کد خبر: 1151842
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
کارشناسان آموزشی در توصیه‌ای به داوطلبان کنکور اعلام می‌کنند: برای موفقیت تلاش کنید؛ اما اجازه ندهید این آزمون همه چیز زندگی‌تان شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، بخاطر آنفلوآنزایی که چند روزی با آن درگیر بودم به مطب پزشک رفتم و در انتظار نشسته بودم که دختری 18-17 ساله به همراه مادرش وارد مطب شدند و پس از گرفتن وقت از منشی کمی آن طرف‌تر نشستند، چند لحظه‌ای که گذشت تلفن مادر زنگ خورد، مادر بلند و با عصبانیت به فردی که پشت تلفن بود می‌گفت: نمی‌دانم مگر کنکور چقدر ارزش دارد که این دختر برای قبولی آن با جان خودش بازی می‌کند؟ چرا اینقدر به خودش استرس وارد می‌کند تا اینگونه بیمار شود، اینقدر استرس داشت تا کارش به دکتر کشید. این‌ها را گفت و با فرد تماس گیرنده خداحافظی کرد و پس از قطع تلفن نیز به صحبت‌های خود ادامه داد و کمی زیر لب غر و لند کرد و دوباره بلند خطاب به بیماران در انتظار گفت: شما در کنکور شرکت کرده‌اید؟ کنکور مگر تمام زندگی است؟ در فاصله دو ماه و نیم به کنکور آیا اینقدر استرس برای این آزمون طبیعی است؟

منشی مطب که او را به آرامش دعوت کرد از او پرسید چه شده است؟ آن خانم دوباره با عصبانیت گفت: دخترم آنقدر برای کنکور استرس دارد که بیمار شده است.

همین حرف باعث شد تا بیماران و حتی منشی مطب پزشک به یاد خاطرات کنکور خودشان بیفتند و از استرس‌هایشان بگویند.

یکی از سختی کنکور در زمان قدیم‌تر می‌گفت و دیگری از سختی کنکور در این دوره که معدل دوره دبیرستان هم در نمره کنکور لحاظ می‌شود.

مادر دختر جوان که گویا دخترش به دلیل استرس کنکور دچار کاهش قند خون شده بود، گفت: نظر من این است که چه سخت چه آسان به هر حال فرد باید تلاش خودش را بکند و نتیجه را به خدا بسپرد، از جان آدم که مهم‌تر نیست.

* موفقیت‌های اجتماعی و شغلی فقط و فقط در گرو تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نیست

من که فقط به صحبت‌های اطرافیان گوش می‌دادم پس از ویزیت از سوی دکتر و خارج شدن از مطب سعی کردم نظر چند نفر از کارشناسان آموزشی را در این زمینه بپرسم.

با یک دانشجوی رشته مکاترونیک صخبت کردم، گفت: معتقدم جوانان باید علاقه و استعداد خودشان را بدانند و بر مبنای آن هدف تعیین کرده و آن را دنبال کنند، نباید با چشمان بسته به دنبال بقیه رفت، هر کسی باید بر اساس علاقه خودش رشته و دانشگاه را انتخاب کند اگر کسی صرف حرف دیگران در رشته و دانشگاهی که به آن علاقمند نیست مشغول به تحصیل شود با وجود حضور در دانشگاه به یک فرد بی‌انگیزه و ناموفق تبدیل می‌شود.

کارشناسان آموزشی هم بر این عقیده هستند که جوانان برای ورود به دانشگاه باید در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود درس بخوانند، برای موفقیت در کنکور نیز توصیه کارشناسان حفظ آرامش و دوری از استرس است.

 غفوریان معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی در این باره گفت: هرچند برای ورود به برخی رشته‌های ممتاز دانشگاهی فعلاً مسیری غیر از کنکور وجود ندارد و این از ضعف نظام آموزشی ماست، اما میخواهم توصیه کنم نگذارید این آزمون، همه چیز زندگی شما شود و فرصتهای بینظیر دیگر موفقیت را از شما سلب کند.

وی معتقد است: موفقیت‌های اجتماعی و شغلی فقط و فقط در گرو تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نیست، می‌توان با بهادادن به علاقه‌مندیها، توانمندیها و مهارت آموزیهای مختلف ظرفیتهای خوبی برای موفقیت ایجاد کرد.

مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز معتقد است: داوطلبان کنکور باید ضمن مطالعه در تعدادی از ساعات روز، به دیدار اقوام و دوستان نزدیکشان هم بروند و نباید تمام زندگی را محدود به کنکور کنند.

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این زمینه گفت: داوطلبان کنکور می‌توانند با برنامه‌ریزی از فرصتها به خوبی استفاده کنند و در کنار مطالعه دروس به امور معنوی خود در ماه رمضان نیز به خوبی بپردازند.

فیض‌بخش معاون آموزشی واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی هم گفت: به نظرم داوطلبان کنکور با برنامه ریزی دقیق در کنار تحصیل و تلاش، لحظاتی را در کنار خانواده به تفریح و دید و بازدید بپردازند، انرژی حاصل از آن حتماً در درک مطالب به آنها کمک خواهد کرد.

با شنیدن صحبت‌های کارشناسان آموزشی و مسؤولان نهادهای آموزشی کشور دوباره به یاد مادر و دختر داخل مطب پزشک می‌افتم که چگونه با استرس کنکور درگیر شده بودند که گویا تمام زندگی‌شان کنکور بود و بس.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار