کد خبر: 1168559
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
به‌رغم تداوم اعتراضات در فلسطین اشغالی به طرح جنجالی موسوم به «اصلاحات قضایی» مورد نظر نتانیاهو، قانونگذاران کنست موافقت اولیه خود را با یک لایحه جدید اعلام کردند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، امروز سه‌شنبه (چهارم ژوئیه) بعد از آنکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد طرح جنجالی «اصلاحات قضایی» را پیش خواهد برد، قانونگذاران کنست (پارلمان صهیونیستی) موافقت اولیه خود را با یک لایحه جدید اعلام کردند. این لایحه برخی از اختیارات دیوان عالی برای صدور حکم علیه کابینه صهیونیستی را محدود می‌کند.

به گزارش رویترز، در یک جلسه طوفانی، کمیته قانون اساسی و حقوقی پارلمان صهیونیستی که تحت سلطه ائتلاف حاکم نتانیاهو است، به این طرح رأی مثبت داد. این طرح به دنبال محدود کردن رویه‌ای موسوم به «دکترین عقلانیت» است که جزو ملاک‌های مرسوم در رسیدگی به پرونده‌های قضایی است.

در رویه‌ی «دکترین عقلانیت»، دادگاه‌های اسرائیلی می‌توانند چنانچه تصمیم‌های قوه مجریه را «غیرعقلانی» تشخیص دهند آن‌ها را منحل کرده و یا مورد رسیدگی مجدد قرار دهند. طرح نتانیاهو خواستار محدود کردن اختیاراتی است که ذیل این دکترین به قوه قضائیه داده شده است.

پس از رای کمیته، شِکِل واحد پول رژیم صهیونیستی در مقابل دلار ۰.۳ درصد کاهش یافت. این لایحه باید سه قرائت دیگر را در پارلمان صهیونیستی برای تبدیل شدن به قانون پشت سر بگذارد.

طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو اعتراضات بی‌سابقه‌ای را برانگیخته و در جدیدترین دور اعتراضات، معترضان دوشنبه در فرودگاه بن‌گوریون علیه نتانیاهو تظاهرات کردند.

او طرحی را برای کاستن از قدرت قوه قضاییه در فلسطین اشغالی پیشنهاد کرده که شامل پیشنهاد‌هایی برای محدود کردن قدرت دادگاه عالی رژیم صهیونیستی است.

نتانیاهو و حامیان این طرح استدلال می‌کنند قوه قضاییه قدرت زیادی دارد و در عملکرد قوه مجریه دخالت می‌کند. معترضان به این طرح می‌گویند نتانیاهو در تلاش است با تضعیف قوه قضاییه از خود در برابر اتهامات فساد محافظت کند. به گفته این معترضان، اصلاحات پیشنهادی نتانیاهو می‌تواند فرار از پیگرد قانونی علیه او در پرونده‌های فساد را آسان‌تر کند.

نتانیاهو در طول دوران نخست‌وزیری خود با اتهامات متعدد فساد در زمینه دریافت رشوه، کلاهبرداری و نقض اعتماد عمومی مواجه بوده است.

با این وجود، پیشنهاد این طرح فراتر از اعتراضاتی که به همراه داشته، توجه‌ها را به سمت تفرقه‌های موجود در فلسطین اشغالی جلب کرده است. بسیاری از کارشناسان مسائل مربوط به این رژیم حتی در داخل فلسطین اشغالی این تفرقه‌ها را نشانه‌ای از شکاف‌های بزرگی که می‌تواند باعث اتمام موجودیت اسرائیل شود، تعبیر کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار