کد خبر: 1175690
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲
ولودیمیر زلنسکی، ولودیمیر زلنسکی، روز چهارشنبه پس از حمله پهپادهای روسیه به یک شهر بندری اعلام کرد که مسکو در صدد حمله به زیرساخت‌های صادرات غلات است و این اقدام «تروریستی» است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس گزارش‌ها، روسیه یک شهر بندری در نزدیکی مرز رومانی را هدف قرار داد که منجر به خسارت قابل توجه و آتش سوزی گسترده در ساختمان‌هایی شد که برای صادرات غلات اوکراین ضروری هستند.

به گزارش پایگاه خبری هیل، این حمله پس از آن صورت گرفت که روسیه ماه گذشته از طرح صادرات غلات دریای سیاه خارج شد.

رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه در تلگرام نوشت: « «تروریست‌های روس بار دیگر بنادر، تأسیسات غلات و امنیت غذایی جهانی را هدف قرار داده‌اند. جهان باید پاسخ دهد.»

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، فرماندهی عملیاتی جنوب اوکراین با طرح این ادعا افزود: از آنجایی که هدف مشخص دشمن بندر و زیرساخت صنعتی منطقه بود نیروهای دفاع هوایی ۳ ساعت به صورت بی‌وقفه بر روی دفع حملات کار کردند.

اولگ کلیپر فرماندار منطقه اودسا گفت که اگرچه این حمله به زیرساخت بندر آسیب رسانده اما هیچ تلفاتی بر جای نگذاشته است.

در نتیجه این حمله آتش سوزی در تاسیسات بندر اتفاق افتاد و زیرساخت صنعتی آن آسیب دید.

وزارت دفاع اوکراین امروز چهارشنبه اعلام کرد یک سیلو غلات در حمله اخیر روسیه به بندر "ایزمائیل" در رودخانه دانوب آسیب دیده است.

در همین حال، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد روسیه برای تسهیل صادرات محصولات اوکراین و روسیه به بازارهای جهانی از طریق دریای سیاه آماده بازگشت به توافق غلات است.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید. دولت ترکیه طی دو ماه اخیر برای تمدید مجدد این قرارداد تلاش کرد ولی به علت نارضایتی روسیه از اجرای مفاد مورد نظر مسکو، تمدید آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و دولت روسیه تمایلی برای تمدید قرارداد ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار