کد خبر: 1144764
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
جراحی تنگی کانال نخاعی معمولا زمانی توصیه می شود که شما سایر روش های درمانی اعم از درمان های محافظه کارانه و کم تهاجمی را انجام داده باشید اما همچنان درد و علائم بیماری احساس شود.

جراحی تنگی کانال نخاعی معمولا زمانی توصیه می شود که شما سایر روش های درمانی اعم از درمان های محافظه کارانه و کم تهاجمی را انجام داده باشید اما همچنان درد و علائم بیماری احساس شود.

در این میان زمانی که به بیماران گفته می شود باید عمل رفع رتگی کانال نخاعی انجام دهند، سوالات بسیاری برای آن ها ایجاد می شود و به دنبال این هستند تا با بیمارانی که این عمل را انجام داده اند صحبت کنند تا اطلاعاتی به دست آورند.

از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به توضیح عمل جراحی رفع تنگی کانال نخاعی و جزئیات مربوط به آن بپردازیم و همچنین یک این فیلم از نحوه انجام این جراحی برای شما آماده کرده ایم تا کمی با روند کار آشنا شوید.. بنابراین اگر شما یا یکی از نزدیکانتان ملزم به انجام این عمل هستید و سوالاتی در خصوص آن برایتان وجود دارد؛ توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

گزینه های جراحی رفع تنگی کانال نخاعی

درمان ‌های تنگی کانال نخاعی به چند دسته تقسیم می ‌شوند، گزینه هایی وجود دارد که کم تهاجمی هستند و می توانند درد را تسکین دهند، مانند تزریق استروئید فاست، این تزریق می تواند اعصاب را آرام کند و التهاب را کاهش دهد. با این حال، بسیاری از جراحی های تهاجمی ستون فقرات وجود دارد که توسط بسیاری از پزشکان فوق تخصص ستون فقرات برای درمان این مشکل استفاده می شود. اما زمانی شما می توانید از این روش ها استفاده کنید که پزشک شما این موضوع را صلاح بداند.

تجربه عمل رفع تنگی کانال نخاعی کمر + فیلم نحوه جراحی

نکته ای که در خصوص جراحی تنگی کانال نخاعی وجود دارد این است که، بسته به موقعیت خاص شما، جراحی ممکن است بهترین گزینه نباشد، و علاوه بر آن عوارض بسیاری به همراه دارد. جراحی تهاجمی ستون فقرات تنها باید به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، مهم است که در مورد گزینه های درمان تنگی نخاعی خود مطلع باشید در ادامه رایج ترین گزینه های جراحی را برای شما آورده ایم:

لامینکتومی

لامینکتومی کمری رایج ترین درمان جراحی برای تنگی نخاع در ستون فقرات کمری است، این جراحی خاص می تواند هم تنگی فاست ستون فقرات و هم تنگی کانال اصلی را برطرف کند. جراح معمولاً یک رویکرد پشتی را انجام می دهد و ناحیه ستون فقرات کمری را از پشت باز می کند. بعد از اینکه ماهیچه ها را از مسیر خارج کردند، سپس استخوان مهره را برش می دهند تا لامینا و روند ستون فقرات را قبل از بستن محل جراحی بردارند.

در حالی که این یک راه موثر برای تسکین درد است، اما نخاع شما را نیز در معرض خطر قرار می دهد، زیرا دیگر استخوانی برای محافظت از آن وجود ندارد. همچنین مشخص شده است که این جراحی در بیمارانی که تحت آن قرار می گیرند حدود 80 درصد موثر است.

فورامینوتومی

جراحی فورامینوتومی از نظر رویکرد و اهداف نهایی بسیار شبیه به لامینکتومی است. با این حال، جراح به جای برداشتن بخش‌ هایی از لامینا در مهره‌ ها، استخوان را در سوراخ بین مهره‌ ای بر می ‌دارد تا فشار روی اعصابی را که از نخاع خارج می‌شوند، کاهش دهد.

اگر عصب بیش از حد به آن برخورد کند، می تواند باعث درد شود و استفاده از آن را مهار کند، گسترش روزنه این امکان را دارد که فضای بیشتری ایجاد کند و این فشار را کاهش دهد، به خصوص اگر بتوان محل درد خاص را تشخیص داد این روش همچنین در صورتی که یک جنبه باعث درد آزاردهنده شود و پزشک آن را تشخیص داده باشد بسیار موثر است.

توصیه می کنیم که ویدیو قرار داده شده از کلینیک خانه درد را تماشا کنید تا با روند جراحی و جزئیات مربوط به آن بیشتر آشنا شوید؛ این گونه سوالات موجود در ذهن شما کمتر می شود.

ویدئو

عوارض احتمالی

همه جراحی ها، از جمله جراحی هایی که با بیهوشی همراه هستند، احتمال عوارض دارند.

افرادی که سیگار می کشند، مسن هستند، اضافه وزن زیادی دارند، دیابت دارند یا چندین مشکل پزشکی به طور همزمان دارند، کاندید بیشتری برای بروز عوارض هستند، به طور کلی برای تنگی نخاع، خطرات خاص عبارت است از:

عفونت احتمالی، خونریزی یا لخته شدن خون
پارگی در غشایی که نخاع را می‌پوشاند
آسیب عصبی

 

تجربه عمل رفع تنگی کانال نخاعی کمر + فیلم نحوه جراحی

روند بهبودی بعد از عمل تنگی کانال نخاعی

در نظر داشته باشید که پس از این جراحی بهبودی برای شما فورا پیش نمی آید و به مرور زمان ایجاد می شود. پس از گذشت بیست و چهار ساعت شما این امکان را خواهید داشت که از تخت خارج شوید و باید برای دو الی چهار هفته از دارو های مسکن استفاده کنید.

پس از عمل نیز به شما توضیحاتی در مورد چگونگی نشستن، بلند شدن و ایستادن داده می شود، بسیار مهم است که تمامی این نکات را به خوبی رعایت کنید تا اختلالی در روند بهبودی ایجاد نشود. همچنین لازم است که به بدن خود فرصت استراحت بدهید، از این رو پزشک به شما توصیه می کند که چگونه و کدام یک از فعالیت ها را محدود کنید.

اما در مجموع باید از انجام فعالیت هایی که حرکت زیادی در ستون فقرات ایجاد می کنند خودداری کنید، تا زمانی که به شما به شما توصیه کرده است از انجام ورزش هم خودداری کنید و تحت هیچ شرایطی وسایل سنگین بلند نکنید.

اگر تمامی این موارد و توصیه های پزشک را رعایت کنید و در صورت بروز هرگونه مشکل اعم از تب، افزایش درد و عفونت به پزشک خود اطلاع دهید؛ می توان انتظار داشت که روند بهبودی شما به سرعت طی شود.

اقدامات لازم بعد از جراحی تنگی کانال نخاعی

اگر با بیمارانی که این جراحی را انجام داده اند صحبت کنید، تجربیات اکثر بیماران این است که برای بهبودی سریع تر باید همواره به خوبی مراقب بدن باشید و از عادت های سالم پیروی کنید؛ اما اقداماتی که باید پس از جراحی انجام دهید به شرح زیر می باشد:

 

از برنامه درمانی پزشک تان پیروی کنید
به شکل درست و مناسبی بنشینید و بیایستید
یاد بگیرید که به شکل صحیح وسایل را بلند کنید
به طور منظم ورزش کنید (ورزش‌های هوازی با فشار کم بسیار خوب هستند، اما ابتدا در این مورد با پزشک تان مشورت نمایید)
از تجهیزات مناسب ورزشی استفاده نمایید
وزن بدن تان را در وضعیت خوب و سالم نگه دارید
غذا‌های سالم بخورید (رژیم غذایی متعادل و کم چرب که در میوه و سبزیجات وجود دارد) و کلسیم کافی به بدن تان برسانید
سیگار نکشید

 

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با عمل جراحی رفع تنگی کانال نخاعی و جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم؛ همان طور که مطالعه کردید این عمل زمانی به شما توصیه می شود که سایر روش های درمانی برایتان نتیجه ای نداشته باشد و علائم همچنان احساس شود. بنابراین اگر پزشک انجام این جراحی را به شما توصیه کرده است حتما آن را انجام دهید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم برخی از سوالات مهم و پرتکرار شما را پاسخ دهیم.

 

*این مطلب صرفا جهت تبلیغات است. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار