کد خبر: 1122079
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
گفت‌و‌گوی «جوان» با نویسنده کتاب «سامورایی در میدان مین»
رضا کشمیری نویسنده کتاب «سامورایی در میدان مین» فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر است
 مبینا شانلو
رضا کشمیری نویسنده کتاب «سامورایی در میدان مین» فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر است. او کمی بعد وارد حوزه علمیه قم شد و همزمان با تحصیل در حوزه، مدرک کارشناسی روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی (ره) را دریافت کرد. کشمیری کار نویسندگی را با وبلاگ‌نویسی شروع کرد و در سال ۱۳۹۶ با شرکت در کارگاه خاطره‌نگاری استاد مرتضی سرهنگی، به طور جدی نوشتن را آغاز کرد. به بهانه چاپ کتاب «سامورایی در میدان مین» که در حاشیه کنگره شهدای ملی استان قم رونمایی شد، با رضا کشمیری همکلام شدیم. این کتاب روایتی از زندگی جانباز حاج اسماعیل زمانی است. متن پیش‌رو حاصل همکلامی با نویسنده کتاب است.
 
 نور اخلاص حاج اسماعیل زمانی
کشمیری اولین کتابش را به نام «گلوله‌های داغ سفرنامه اربعین» که محصول کارگاه استاد سرهنگی بود، توانست به انتشار برساند و بعد از آن کتاب «شب حنظله‌ها» خاطرات داستانی روحانی شهید محمدمهدی آفرند و کتاب «ساحل خونین اروند» روایتی داستانی از سه غواص شهید محسن باقریان، شهیدان مهدی و محمدرضا صالحی را به همت انتشارات شهید کاظمی به چاپ برساند. کتاب دیگر این نویسنده به نام «حمله به ناو امریکایی» خاطرات حضور سه ماهه حجت‌الاسلام دکترحسین جلالی در بندر چابهار در سه ماهه نخست جنگ تحمیلی از سوی انتشارات ملک اعظم و اولین رمان ایشان به نام «سلام بر میت» که مملو از مرگ اندیشی و یاد مرگ است هم به چاپ رسید. «کتاب سامورایی در میدان مین» روایت زندگی یکی از جانبازان گردان سیدالشهدا لشکر ۱۷ علی‌بن‌ابیطالب (ع) قم است. جانباز ۷۰ درصد حاج اسماعیل زمانی معروف به کل اسمال که از سوی مسئولان ادبیات پایداری نشر کتاب جمکران به این نویسنده پیشنهاد و کار نگارش آغاز شد. رضا کشمیری در این‌باره می‌گوید: «وقتی مصاحبه با دوستان این جانباز را شروع کردم، فهمیدم با شخصیت یک قهرمان جنگ روبه‌رو هستم. تیربارچی شجاع، مخلص و بی‌ریا که در لحظات اوج درگیری زیر آتش دشمن با شوخی‌ها و شجاعت‌های خود به همه روحیه می‌داد و نقش ویژه‌ای در عملیات‌ها داشت. اولین بار همراه جمعی از همرزمانش به خانه این جانباز رفتم. جلسه برای تعریف خاطره از رشادت‌های کل اسمال بود، اما او از تعریف و تمجید به شدت متنفر بود. به خاطر جراحت‌های متعدد مخصوصاً تیری که به سرش خورده بود، نمی‌توانست درست صحبت کند، بریده بریده و سخت سخن می‌گفت، اما نشان داد هنوز نور اخلاص در وجودش هست و این به شدت مرا جذب کرد و تحت تأثیر قرار داد.»
 کل اسمال شجاع
کشمیری در ادامه می‌گوید: «کل اسماعیل چهره‌ای شناخته شده در لشکر ۱۷ بود و هست. مهارت ویژه در تیربار و شجاعتش در عملیات والفجر ۳ و۴ و خیبر زبانزد همه بود. من هم سعی کردم تا همه جوانب شخصیتی ایشان را به تصویر بکشم، اما نمی‌دانم چقدر موفق بودم. در مسیر مصاحبه مشکلات زیادی پیش آمد، هر چه مصاحبه و مطلبی که قبل‌ها در مورد ایشان جمع‌آوری شده بود، گم شده یا از بین رفته بود. من باید از صفر شروع می‌کردم، اما الحمدلله با همکاری دوستان نشر جمکران و بزرگواران ستاد کنگره شهدا توانستم مطالب خوبی جمع‌آوری کنم.»
 قهرمانان واقعی 
کشمیری از سیر محتوایی کتاب می‌گوید: «این کتاب از دوران کودکی و مبارزات انقلابی شروع می‌شود و با شرکت در عملیات‌های مختلف و جانبازی‌های بسیار ادامه پیدا می‌کند تا اینکه با اصابت مستقیم گلوله به سرش خانه‌نشین می‌شود. بخش دوم و به نظرم بخش مهم‌تر زندگی این جانباز با دوران جانبازی و جراحی‌های متعدد روی سرش شروع می‌شود و با زندگی مشترک، فرزند‌دار شدن و تشنج‌های گاه و بیگاه و... ادامه پیدا می‌کند و هنوز هم ادامه دارد. قهرمان این بخش همسر و سه تا دختر او هستند که متأسفانه در جامعه قدر آن‌ها کمتر شناخته شده است.»
 سامورایی در میدان مین 
رضا کشمیری از چرایی انتخاب نام کتاب هم اینگونه می‌گوید: «جانباز حاج اسماعیل زمانی قهرمان ما در کنار اخلاص و شجاعتش شوخی‌های منحصر به فردی هم داشته. در اوج درگیری‌ها که همه به اصطلاح کپ کرده بودند، بلند می‌شود و شلیک می‌کند و به شوخی یک جمله می‌گوید: «یک سامورایی هرگز شکست نمی‌خورد!» گاهی شبیه سامورایی‌ها و هنرپیشه‌های فیلم‌های وسترنی می‌شد. یک‌بار هم یک تنه به میدان مین می‌زند و با توجه به این ماجرا‌ها اسم کتاب می‌شود، «سامورایی در میدان مین.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار