کد خبر: 1152584
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
دکتر محمدرضا باقرزاده*

آقای روحانی در موارد متعددی از اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی سخن گفت تا راه را بر اجرای برخی ایده‌های فراحاکمیتی خود باز کند. او در جایی گفت «راه‌حل مشکلات پیچیده کشور فقط اصل ۵۹ قانون اساسی است». ظاهرا ایشان فکر می‌کند شورای نگهبان و یا رهبری برای او بن بست درست کرده و برای رها شدن از بن بست به همه پرسی پناه می‌برد در حالی که ایده‌های حاکمیت ستیزانه و خلاف منافع ملی او مانع اصلی او است.

مطابق اصل پنجاه و نهم قانون اساسی «در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.»
با تقاضای اظهارنظر تفسیری درباره شمول اصل ۹۴ قانون اساسی نسبت به مصوبه درخواست مراجعه به آراء عمومی ـ موضوع اصل ۵۹ قانون اساسی ـ شورای محترم نگهبان در نظر تفسیری به شرح زیر اظهار داشت:
«درخواست مراجعه به آراء عمومی موضوع اصل ۵۹ قانون اساسی از مصادیق مصوبات مجلس شورای اسلامی است و باید طبق اصل ۹۴ قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شود.»

بر این اساس هرگونه مراجعه مستقیم به آرای عمومی در مورد مصوبه‌ای صورت خواهد گرفت که بر اساس تایید شورای نگهبان، مخالف شرع یا قانون اساسی نباشد.

بر این اساس کسانی همچون آقای روحانی بدانند همه پرسی راه مناسبی برای دور زدن منافع ملی و شرع و قانون اساسی نیست! و باید در دیدگاه‌های ضد استقلال و پیشرفت کشور تجدید نظر کنند نه در شیوه‌های قانونی و این شیوه‌ها اگر می‌خواست اجرا شود باید در مورد ادامه دولت بی تدبیر و امید سوز او اتفاق می‌افتاد.

 

* عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره)

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار