کد خبر: 1148637
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
چشم‌اندازی از فروکش اعتراضات در فرانسه به چشم نمی‌خورد. اعتصاب در پالایشگاه‌های این کشور، باعث شد جایگاه‌های سوخت در نقاط مختلف فرانسه برای عرضه سوخت دچار مشکل شوند. در شرایطی که در کنار تظاهرات علیه سیاست‌های اقتصادی دولت، اعتراضات به خشونت پلیس هم بالا گرفته است، شواهد حاکی از آن است که فرانسه باید خود را برای اعتصابات بیشتر در شماری از پالایشگاه‌ها آماده کند.

 

فرانسوی‌ها که از زمان روی کار آمدن امانوئل ماکرون، همواره سیاست‌های اقتصادی وی را به باد انتقاد گرفته و حتی تظاهرات هفتگی جلیقه‌زرد‌ها را برگزار کردند، هفته‌هاست که بیش از گذشته گرفتار تلاطم اعتراض به سیاست‌های اقتصادی ماکرون شده‌اند. گسترش دامنه این اعتراضات، به شدت دایره تأمین سوخت را در فرانسه درگیر کرده است. درپی اعتصاب کارگران پالایشگاه‌های فرانسه، نزدیک به یک سوم از جایگاه‌های سوختگیری منطقه پاریس در شمال فرانسه که شهر پاریس نیز در آن قرار دارد، با کمبود مواد سوختی و در نتیجه صفوف طولانی شهروندان مواجه شده‌اند. شرایط به گونه‌ای رقم خورده که ۳۰ درصد جایگاه‌ها سوخت ندارند یا اینکه یک یا دو نوع سوخت در آن‌ها عرضه نمی‌شود. برخی منابع خبری در فرانسه گزارش دادند حدود هزار و ۱۰۰ جایگاه در سراسر این کشور با کمبود بنزین و گازوئیل مواجه هستند و ۲۵۰ جایگاه نیز تعطیل شده‌اند. تقریباً همه اتحادیه‌های صنفی فرانسه با طرح دولت ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور برای اصلاح قانون سن بازنشستگی مخالف هستند. اتحادیه بزرگ کارگری و تجاری فرانسه اعلام کرد در اعتراض به طرح جنجالی ماکرون برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال، اعتصاب‌های بیشتری در پالایشگاه‌های عمده این کشور برگزار می‌شود. فارین پریو ساینت لاننه از مسئولان اتحادیه‌های کارگری در پالایشگاه‌های فرانسه تأکید دارد: «اعتصاب‌ها به این زودی به پایان نخواهد رسید. احتمالاً از اواخر هفته آینده این اعتصاب‌ها شکل رسمی‌تری به خود خواهد گرفت. در هر حال ما امروز با چالش‌هایی مواجه هستیم، اما همچنان به تداوم اعتراض‌ها متعهد هستیم.»‌یکی از مسئولان اتحادیه‌های کارگری در بخش پالایشگاهی فرانسه هم اعلام کرد اعتصاب‌ها در پالایشگاه توتال انرژی در منطقه «دونژ» در غرب این کشور تا جمعه آینده همچنان ادامه خواهد یافت. وی گفت تصمیم درباره تداوم این اعتصاب‌ها اواخر هفته آینده و بعد از گفتگو با نخست‌وزیر اتخاذ خواهد شد.
تکیه پلیس به ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور
اخباری که این روز‌ها از اوضاع آشفته فرانسه در سطح جهانی منعکس می‌شود، بیشتر حول موضوع افزایش سن بازنشستگی است، اما حواشی خشونت‌بار اقدامات پلیس هم هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. خیابان‌های شهر نیور واقع در غرب فرانسه روز پنج شنبه شاهد برپایی تظاهرات گسترده بود. صد‌ها نفر در این تظاهرات شرکت کردند. شهروندان فرانسوی که در مقابل یکی از ساختمان‌های دولتی تجمع کرده بودند به خشونت‌های فزاینده پلیس اعتراض داشتند. آن‌ها پارچه‌نوشته‌هایی در محل تجمع خود نصب کرده بودند که روی آن نوشته شده بود «پلیس همدست قاتلان شده است.» دو نفر از افرادی که در تظاهرات هفته گذشته زخمی شدند هنوز در کما هستند و به هوش نیامده‌اند. یکی از این دو نفر، مردی ۳۲ ساله است که نارنجک گاز اشک‌آور به سر او اصابت کرد. پلیس فرانسه برای متفرق کردن معترضان به استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش متوسل شده بود که شماری از معترضان به علت اصابت همین گلوله‌های گاز اشک‌آور زخمی شدند. پلیس فرانسه به جلوگیری از حرکت آمبولانس‌ها و رسیدن به محل درگیری‌ها برای انتقال مصدومان تظاهرات هفته پیش متهم است.
ژرارد درمنن، وزیر کشور فرانسه دیروز یک شنبه در گفتگو با هفته‌نامه ژورنال دو دیمانش ضمن اظهار تأسف از شرایط حاکم بر فرانسه اظهار داشت: «افزون بر یک‌هزار نیروی مجری قانون و آتش‌نشان در دو هفته گذشته در جریان اعتراضات علیه اصلاحات بازنشستگی مجروح شده‌اند.» وی بدون اشاره به تعداد زخمی‌ها در بین تظاهرکنندگان ادامه داد: «در مجموع از ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) یک هزار و ۹۳ پلیس، ژاندارم و آتش‌نشان مجروح شده‌اند. وقتی خشونت‌گرایان، اراذل و اوباش و افراط‌گرایان چپ درگیر می‌شوند، وظیفه پلیس است که بگوید بس کنید.» وی اظهار داشت: «من از تسلیم شدن در برابر تفکر تروریسم چپ افراطی که سبب واژگونی ارزش‌هاست، امتناع می‌کنم.»‌وزیر کشور فرانسه مدعی شد: «دست من هیچ‌گاه برای کسانی که به یونیفرم خود بی‌احترامی می‌کنند نلرزیده است.» وی یادآوری کرد که در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۱ پلیس و ژاندارم و سال پیش از آن ۱۰۱نیروی مجری قانون به دلیل استفاده نامتناسب از زور مجازات شده بودند. این نابسامانی، بر تردد‌های مرزی فرانسه اثر گذاشته است. مسافران انگلیسی در تعطیلات، روز شنبه در صف‌های چند ساعته گیر کرده بودند، چون می‌خواستند از کانال مانش عبور کنند و بندر دووِر دلیل این تأخیر‌ها را آب و هوای بد، ترافیک سنگین و تأخیر در پردازش توسط مقامات فرانسوی اعلام کرد. بنابر اعلام یک مسافر، کمبود کارکنان مرزی فرانسه که تلاش می‌کنند مردم را چک و وارد پایانه کنند، محسوس است.
اعتراض در آلمان و پرتغال
در پرتغال و آلمان هم مردم به خیابان آمدند. هزاران نفر عصر شنبه در لیسبون و دیگر شهر‌های سراسر پرتغال در اعتراض به افزایش اجاره بها و قیمت مسکن در زمانی که تورم بالا شرایط را برای مردم سخت‌تر کرده است، تظاهرات کردند. پرتغال یکی از فقیر‌ترین کشور‌های غرب اروپاست و آمار‌های دولتی نشان می‌دهد که بیش از ۵۰درصد از کارکنان درآمدی کمتر از ۱۰۰۰ یورو در ماه دارند. حقوق پایین و بهای گزاف اجاره باعث شده در فهرست شهر‌های ناپایدار جهان برای زندگی، لیسبون جایگاه سوم را داشته باشد. تورم ۲/۸ درصدی پرتغال هم این مشکل را دوچندان کرده است. در قدرت نخست اقتصاد اروپا هم صدای اعتراضات به گوش رسید. خیابان‌های شهر برلین، پایتخت آلمان، به صحنه تظاهرات ضددولتی تبدیل شد. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که در مقابل ساختمان وزارت حمل و نقل در برلین تجمع کرده بودند، استعفای وزیر حمل و نقل آلمان را خواستار شدند. آن‌ها سرمایه‌گذاری بیشتر دولت در حوزه حمل و نقل عمومی را خواستار شدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار