کد خبر: 1164057
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
گروه مردمی «حشد الشعبی» به دلیل پیروزی در برابر داعش اکنون در نهمین سال تاسیس خود، چنان در دل مردم و مسئولین عراقی جا باز کرده که امنیت کشورشان را مدیون این نیرو‌ها می‌دانند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از دفاع پرس، بی‌شک روز ۱۳ ژوئن روز و تاریخی درخشان در تاریخ عراق ثبت و ضبط شده است. این روز درواقع سالگرد تاسیس حشد الشعبی عراق است. گروه مبارز و مردمی که توانست خاک و سرزمین عراق را از وجود تروریست‌های داعشی پاک کند و صلح و امنیت را مجددا به این کشور بازگرداند. گروهی که تا امروز هم همچنان حفظ و حراست از مردم و کشور عراق در برابر دشمنان این کشور و عناصر باقی مانده داعشی را در دستور کار خود دارد.

اما پیرامون روند و نحوه تشکیل این گروه مبارز عراقی باید گفت سال ۲۰۱۴ ده‌ها هزار نفر از مردم عراق در پاسخ به فتوای آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجعیت عالیقدر شیعیان برای مقابله با گروه تروریستی داعش راهی جبهه‌های نبرد شدند و در در نهایت توانستند این گروه تروریستی تکفیری را به زانو درآورده و ریشه آن را در این سرزمین بخشکانند. از آن تاریخ بود که «حشد الشعبی» و رزمندگان آن به عنوان قهرمان عراق از محبوبیت فراوانی بین مردم این کشور برخوردار شدند.

حال اینکه مقامات عراقی هم قدر ایثار و مجاهدت «حشدالشعبی» دانستند در همین راستا نیز محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق با یادآوری حماسه‌های قهرمانانه نیرو‌های حشد الشعبی سالروز تشکیل این هیئت را تبریک گفت و تاکید کرد که دولت در حال تصویب قانون بازنشستگی نظامی برای تضمین حقوق اعضای نیرو‌های امنیتی از جمله حشدالشعبی است.

پیرامون حشدالشعبی باید گفت که این گروه مبارز عراقی در ابتدا یک گروه متشکل از شیعیان و سنی‌ها بود، اما به مروز گروه‌های جدیدی از دل آن بیرون آمدن و اکنون ۶۷ گروه تحت فرماندهی مشترک به انجام وظایف خود مشغول هستند. ضمن اینکه «الحشد العشائری»، متشکل از نیرو‌های سنی مذهب، «تیپ بابلیون» شامل مسیحیان، همچنین تیپ‌های کوچک متشکل از ایزدی‌ها، شبک‌ها، ترکمن‌ها هم در این گروه سازمان یافته عضویت دارند.

البته محبوبیت روز افزون حشدالشعبی در بین عراقی‌ها درحالی است که مقامات آمریکایی که قدرت‌گیری گروه‌های مقاومت را تهدیدی برای مافع جاه‌طلبانه خود می‌دانستند پس از اعلام پایان داعش در عراق مدعی بودند بسیج مردمی هم فعالیت خود را به سرانجام رسانده و باید منحل شود، اما پارلمان عراق در آذرماه ۱۳۹۵ قانون حمایت از نیرو‌های حشد الشعبی را تصویب کرد. اینگونه شد که این گروه رسماً به یک نهاد قانونی تبدیل شد و جزئی از ساختار ارتش به شمار آمد.

اما موضوع بسیار مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که در حال حاضر، تامین بخش زیادی از امنیت عراق به نیرو‌های حشدالشعبی سپرده شده است و روز به روز این گروه قدرتمندتر می‌شود و با دستاورد‌هایی که در عرصه نظامی به دست آورده است دیگر امروز حکم یک ارتش قدرتمندتر را پیدا کرده است. ضمن اینکه توان و اقتدار این گروه آنقدر است که رهبران حشدالشعبی بار‌ها به آمریکایی‌ها هشدار داده‌اند اگر خاک عراق را ترک نکنند برای بیرون راندن اشغالگران به زور متوسل خواهند شد و چندین حمله راکتی را هم به پایگاه‌های نیرو‌های آمریکایی انجام داده‌اند.

موضوع مهم دیگر اینکه به غیر از قدرت نظامی، نمایندگان وابسته به بسیج مردمی هم اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارند و در عرصه سیاسی هم از مردم و ملت عراق حمایت می‌کنند و خروج از انسداد سیاسی طولانی هم حاصل تلاش جریان‌های سیاسی شیعی بود که با ابتکار‌های خود موفق شدند، رئیس جمهور و نخست وزیر را انتخاب کنند. این مسئله هم مجددا نشان داد که این گروه جهادی و مبارز عراقی از چه جایگاهی در معادلات سیاسی عراق برخوردار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار