کد خبر: 1110540
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴
وضعیت اسفناک ناترازی انرژی در دولت قبل بیم آن را به وجود آورده بود تا این شرایط مجددا در امسال تکرار شود، با این وجود از ابتدای دولت سیزدهم، اقداماتی شروع شد تا زمستان امسال را بدون قطعی گاز و خاموشی سپری کنیم. از مهمترین این اقدامات می‌توان به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی ظرفیت مخازن نیروگاهی، آماده سازی برای بهره برداری از مرحله نخست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، تعمیر و تأمین تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه‌ها و تعیین تکلیف جمع‌آوری گاز‌های مشعل در سال جاری اشاره کرد. این اقدامات و برنامه‌های پیش رو موضوع جلسه امروز وزیر نفت با نمایندگان در صحن علنی مجلس بود.
نرگس گودرزی

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: امسال برای نخستین بار مرحله نخست طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به همت کارکنان پتروپارس و شرکت ملی نفت ایران با برداشت روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین مذاکراتی نیز با کشور‌هایی مانند روسیه، ترکمنستان و ... برای واردات گاز انجام شده است.
موضوع جمع‌آوری گاز‌های مشعل نیز یکی دیگر از اقدامات دولت در سال جاری بوده که بالاخره از بلاتکلیفی خارج شد در این باره ۲۸ قرارداد امضا شده و برای اجرای آن‌ها برنامه‌ریزی مدونی انجام شده است. همچنین مشوق‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری صورت گرفته که یکی از آن‌ها استفاده هلدینگ‌ها از گاز‌های همراه است تا در واحد‌هایی که به گاز نیاز دارند استفاده کنند، همچنین پیشنهاد‌هایی نیز برای مصرف بهینه و مدیریت تقاضا در قالب بودجه ۱۴۰۱ ارائه شده است.
از سویی دیگر افزایش قیمت مربوط به مشترکان پرمصرف نیز در دستور قرار گرفت. فعال شدن دیپلماسی انرژی به‌ویژه با کشور‌های همسایه از جمله ترکمنستان نیز از دیگر اقدامات دولت برای جبران ناترازی گاز بود که سال گذشته شاهد آن بودیم. با این همه به دلیل مصرف بالای گاز در کشور همچنان نیاز به راهکار‌هایی برای مدیریت مصرف و البته افزایش سرمایه گذاری وجود دارد.

مقایسه مصرف گاز در ایران با سایر کشور‌ها
بر اساس آمار‌ها شدت مصرف گاز در کشور بالاتر از مصرف جهانی است و بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور به‌وسیله گاز تأمین می‌شود. این در شرایطی است که در مصرف گاز در بخش خانگی سالانه بیش از ۶ درصد با افزایش روبه‌رو هستیم. همچنین سهم سبد گاز در نیروگاه‌های کشور بیش از ۸۳ درصد است، در حالی که در جهان این سهم به بیش از ۲۳ درصد می‌رسد. در شرایطی که مصرف گاز طبیعی کشور در بخش خانگی فصل تابستان حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون مترمکعب در روز است، در فصل سرد سال این مقدار به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد؛ بنابراین ضروری است تا درکنار همه اقدامات دولت، مدیریت مصرف نیز مورد توجه قرار گیرد تا شاهد عبور بدون قطعی گاز در زمستان امسال باشیم.

۲۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شد
جواد اوجی، وزیر نفت امروز سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه با حضور در صحن علنی مجلس از برنامه‌های دولت برای تامین گاز زمستان خبر داد. او با تأکید بر اینکه برای توسعه صنعت گاز به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش بالادست و پایین‌دست نیاز داریم، گفت: اگر این رقم محقق شود ظرف ۳ تا ۴ سال آینده ناترازی گاز نخواهیم داشت، همچنین برای تأمین هزینه اجرای پروژه‌ها تلاش شده از توان مالی هلدینگ‌های بزرگ همچون هلدینگ‌ها و بانک‌های کشور استفاده کنیم.
او ادامه داد: اگر حداقل ۱۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی برای توسعه میدان‌های گازی تخصیص داده شود، همچنین درصدی از منابع ماده ۱۲ به این موضوع اختصاص یابد می‌توان به رفع مشکلات این حوزه کمک شایانی کرد.
اوجی با بیان اینکه پارسال با افزایش تولید، روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده شد، گفت: در حوزه تقاضا نیز مدیریت و بهینه‌سازی را در دستور کار قرار دادیم، همچنین مبحث ۱۹ مصوب و موضوع تعرفه مشترکان پرمصرف در دولت نیز تصویب و اجرا شد.
وزیر نفت در جمع‌بندی سخنان خود به موضوع مشارکت بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ برای توسعه میدان‌های گازی اشاره کرد و افزود: برای توسعه میدان نفتی بزرگ آزادگان به ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشتیم که در این باره از ۶ بانک و ۶ هلدینگ کمک و مشارکت گرفته شد.
اوجی تصریح کرد: امروز بحث احداث پتروپالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی پیگیری می‌شود، همچنین در تأمین بنزین مورد نیاز کشور با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی توانستیم سوخت مورد نیاز مردم را در فصل تابستان و اوج مسافرت‌های مردم تأمین کنیم تا مشکلی ایجاد نشود.
او با اشاره به موضوع بهینه‌سازی مصرف گاز اعلام کرد: در این باره از ابزار‌های قیمتی و غیرقیمتی و فرهنگی استفاده می‌کنیم، ابزار‌های قیمتی برای مشترکان پرمصرف گاز اعمال می‌شود، امروز بخش‌های پرمصرف گاز که ۲۵ درصد هستند رقمی حدود ۵۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند.

اولویتی ضروری‌تر از جبران ناترازی گاز وجود ندارد
فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم در نشست علنی امروز با بیان اینکه اگر نفت و ارزآوری آن نباشد جایی با عنوان صندوق توسعه نیز وجود نخواهد داشت، گفت: امروز هیچ اولویتی برای کشور ضروری‌تر از جبران ناترازی گاز نیست. نبود سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته و تحریم جدی حوزه صنعت نفت و نبود منابع مالی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی منجر شده است که کشور با شرایط ناترازی روبه‌رو شود.
حسنوند با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد، اجرای سیاست‌های تشویقی برای مشترکان کم‌مصرف است، افزود: کمیسیون انرژی در این باره چند پیشنهاد دیگر نیز دارد، یکی از پیشنهاد‌ها تخصیص ۵ درصد از کل درآمد‌های نفتی به توسعه زیرساخت‌های این حوزه است، اما امروز هیچ اولویتی برای کشور ضروری‌تر از جبران ناترازی گاز نیست، در برنامه هفتم توسعه و بودجه آینده نیز باید حداقل ۵ درصد از درآمد‌های نفتی برای توسعه میدان‌های نفت و گاز اختصاص داده شود.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به لزوم جلوگیری از هدررفت سالانه ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلاری انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: مردم از دولت و مجلس توقع دارند موضوع ناترازی گاز حل و فصل شود، زیرا در سال ۹۳ مجلس به این موضوع پرداخته بود و در قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر در ماده ۱۲ بند «الف» و «ب» به همین موضوع پرداخته و راهکار داده بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار