کد خبر: 1179922
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰
اتفاق جالب تقریظ مقام معظم رهبری بر دو کتاب با محوریت موضوعی یک شهید (مصطفی صدرزاده) ما را بر آن داشت با نعیمه منتظری، نویسنده کتاب «سرباز روز نهم» گفت‌وگویی انجام دهیم. این کتاب در کنار کتاب «اسم تو مصطفاست» هر دو در خصوص شهید صدرزاده هستند که ۳۰ مرداد مراسم رونمایی از تقریظ حضرت آقا بر هر دو کتاب برگزار می‌شود.
مصطفی محمدی


چطور از خبر تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب سرباز روز نهم مطلع شدید و واکنش شما به این اتفاق چه بود؟
تقریباً اوایل ماه محرم بود که آقای ملکی (مدیر پروژه و مسئول تیم تحقیق، پژوهش و تدوین کتاب سرباز روز نهم) این خبر مسرت‌بخش را به من دادند و گفتند که حضرت آقا نسبت به کتاب لطف داشتند و بعد از مطالعه آن، تقریظی هم روی آن نوشته‌اند. واقعیت این است که من آرزوی چنین اتفاقی را داشتم، وقتی شما یک زحمتی می‌کشید و کاری را می‌نویسید، چقدر خوب است که تأیید شخصیتی مثل رهبر معظم انقلاب پای آن باشد، البته همه این‌ها لطفی است که خود شهید صدرزاده دارد. من سال گذشته وقتی به سفر حج مشرف شده بودم، یاد شهید صدرزاده افتادم و به نیت ایشان طواف انجام دادم و از او خواستم جایی دیگر برایم جبران کند. حالا فکر می‌کنم تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب همان قرار و جبرانی است که از شهید درخواست کرده بودم.

آیا شما کتاب «اسم تو مصطفاست» را که مانند اثرتان در رابطه با شخصیت شهید مصطفی صدرزاده نوشته شده است، مطالعه کرده‌اید؟
بخش‌هایی از آن را مطالعه کرده‌ام، ولی هنوز موفق نشد‌ه‌ام آن را به صورت کامل بخوانم.

چه وجه تمایز و اشتراکی بین دو اثر ملاحظه کردید؟
کتاب اسم تو مصطفاست به روایت همسر شهید صدرزاده است، ولی کتاب سرباز روز نهم، حدود ۶۰۰صفحه است که کتابی جامع و کامل در مورد خود شهید است که از دوران کودکی تا شهادت ایشان را دربرمی‌گیرد، البته در کتاب سرباز روز نهم علاوه بر پدر و مادر شهید صدرزاده که دوران کودکی تا بزرگسالی او را روایت می‌کنند، همسر ایشان و همچنین همرزمان و دوستانش هم به عنوان راوی بخش‌های مختلف کتاب حضور دارند. بخش قابل توجه دیگر این کتاب مربوط به خاطرات ایامی است که شهید صدرزاده در سوریه هستند و حتی برخی عملیات‌ها را با جزئیاتش روایت می‌کنند. در واقع این کتاب‌ها در مورد یک نفر هستند، اما کتاب «اسم تو مصطفاست» یک راوی دارد (همسر شهید) و کتاب «سرباز روز نهم» چندین راوی دارد که فکر می‌کنم کتاب جامع و کاملی در مورد این شهید از تولد تا شهادتش باشد.

به نظر خودتان آموزنده‌ترین بخش کتاب سرباز روز نهم کدام قسمت از آن است؟
مخاطب در این کتاب بدون هیچ سانسوری با زندگی شهید صدرزاده که متولد سال۶۵ است و به اصطلاح در پایین‌شهر بین اقشار و افراد مختلف جامعه زندگی کرده و بزرگ شده آشنا می‌شود. از کار‌هایی که شهید برای جذب بچه‌های نوجوان و آوردن آن‌ها به مسجد و حتی مشاغلی که در آن‌ها فعال بوده تا رفتنش به سوریه و شهادتش همه درس‌آموز و جالب است. خواننده این کتاب با مصطفی صدرزاده‌ای آشنا می‌شود که در روزگار معاصر ما مثل شهید ابراهیم هادی منش پهلوانی دارد و به قول شهید حاج قاسم سلیمانی که می‌گفتند تا شهید نباشی شهید نمی‌شوی، شهید صدرزاده هم سعی می‌کند مثل شهدا زندگی کند و در نهایت به این مقام عالی می‌رسد.

با توجه به اینکه کتاب شما هم در مورد شهید صدرزاده است، آیا پیشنهادی برای ساخت فیلم یا سریال بر مبنای کتاب «سرباز روز نهم» به شما داده شده است؟
اطلاع کلی دارم و ظاهراً قرار است اثری در مورد شهید صدرزاده بر مبنای کتاب سرباز روز نهم ساخته شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار