کد خبر: 1179677
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
آمریکا اخیرا دست به تحرکات مشکوکی به خصوص در مناطق مرزی با سوریه زده است، اما نیرو‌های عراقی با دقت این تحرکات را رصد می‌کنند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، تحرکات نیرو‌های نظامی آمریکا در عراق، به ویژه در مناطق مرزی با سوریه، چند روزی است که توجه محافل عراقی را جلب کرده است و بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و ویدئو‌هایی از اینگونه تحرکات را منتشر کرده‌اند.

در این میان منابع عراقی می‌گویند که الحشد الشعبی و دیگر نیرو‌های امنیتی این کشور با دقت این تحرکات را زیر نظر دارند تا مانع هرگونه اقدام مشکوک در راستای بر هم زدن امنیت مرز‌ها شوند.

به نوشته وبگاه خبری المعلومه، عمده بیم عراقی‌ها ازین تحرکات به احتمال توطئه و نا امن‌سازی و گسیل تروریست‌های مستقر در سوریه به داخل عراق باز می‌گردد و به خصوص اینکه طی یک ماه اخیر میزان فعالیت عناصر داعش در شرق سوریه افزایش محسوسی داشته است.

اما در این راستا «محمد الصیهود» نماینده پارلمان عراق و عضو ائتلاف «دولت قانون» (به رهبری نوری المالکی) معتقد است که تحرکات آمریکا چیزی جز مانور قدرت نیست و واشنگتن تلاش دارد با حضور نظامی در مناطق مرزی مدعی تسلط بر منطقه شود.

او گفت که آمریکا تمامی برگ‌های بازی خود را در منطقه، به خصوص پس از توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از دست داده است و دیگر تسلط گذشته را در منطقه خلیج فارس ندارد و از این رو تلاش می‌کند چهره بازیگری مسلط بر امور را به خود بگیرد.

او کارکرد این تحرکات را متوجه افکار عمومی آمریکا دانست و گفت که مردم آمریکا از اینکه این کشور دیگر قدرت سابق را در عرصه جهانی ندارد، ناراحت هستند؛ به ویژه اینکه بسیاری از کشور‌ها به سمت عقد قرارداد‌های تجاری دور از نظر مثبت آمریکا با دیگر کشور‌ها حرکت کرده‌اند.

تغییر طرح‌های امنیتی

«یاسر اسکندر» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز به المعلومه گفت که چهار ابزار مهم در طرح امنیتی مرز عراق و سوریه وجود به کار گرفته می‌شود. به گفته او تأمین امنیت مرز عراق با کشور‌های همسایه جزو اولویت‌های امنیت ملی عراق محسوب می‌شود، به خصوص در مرز با سوریه که حساسیت بالایی دارد.

به گفته او فناوری‌های نوین امنیتی برای نظارت، تشکیل کمربند‌های امنیتی به وسیله برج‌های مراقبت، دوربین‌های شناسایی و همچنین پهپاد‌ها در مناطق مرزی مسئول پایش و تأمین امنیت هستند

یاسر اسکندر تأکید کرد که حوادث سال ۲۰۱۴ میلادی در مرز عراق و سوریه (یورش داعش) به دلیل طرح‌های بی سابقه برای استحکام مرزها، هرگز دیگر تکرار نخواهد شد و تمامی تلاش‌های تروریست‌ها برای ورود به خاک عراق ناکام می‌ماند.

توطئه در مثلث مرزی عراق، اردن و سوریه

با وجود تمامی طرح‌های امنیتی و استحکام مرز‌ها و عملیات‌های پاکسازی که گاهی چند عملیات در یک ماه انجام می‌گیرد، اما «علی الزبیدی» از اعضای ائتلاف الفتح عراق (به رهبری هادی العامری) به المعلومه گفت که در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن تحرکاتی وجود دارد.

به گفته او در این مثلث مرزی زندان‌هایی وجود دارد که عناصر داعش در آن نگهداری می‌شود و از سوی دیگر آمریکا کنترل این منطقه و همچنین زندان‌ها را در دست دارد.

«علی الزبیدی» در این باره توضیح داد که در منطقه یاد شده یک گروه مسلح تحت نظر آمریکا فعالیت می‌کند و دولت عراق باید به طور کامل تحرکات آمریکا در این منطقه را تحت نظر داشته باشد.

در این راستا شیخ «عبدالله الدلیمی» یکی از شیوخ و سرشناسان مناطق غربی استان الانبار به وبگاه المعلومه گفت که هر زمان نیرو‌های آمریکایی از گذرگاه التنف در جنوب به سمت گذرگاه البوکمال حرکت می‌کنند، همزمان با آن‌ها تروریست‌های داعش نیز شروع به رفت و آمد در منطقه می‌کنند، چنان که گویی خیالشان از هرگونه مزاحمتی راحت است.

به عقیده او هدف از تحرکات اخیر آمریکا تلاش برای جدا کردن سوریه از عراق و در تنگنا قرار دادن فعالیت‌های الحشد الشعبی است. این بزرگ عشیره غرب الانبار همچنین گفت که به نظر می‌رسد آمریکا مرحله اول طرح خود را آغاز کرده است و تلاش دارد نفوذ خود را بر تمامی نوار مرزی عراق با سوریه گسترش دهد.

عملیات علیه منافع سوریه، روسیه و ایران

روزنامه الشرق الاوسط امروز شنبه در گزارشی با عنوان «تحرکات نظامی مشکوک آمریکا در عراق؛ سوریه هدف احتمالی است و گروه‌ها [ی مسلح فعلا]در آرامش» از تلاش آمریکا برای عملیاتی علیه روسیه در سوریه و همچنین علیه منافع ایران خبر داد.

الشرق الاوسط نوشت، رسانه‌های محلی در عراق تصاویری از کاروان‌های نظامی آمریکایی را منتشر کرده که در شهر‌های متعددی در تحرکند و چندین نشانه حاکی از آن است که گروه‌های [مقاومت]شیعی «در جریان هستند و از آن‌ها خواسته شده که از تشدید [درگیری]اجتناب کنند».

طبق این گزارش، اما سرلشکر یحیی رسول سخنگوی فرماندهی کل نیرو‌های مسلح عراق در سخنانی تلویزیونی وجود هرگونه تحرکات نظامی آمریکا را رد کرد.

اما یک مسئول دولتی [در عراق]به الشرق الاوسط گفت، «این تحرکات محدود به پایگاه‌های خارج از مرز‌های عراق است». او گفت، تعدادی از تصاویری از خودرو‌های آمریکایی یا متعلق به زمان‌های قبل است یا متعلق به خودرو‌هایی است که اصلا در عراق نیست.

در مقابل، سه شخصیت عراقی که یکی از آنان از سران یک گروه مسلح مستقر در شمال عراق به الشرق الاوسط گفتند، «آمریکایی‌ها در حال بازاستقرار در منطقه هستند. اینها، مقدمات عملیات نظامی است که داخل عراق نخواهد بود». این منبع که هویتش فاش نشد، افزود: «گروه‌های مسلح احتمال می‌دهند که هدف راهبردی از این عملیات تغییر قواعد درگیری با روس‌ها در سوریه باشد».

این منبع با بیان اینکه «آنچه الان در اختیار داریم صرفاً تحلیل‌هایی بر اساس اطلاعات ناچیز است، زیرا آمریکایی‌ها خیلی از عملیات‌هایشان را به بغداد اطلاع نمی‌دهند»، هدف دوم آمریکایی‌ها از تحرکات اخیر را ایران دانست و گفت: «آمریکایی [همچنین]تلاش می‌کنند مسیر کمک‌های ایران به سوی سوریه و لبنان را از خاک عراق قطع کنند... فعلا این همه چیزی است که ما تا الان می‌دانیم».

الشرق الاوسط در پایان به سکوت گروه‌های مقاومت عراق در مقابل تحرکات آمریکا اشاره کرد و نوشت، «به طور غیرمعمول، گروه‌هایی که به داشتن مواضع، علیه حضور آمریکایی‌ها در عراق معروف هستند، در قبال تحرکات آمریکایی‌ها، در رسانه‌ها همچنان سکوت پیشه کرده‌اند. یکی از سران "چارچوب هماهنگی" گفت: «سران گروه‌ها اخیراً در خصوص اطلاعاتی درباره تحرکات آمریکا و همچنین پیام ایران مبنی بر اینکه آنچه آمریکایی‌ها انجام می‌دهند - هر چه که باشد- جای نگرانی ندارد، بحث و بررسی کردند».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار