کد خبر: 1171242
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
پس از آن‌که یک مامور موساد از بغداد پیام رمزگذاری شده «کلاغ در قفس است» را برای تل‌آویو، مخابره کرد، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، بی‌مهابا برای روشن شدن سرنوشت «الیزابت تسورکوف» شهروند دو تابعیتی خود در پایتخت عراق، جنجال سیاسی و رسانه‌ای راه انداخت.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، در پی اذعان رژیم صهیونیستی به ناپدید شدن یکی از شهروندانش در عراق که در پوشش فعالیت‌های تحقیقاتی در این کشور حضور داشت، بار دیگر موضوع فعالیت موساد در این کشور بر سر زبان‌ها افتاد و واقعیت حضور موساد در خاک عراق را فاش کرد.

امری که همیشه از سوی مقامات بغداد و منطقه کردستان عراق رد شده و بارها از آن برائت جسته‌اند. در حالی که گزارش‌های زیادی در خصوص روابط پنهان سرویس جاسوسی تل‌آویو با منطقه کردستان عراق از سال‌‌ها قبل وجود داشته، روابطی که امروز تحت پوشش «تجارت و سرمایه‌گذاری» ادامه دارد.(گزارش فارس در این خصوص را در اینجا بخوانید)

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی،  بیش از ۱۰ روز پیش ادعا کرد که «الیزابت تسورکوف» شهروند اسرائیلی-روسی که ماه‌هاست در عراق مفقود شده و در عراق ربوده شده و گروه «کتائب حزب‌الله» مسئول ربودن او است. هرچند که «ابو علی العسکری» مسئول  امنیتی کتائب حزب‌الله این اتهام را رد و تأکید کرد که اذعان نخست وزیر رژیم صهیونیستی به اسارت یک عنصر امنیتی این رژیم در عراق امری خطرناک است.

 

 

رژیم صهیونیستی ادعا کرد که او یک محقق اسرائیلی - روسی بوده که برای اهداف تحقیقاتی به نمایندگی از دانشگاه پرینستون در ایالات متحده آمریکا به عراق سفر کرده است.

اما پس از آن، شبکه صهیونیستی «کان» با اطلاعات جدیدتری در این باره گزارش داد: تسورکوف یک سرباز سابق ارتش اسرائیل است که یک محقق در امور سوریه و تحلیلگر جنگ داخلی است که در سال ۲۰۱۱ فعالیت‌هایش را در سوریه آغاز کرده بود که سپس از آن‌جا، با پاسپورت روسی خود وارد عراق شده است.

 

 

شبکه المیادین لبنان نیز چند روز پیش در یادداشتی با استناد به گزارش‌های تفصیلی رسانه‌های صهیونیستی از هویت واقعی تسورکوف نوشت: این صهیونیست دو تابعیتی در سال‌های گذشته در زمینه تهیه تحقیقات میدانی در عراق، سوریه و فلسطین اشغالی، به نفع یک موسسه تحقیقات سیاست خارجی مستقر در فیلادلفیا در آمریکا و مجمع مطالعات منطقه‌ای آن، علاوه بر یک اتاق فکر اسرائیلی مستقر در قدس اشغالی فعالیت داشت.

 

 

بر اساس این یادداشت، «او یک سرباز سابق ارتش اسرائیل است که بارها در گزارش‌های خود از مشارکتش در جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ با افتخار روایت می‌کرد. او تمام تلاش خود را صرف مقابله با آنچه "دشمنان اسرائیل" می‌خواند، کرده و از پاسپورت روسی خود برای سفر آسان به کشورهای عربی تحت پوشش کارهای تحقیقاتی و حقوق بشری استفاده می‌کرد. او بیش از یک بار به عراق و مناطق مخالف سوریه سفر کرده است».

«جاسم یونس الحریری» استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در یادداشتی که در روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم» منتشر شد، به این بهانه به بررسی نقش موساد در عراق از سال ۲۰۰۳ به بعد، یعنی زمان اشغال این کشور از سوی آمریکایی‌ها پرداخت و این سوال را طرح کرد که آیا این واقعیت است یا خیال؟

وی نوشت: «همچنان موضوع نقش موساد اسرائیل در عراق از سال ۲۰۰۳ به بعد، در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما این روزها، سخن از الیزابت تسورکوف که اسرائیل ادعا می‌کند یک شهروند اسرائیلی است و از مارس ۲۰۲۳ در عراق ناپدید شده، بالا گرفته است. وی از شهر اربیل در منطقه کردستان عراق وارد محله "الکراده" بغداد شد با این ادعا که دانشجوی دکترای علوم سیاسی در دانشگاه پرینستون ایالت نیوجرسی آمریکا است، که یک دانشگاه خصوصی و چند رشته‌ای است و او برای جمع آوری اطلاعات و اسناد مربوط به پایان نامه خود به بغداد آمده است». 

در ادامه این یادداشت آمده است: «موساد اسرائیل به او کمک کرد و ترتیب نفوذ او به بغداد را داد پس از آن‌که، تسورکوف چندین عملیات محرمانه در ایستگاه اطلاعاتی موساد در شمال عراق با پاسپورت روسی، به عنوان یک "شهروند روس" و نه "شهروند اسرائیل" انجام داد».

نویسنده در ادامه به حضور تسورکوف در شمال سوریه و دیدارش با معارضان سوری اشاره کرد ونوشت:«اما آن‌چه که عجیب و جالب توجه است، این است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از ربوده شدن شهروند اسرائیلی در عراق سخن می‌گوید و دولت عراق را مسئول امنیت و سلامت او می‌داند!».

بر اساس این یادداشت، «این اعتراف صریح اسرائیل، بی‌تردید شکست موساد اسرائیل در عملیات نفوذ یکی از عناصرش با اسم رمز "کلاغ" در داخل پایتخت عراق، یعنی بغداد است، آشکار کرد. رسانه‌های صهیونیستی نیز بویژه پس از آن‌که دفتر نخست وزیری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «تسورکوف زنده و در سلامت کامل است»، شروع کردند به سخن گفتن از «اسیر اسرائیلی»!

نویسنده تصریح کرد: «این بیانیه دفتر نخست‌وزیری مبتنی بر پیام رمزگذاری شده یکی از عوامل اسرائیلی موسادبود که از بغداد فرستاده شد که می‌گفت: "کلاغ در قفس است". پس از افشای اطلاعات ضد و نفیض در خصوص عملیات اطلاعاتی موساد در بغداد، این سوال گیج‌کننده طرح می‌شود که تسورکوف شهروند روسیه بود یا شهروند اسرائیل؟ پاسخ به سرعت از سوی «شورای منطقه‌ای شهرک‌سازی در کرانه باختری» معروف به «گوش عتصیون» اعلام شد:«تسورکوف، که در عراق بازداشت شده، مدت‌هاست که در شهرک "الداد" زندگی می‌کند. شهرکی زیر نظر گوش عتصیون در نزدیکی بیت‌لحم».

در ادامه این یادداشت آمده است: «حتی بیش از این، اعلام شد که، تسورکوف یک شهرک‌نشین اسرائیلی است که در ارتش اشغالگر اسرائیل خدمت کرده و زمانی که وقایع سوریه در سال ۲۰۱۱ شروع شد، مأموریت های او به سمت تمرکز بر موضوع سوریه تغییر کرد و او  برای ماموریت‌های جاسوسی و برقراری روابط با شخصیت‌های سیاسی و رهبران گروه‌های نظامی مخالف حکومت سوریه در ترکیه و شمال سوریه و اردن ببه چندین کشور و منطقه سفر کرد».

این استاد علوم سیاسی در ادامه به موضوع دیگری اشاره می‌کند که قابل تامل است: « آنچه که سوء‌ظن نسبت به تسورکوف و مأموریت‌های جاسوسی‌اش برای موساد را افزایش می‌دهد این است که قانون اسرائیل، اسرائیلی‌ها را از ورود به کشورهایی که اسرائیل آن‌ها را دشمن خود می‌داند، از جمله عراق و سوریه، جلوگیری می‌کند، حتی اگر زن یا مرد اسرائیلی‌ دارای تابعیت‌های دیگری باشند. سوال مهم: تسورکوف، عنصر موساد چگونه توانست چندین بار وارد عراق شود و به "اسرائیل" بازگردد و چگونه چندین بار بدون بازخواست طبق قوانین اسرائیل، وارد سوریه شد؟»

در ادامه این یادداشت آمده است: «از دیگر سو، قانون عراق نیز اجازه ورود شهروندان اسرائیلی‌ را نمی‌دهد؛ زیرا قانون مجازات عراق شماره ۱۱۱ مصوب ۱۹۶۹، اصلاح شده در ماده ۲۰۱، صراحتاً به جرم انگاری هرگونه همکاری و تعامل با رژیم صهیونیستی، تبلیغ برای آن و محبوب جلوه داده اصول آن و حتی هرگونه تعامل ادبی، علمی و ...، اشاره می‌کند».

در ماده ۲۰۱ آمده است: «هرکس اصول صهیونیسم از جمله فراماسونری را ترویج کند یا وابسته به یکی از نهادهای آن باشد یا به آن کمک مالی و معنوی کند یا به هر نحوی برای رسیدن به اهدافش تلاش کند به مجازات اعدام محکوم خواهد شد».

وی نوشت: «همچنین در ماده هفت قانون شماره یک جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، مصوب ۲۰۲۲، آمده است: « هر کس با هر وسیله‌ای از جمله کنفرانس‌ها، گردهمایی‌ها، رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و هر وسیله دیگری، آشکارا یا نهان، اقدام به عادی‌سازی روابط یا جاسوسی برای رژیم صهیونیستی کند یا برای آن تبلیغ کند و به ترویج افکار، اصول، ایدئولوژی‌ها و رفتارهای صهیونیستی یا ماسونی بپردازد، با مجازات اعدام یا حبس ابد مواجه خواهد شد».

در چنین شرایطی، رسانه‌های صهیونیستی،پنجشنبه پیش (۱۳ جولای) ادعا کردند: تسورکوف از سال ۲۰۲۰ تا زمان ناپدید شدن همواره به عراق رفت و آمد داشته و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر وقت عراق در جریان فعالیت این شهروند دو تابعیتی قرار داشت و اطلاع داشت که وی علاوه بر روسیه، دارای تابعیت اسرائیل نیز هست.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این خصوص گزارش داد: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر سابق عراق که پیش‌تر پست ریاست دستگاه اطلاعات ملی این کشور را در دست داشت، طی نامه‌ای به واشنگتن و مسکو، به آن‌ها ابلاغ کرده بود که دو تابعیتی بودن تسورکوف او را به خطر می اندازد. 

به اعلام این شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی، این هشدار شخصاً توسط مقامات اسرائیلی به تسورکوف حتی قبل از آخرین سفرش به عراق، ابلاغ شده بود. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار