تندر، کومله و دمکرات، کمونیست کارگری ایران، چریک‌های فدایی خلق، منافقین و داعش، دستگیری عوامل حوادث تروریستی شاهچراغ شیراز، شهر ایذه، شهر اصفهان، ترور شهید مولوی عبدالواحد ریگی، خنثی‌سازی ۵۰ اقدام گروه‌های تکفیری، توقیف بیش از ۴ هزار قبضه سلاح جنگی، ضربه به ۲۰۰ تیم کلان قاچاق مواد مخدر، کشف ۷ تن انواع مخدر سنتی، کشف ۱۰ کیلو شیشه، دستگیری لیدرهای زن مرتبط با سرویس فرانسه و انهدام چند شبکه بزرگ اطلاعاتی موساد در استان‌های تهران، اصفهان، یزد، آذربایجان غربی و گلستان و بازداشت هسته مرکزی فرقه بهائیت فقط بخشی از اقدامات وزارت اطلاعات بوده است.

به بهانه هفته دولت، بخشی از اقدامات وزارت اطلاعات در یک سال گذشته در مقابله با گروه‌های تروریستی و سازمان‌های جاسوسی را مرور می‌کنیم:

جاسوسان اروپایی در بندِ دستگاه‌های اطلاعاتی

حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب خبر داد که جاسوس‌های فرانسوی، سوئدی، انگلیسی و سایر کشورها در اختیار دستگاه های اطلاعاتی کشور قرار دارند و برخی از آنها هم اعدام شده‌اند.

وزیر اطلاعات در بیست و چهارمین مجمع عالی فرماندهان و مسئولین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نقش آمریکا در شکل گیری داعش و ارتباط عوامل آن ها با رژیم صهیونیستی گفت: حدود ۲۰۰ نفر از آن ها که وارد کشور شده و به دنبال تحرکات ایذایی و بی‌ثبات‌سازی در سطح کشور، منطقه و در ایام اربعین در عراق بودند اما با برخوردها و دستگیری‌های اخیر، شاهد خنثی‌سازی اکثریت آن‌ها هستیم. امروز قدرت دستگاه‌های اطلاعاتی کشور به نحوی است که جاسوس‌هایی از فرانسه، سوئد، انگلیس و کشورهای متعدد دیگری را در اختیار دارند و حتی بعضی از آن‌ها علی‌رغم فشارهایی که آوردند به اعدام محکوم شدند و حکم در مورد آن‌ها اجرا شد که این اقدامات مدیون هماهنگی و همراهی است که در تشکیلات جامعه اطلاعاتی به وجود آمده است.

ضربه سنگین به تروریست‌ها

در فاصله حادثه تروریستی اول و دوم حرم شاهچراغ، وزارت اطلاعات ۱۹۶ تروریست که قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور داشتند را بازداشت یا معدوم کرده است.

داعش که مسئولیت عملیات تروریستی سال گذشته در حرم شاهچراع را برعهده گرفته بود، پس از محاکمه و مجازات تعدادی از عوامل آن جنایت، اعلام کرد که انتقام خواهد گرفت و تروریست‌های متعددی را به ایران فرستاد که آنها یا در مبدأ یا در مرزهای کشور، در درگیری با سربازان گمنام امام زمان (عج) معدوم شدند یا در داخل دستگیر شدند.

پس از حادثه تروریستی دوم حرم شاهچراغ هم ۲۶ تروریست در داخل کشور دستگیر شدند که آنها تبعه جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان بودند.

کشف و بازداشت شبکه‌ گسترده‌ خانواده‌ بهاییِ اخلالگر در دارو

وزارت اطلاعات یک شبکه از خانواده بهایی که اقدام به قاچاق و احتکار دارو کرده بود را منهدم کرد.

وزرات اطلاعات در بیانیه که روز ۲۲ مرداد منتشر کرد، موضوع را اینگونه شرح داد که «یکی از خانواده‌های بهایی در شهر تهران با تملک آشکار و پنهانِ ۲۰ داروخانه و ۳ شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی و انبارهای متعددِ غیرمجاز به ارتکاب انواع تخلفات و جرایم از قبیل قاچاق و احتکار دارو، تقلب در داروهای مسافرتی، پولشویی با شیوه‌های بسیار پیچیده و چند لایه و فرار مالیاتی پرداخته بود. تبانی با معدودی از پزشکانِ متخلف، برای تجویز داروهای مورد نظرِ باند یا داروی بیش از حد نیاز بیماران یا الزام بیمار به تهیه دارو از داروخانه‌های خاص، از انواع دیگر تخلفاتی بود که کشف شد و در مصادیقِ یافت شده، ماهیانه ارقام نجومی به پزشکانِ متخلف می‌پرداختند.»

وزارت اطلاعات ۲۰ انبار مخفی از این خانواده کشف و ۹ نفر از عوامل اصلی با حکم مرجع محترم قضایی بازداشت کرد. همچنین ۴۰ داروخانه و انبار هم توقیف شد.

انهدام ۱۵ شبکه قاچاق محصولات دخانی

با تلاش سربازان گمنام امام زمان، ۱۵ شبکه‌ی کلان قاچاق سازمان یافته‌ محصولات دخانی در ۱۰ استان کشور شناسایی و عوامل آن با حکم مرجع محترم قضایی بازداشت شدند.

این شبکه‌ها مقادیر قابل توجهی انواع سیگار و تنباکوی فاقد هر گونه مجوز بهداشتی و استاندارد را از طریق مبادی غیررسمی و با سوء استفاده از استثنائات تجاری به کشور قاچاق کرده بودند که بیش از یکصد انبار اصلی قاچاقچیان کشف و ضبط شد و ۶۰ نفر از اعضای شاخص باندهای قاچاق دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

خنثی‌سازی عملیات تروریستی گسترده در کشور

اعضای شبکه‌ گسترده‌ی تروریستی که قصد انجام اقدامات متعدد خرابکارانه در استان‌های تهران، کرمان، اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد، کردستان و مازندران را داشتند، توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان‌های مذکور شناسایی و بازداشت شدند.

اعضای این شبکه که به‌ واسطه‌ کانون‌های تروریستی مستقر در کشورهای دانمارک و هلند به سازمان جاسوسی رژیم اشغالگر قدس متصل هستند و توسط آن رژیم حمایت مالی و تجهیزاتی می‌شدند، در آستانه ماه محرم قصد انجام چندین عملیات تروریستی در استان‌های یاد شده را داشتند.

از این هسته‌ها تعداد ۴۳ بمب با قدرت تخریب بالا و قابلیت کنترل از راه دور، کشف و خنثی گردید. از بمب‌های پیش‌گفته، ۲۰ بمب ویژگی پرتابی دارند که به قصد استفاده از آنها علیه هیآت و تکایا آماده شده بودند. علاوه بر آن چند خانه‌ی تیمی ، انواع سازه‌های فلزی انفجاری، چاشنی‌های مربوطه، انواع مواد شیمیایی صنعتی و مواد پیش‌سازانفجاری ، کیت‌های الکترونیکی، ریموت‌های کنترلی برای هدایت انفجار از راه دور، فیتیله‌های انفجاری، چندین قبضه کلت کمری، سلاح‌های شکاری ساچمه‌زن و مقادیر فراوانی سلاح سرد و ابزارهایی صرفاً با کاربرد دراغتشاشات خیابانی کشف و ضبط شد.

اطلاع رسانی به مردم درباره علل بدحالی دانش آموزان

با انتشار اخبار متعددی درباره مسمومیت دانش آموزان در مدارس، یکی از حساس‌ترین و دشوارترین مأموریت‌های سال گذشته‌ سربازان گمنام امام زمان (عج) برای کشف عوامل این اتفاق آغاز شد.

وزارت اطلاعات در روز هشتم اردیبهشت بیانیه تحلیلی درباره علل بدحال شدن دانش آموزان در مدارس منتشر کرد. در این بیانیه شرح داده شد که در هیچ یک از یافته‌های صحنه‌ای و بررسی‌های آزمایشگاهی در معتبرترین آزمایشگاه‌های کشور، هیچ‌گونه ماده سمی که قابلیت ایجاد مسمومیت را دارا باشد، مشاهده نشد. در اکثر قریب به اتفاق روش‌های درمانی اعمال شده برای مراجعینی که اعلام بدحالی نموده و به درمانگاه‌های مختلف مراجعه کرده‌اند، صرفاً درمان‌هایی در حدّ دریافت اکسیژن، سرم و داروهای آرام‌بخش بوده است. «تمارض» یکی از عواملِ اثبات شده به تعداد قابل توجه، بوده است. در بررسی انگیزه‌های تمارض، سه انگیزه‌ی بازیگوشی، فرار از درس و امتحان، و در موارد اندکی انگیزه‌های القایی دیگران، به‌منظور ایجاد التهاب و اغتشاش دخیل بوده است.

وزارت اطلاعات در این بیانیه اعلام کرد که مواد سمی در هیچ‌یک از مدارس کشور پخش نشده است؛ اما عوامل غیرسمی که موجب ایجاد هراس شده‌اند، به‌طور سهوی یا تعمدی در برخی از محیط‌های گزارش شده استعمال شده است. در خصوص عوامل انسانی، افراد متعددی که متهم به کاربست مواد فوق‌الذکر بودند شناسایی، احضار یا بازداشت شدند و به تناسب تخلفات یا جرایم خود، مورد تذکر، تشکیل سابقه یا معرفی به مرجع محترم قضایی قرار گرفتند.

نمایش شکست «عملیات بزرگ» اسرائیل در نمایشگاه وزارت اطلاعات

وزارت اطلاعات در اسفند سال گذشته نمایشگاهی به مناسبت گرامیداشت هفته سربازان گمنام امام زمان (عج) برگزار کرد و بخشی از اقدامات خود برای مقابله با اقدامات جاسوسی و خرابکارانه دشمنان را به نمایش گذاشت.

در بخشی از این نمایشگاه، چگونگی شکست عملیات رژیم صهیونیستی در اصفهان به نمایش درآمده بود. این عملیات در مرداد سال گذشته خنثی شد. دیوید بارنیا رئیس موساد شخصا هدایت این عملیات که به «عملیات بزرگ» معروف شد را بر عهده داشت. قرار بود در این عملیات انفجاری بزرگ در یک مرکز حساس صنعتی غیرنظامی در روز کاری با تلفات زیاد رخ دهد. برای این عملیات، 4 نفر از اعضای حزب کومله در سلیمانیه عراق انتخاب شدند.

آنها در روآندا، بوتسوانا و تانزانیا دوره‌های آموزشی رانندگی، تیراندازی، کار با وسایل ارتباطاتی و نرم‌افزارهای جاسوسی را سپری کردند و سپس از غرب کشور و از مسیر کولبرها وارد ایران شدندو دو نفر مستقیم به تهران رفته و دو نفر دیگر از همدان به اصفهان رفتند. در اصفهان تیم‌های پشتیبانی به این افراد سلاح و تجهیزات رساندند. خرید ماشین، اجاره منزل، سیم‌کارت و گوشی نیز از طریق افراد عادی انجام شد و در اختیار این افراد قرار گرفت. افراد عادی بی‌خبر از اهداف تیم تروریستی و با هدف کسب پول در این مسیر قرار گرفته بودند. تیم‌های پشتیبانی با ارتباط‌گیری در فضای مجاری با این افراد، با وعده پول از آنها خواسته بودند که منزل، ماشین و گوشی در اختیار تروریست‌ها قرار دهند.

در ادامه این عملیات، یک نیسان چندین مبل را که مواد منفجره در آن جاسازی شده بود را به اصفهان آورد و فقط مرحله آخر یعنی جاگذاری این مبل‌ها در این مرکز صنعتی مانده بود که سربازان گمنام امام زمان وارد عملیات شده و این تیم چهار نفره و همچنین تیم‌های پشتیبانی را دستگیر کرد.

شکست این عملیات منجر به برکناری مسئول میز ایران در موساد شد.

خنثی‌سازی عملیات خرابکاری در اصفهان

در روز ۲۱ بهمن 1401 وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که عوامل اصلی تلاش ناکام برای خرابکاری در یکی از مراکز صنعتی وزارت دفاع در اصفهان، شناسایی و بازداشت شدند. در این اطلاعیه آمده است که تاکنون دخالت مزدوران رژیم موقت صهیونیستی در آن اقدام اثبات شده است.

دستگیری تیم‌های تروریستی وابسته به رژیم صهیونیستی

سیداسماعیل خطیب وزیر اطلاعات در روز پنجم بهمن خبر داد که بیش از دوازده تیم تروریستی متصل به رژیم صهیونیستی توسط سربازان گمنام در مدت کوتاهی دستگیر شده است.

همچنین در روز بیستم دی سال گذشته وزارت اطلاعات خبر داد که ۶ تیم‌ سازمان موساد را دستگیر کرده است. در این شبکه‌تروریستی ۲۳ نفر از عناصر عملیاتی و پشتیبانی در استان‌های تهران، اصفهان، یزد، آذربایجان‌غربی و گلستان، شناسایی و ۱۳ نفر که در داخل کشور حضور داشتند، دستگیر و تجهیزات مختلف عملیاتی آن‌ها نیز کشف و ضبط گردید. سر پل این شبکه با نام مستعار «سیروس» در یکی از کشورهای اروپایی اقامت داشته است.

شناسایی شبکه تأمین مالی و عملیاتی منافقین

وزارت اطلاعات در روز ۱۲ دی خبر داد که بزرگ‌ترین شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزات تیم‌های عملیاتی گروهک تروریستی منافقین، شناسایی و عناصر اصلی شبکه بازداشت شدند.

پیش از این نیز در 15 آذر وزارت اطلاعات در ۱۵ آذر اعلام کرد که چند هسته‌ عملیاتی وابسته به گروهک تروریستی منافقین را در استان‌های تهران، اصفهان و کردستان شناسایی و متلاشی کرده و ۱۰ نفر را بازداشت کرده است. وزارت اطلاعات از این تیم‌های عملیاتی تسلیحات و ادوات عملیات تروریستی همچون خمپاره، نارنجک، مواد و تجهیزات ساخت نارنجک دست‌ساز، سلاح کمری و کوکتل‌مولوتوف، را نیز کشف و ضبط کرد.

برخورد با اخلاگران بازار ارز

در روز نهم دی وزارت اطلاعات اعلام کرد که تعدادی از گردانندگان و سرشاخه‌های قیمت گذاری جعلی ارزهای خارجی در کشور شناسایی و دستگیر کرده است.11 نفر از عوامل موثر بر نوسانات غیرعادی بازار ارز در شبکه‌های اجتماعی با دستور مقام قضایی بازداشت و ۲۳۰ نفر از عوامل اصلی مرتبط با کانال‌ها و گروه‌های مجازی نیز شناسایی شدند.

همچنین وزارت اطلاعات در روز ۱۴ آبان با شناسایی فعالان غیرمجاز بازار ارز، حساب بانکی بیش از ۲۳۰۰ نفر از این افراد را مسدود و پیگیری قضایی اعمال مجرمانه آنها را در دستور کار قرار داد.

قلع و قمع بزرگترین شبکه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر

در روز ۲۲ آبان وزارت اطلاعات، شبکه گسترده بین‌المللی توزیع مواد مخدر را شناسایی و دستگیر کرد. ۳۲ نفر از عناصر اصلی شبکه بازداشت و ۱۰۵۴ حساب بانکی متعلق به اعضای شبکه مسدود گردید و علاوه بر آن حجم کلانی از اموال و دارایی متعلق به این شبکه شناسایی و توقیف شده است.

دستگیری تیم تروریست پشتیبان عملیات شاهچراغ

وزارت اطلاعات در روز ۱۶ آبان خبر داد که ۲۶ تروریست مرتبط با حادثه تروریستی شاه‌چراغ را دستگیر کرده است.

براساس بیانیه وزارت اطلاعات، همه این افراد غیرایرانی و با ملیّت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان بودند. عنصر اصلی هدایت و هماهنگ کننده‌ عملیات در داخل کشور، تبعه‌ جمهوری آذربایجان بوده که از فرودگاه بین‌المللی حیدرعلی‌اف در باکو پرواز و از مرز هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) وارد کشور شده است. این فرد پس از رسیدن به تهران خبر حضور خود را به عنصر هماهنگ کننده در جمهوری آذربایجان اعلام می‌کند. بلافاصله از طریق سرپل عملیاتی داعش در افغانستان با شبکه اتباع خارجی داعش نیز ارتباط گرفته و حضور خود در تهران را به اطلاع آن‌ها رسانده است. عنصر پشتیبانی کننده‌ صحنه‌ عملیات در شیراز، فردی افغانستانی به‌نام «محمد رامز رشیدی» با نام مستعار «ابوبصیر» و عامل تیراندازی در حرم مطهر به‌نام «سبحان کُمرونی» با نام مستعار «ابوعایشه» که تبعه‌ی تاجیکستان بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار