کد خبر: 1150782
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
اوکراین:
در واکنش به اعتراض کشاورزان اروپایی علیه واردات غلات ارزان از اوکراین، اتحادیه‌های اوکراین می‌گویند این اعتراضات بیشتر ماهیت «سیاسی» دارند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، اتحادیه تولیدکنندگان مواد غذایی اوکراین در واکنش به اعتراضات کشاورزان اتحادیه اروپا علیه واردات غلات از اوکراین اعلام کرد که این اعتراضات «سیاسی» است و محموله‌های غلات اوکراینی سودآوری تجارت آن‌ها را کاهش نمی‌دهد.

به گزارش رویترز، کشاورزان اروپای مرکزی و شرقی این هفته در اعتراض به واردات غلات ارزان از اوکراین که قیمت‌های داخلی را کاهش داده و فروش تولیدکنندگان محلی را تحت تأثیر قرار داده است، اعتراض کردند. گفته می‌شود معترضان در تلاش برای جلوگیری از ورود کامیون‌های اوکراینی به کشورشان، پاسگاه‌های مرزی را با تراکتور در امتداد مرز بین رومانی و بلغارستان مسدود کردند.

در حال حاضر، مقادیر زیادی از غلات اوکراینی که ارزان‌تر از غلات تولید شده در اتحادیه اروپا هستند به خاطر مشکلات در حمل و نقل در کشور‌های اروپای مرکزی نگه داشته می‌شود؛ همین امر سبب کاهش قیمت غلات و اعتراض کشاورزان اتحادیه اروپا شده است.

لهستان هفته گذشته اعلام کرد به طور موقت واردات غلات اوکراین را متوقف خواهد کرد، اما ترانزیت همچنان مجاز خواهد بود.

دنیس مارچوک، معاون رئیس شورای کشاورزی اوکراین در بیانیه‌ای گفت: «ماهیت سیاسی اعتصابات کشاورزان اروپایی آشکار است. اوکراین مقداری غلات به لهستان می‌فروشد و این مقدار زیادی نیست». او گفت که کاهش قیمت جهانی غلات و دانه‌های روغنی یک روند است و اوکراین از لهستان و رومانی به عنوان مسیر‌های ترانزیتی استفاده می‌کند و مستقیما به این کشور‌ها صادرات ندارد.

اوکراین یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان غلات است. با این حال تولید آن از ۸۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به حدود ۵۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. مقامات اوکراینی می‌گویند این کشور ممکن است در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ۱۵.۶ میلیون تن غلات صادر کند که صادرات این فصل را به ۵۳ میلیون تن خواهد رساند.

گفتنی است، پس از بسته شدن بنادر دریای سیاه اوکراین، میلیون‌ها تن غلات از برداشت ۲۰۲۱ در سیلو‌های این کشور باقی ماند. این بنادر در پایان ژوئیه پس از میانجیگری سازمان ملل و ترکیه و امضای قرارداد غلات باز شد.

تلاش‌ها برای تمدید قرارداد غلات ادامه دارد و روسیه در همین راستا خواستار رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی خود شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار