کد خبر: 1166296
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۳
دیگر تکلیف پلتفرم‌ها مشخص شد و وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی برعهده سازمان صداوسیماست.
یوسف سهیلی

اختصاصی جوان آنلاین: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه اخیر خود که به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، به بحث درباره سیاست‌ها و ضوابط حوزه صوت و تصویر فراگیر پرداخت و ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» را به تصویب رساند. براساس مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، به عهده سازمان صدا و سیما قرار دارد.

در پی این تصمیم که در راستای تقویت پلتفرم‌ها و شبکه نمایش‌خانگی است، جوّسازی‌ها به راه افتاده است . در میان حاشیه سازان چند شبه سلبریتی هم دیده می شود که خود را همه چیز دان می دانند و نسبت به رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی گارد مخالفت گرفته اند!

در همین رابطه، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: این جوّسازی‌ و فضاسازی یک نوع عوام‌زدگی است. هنوز برخی مصوبه را ندیده‌اند؛ این مصوبه ۶ بند دارد و در بند ششم سیاست‌ها و اصول نمایش‌خانگی مدون شده و ما میدان وسیعی را براساس این سیاست‌ها به پلتفرم‌ها خواهیم داد.

تقویت نمایش خانگی راهبرد ساترا است/ فصل الخطاب تنظیم گری پلتفرم ها

خسروپناه تاکید کرد: این مصوبه در راستای تسهیل‌گری است. البته از طرفی دیگر به طور مثال یک درصد و دو درصد پلتفرم‌ها در برخی از سریال‌ها تخلفی کرده باشند طبیعتاً آیین‌نامه تخلفات هم توسط مجلس شورای اسلامی مصوب خواهد شد.

همچنین برخی از بازیگران و هنرمندان در صفحه مجازی‌شان مدعی هستند که به‌خاطر همین مصوبه، مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای روی می‌آورند، البته دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اینگونه پاسخ داده است که «اگر فضای شبکه نمایش خانگی رونق پیدا نکند به‌دنبال آن رجوع مردم به ماهواره‌ها اتفاق خواهد افتاد. قطعاً این مصوبه در راستای تقویت نمایش خانگی است؛ یعنی درواقع باید این پلتفرم‌ها رشد و توسعه پیدا کنند و در راستای نیازهای فرهنگی مردم فیلم و سریال بسازند؛ به‌هرحال مهم‌ترین ابزار فرهنگسازی، فیلم و سریال است و این حوزه نباید تضعیف شود.»

به نظر می رسد براساس اسناد بالادستی و بر پایه مصوبه مجلس، مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت‌و‌تصویر‌فراگیر و نظارت بر آن هم بر عهده سازمان تنظیم مقررات‌صوت‌و‌تصویر‌فراگیر فضای مجازی (ساترا) گذاشته شده است.

این نکته قابل توجه است که تنظیم گری برای پلتفرم ها یک امر حاکمیتی است و قرار گرفتن بر مدار تغییرات پی در پی دولت ها و نحوه اجرای قوه مجریه، ایجاب می کند که نهادی عهده دار این مهم باشد که هم در تسهیل و هم در نظارت فعالیت داشته باشد.

حالا با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تفاهمنامه ای که در نظر گرفته شده، موضوع حائز اهمیت، حل موضوع اختلاف دیدگاه وزرارت ارشاد و رسانه ملی هم تعیین تکلیف شده است، تاجاییکه در بخشی از این تفاهمنامه آمده است: صدور مجوز، نظارت و بازبینی مقررات تبلیغات در حوزه صوت و تصویر فراگیر بر عهده صدا و سیما است، اما برای عدم‌بروز اختلاف و هماهنگی بین‌دستگاهی، 2نماینده وزیر ارشاد در شورای مربوط به آن حضور خواهند داشت.

سرانجام اینکه به دلیل تازه بودن اکوسیستم پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر، تفسیرهای مختلفی از قانون می‌شد و همین مساله، متولی بودن سازمان صدا و سیما و ساترا را به تاخیر می‌انداخت. اما اکنون دیگر تکلیف پلتفرم‌ها مشخص و راه برای فعالیت سکوهای صوت و تصویر فراگیر هموار شده است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار