کد خبر: 1074040
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹
کاهش ۳۰ درصدی برق صنایع آذربایجان شرقی در زمستان ۱۴۰۰ موجب مشکلاتی برای واحدهای تولیدی شده است که در جلسه امروز کارگروه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شد.

رئیس هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان شرقی در این جلسه گفت: فشار چند برابری بر واحدهای فولادی تحمیل می شود و با ادامه این رویه با بحران جدی مواجه خواهیم شد.

کریم رحیمی ادامه داد: در نیمه اول سال، واحدهای فولادی استان حدود سه ماه تعطیل بودند و با این حساب نیمه دوم سال نیز باید تعطیل شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن فولاد آذربایجان شرقی با بیان این که اگر این مشکلات ادامه داشته باشد باید کل واحدها را تعطیل کرده و تغییر کاربردی داد، اظهار کرد: استفاده از سوخت مازوت را پیشنهاد می دهند درحالی که بحث محیط زیست مطرح است و در صورت مشاهده آلاینده، یک درصد فروش به عنوان جریمه اخذ خواهد شد.

رحیمی اضافه کرد: در صنایع فولادی کاهش مصرف روزانه انرژی امکان پذیر نیست چرا که با کاهش مصرف گاز دمای کوره پایین می آید و نمی توان به فعالیت ادامه داد و در نتیجه تولید متوقف می شود و به تبع آن دستمزد کارگر و حق بیمه و تعهدات بانکی و ارزی را نمی توان پرداخت کرد.

وی گفت: پیشنهاد انجمن ادامه فعالیت در ساعات شبانه و یا کاهش تعداد نوبت های کاری است.

تابستان حدود ۱۴ هزار مگاوات کمبود برق داشتیم

نماینده توزیع برق تبریز نیز گفت: ناترازی شدید درآمدها و هزینه ها، ناترازی تولید و مصرف، محدودیت تامین سوخت نیروگاه ها، الگوی نامناسب از جمله چالش های ما است.

سید ابراهیم فکاری افزود: در تابستان حدود ۱۴ هزار مگاوات کمبود برق داشتیم و اگر با این رویه پیش رویم در سال ۱۴۰۵ با ۲۹ هزار مگاوات کمبود مواجه خواهیم شد و از اکنون باید برای احداث نیروگاه و اصلاح و بهینه سازی، برنامه ریزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی در شبکه است و در مسیر جنوب به شمال امکان انتقال انرژی به حدی نیست که کل نیاز مصرفی شمال و شمال غرب را پوشش دهد.

کاهش مصرف انرژی، تولید را نیز کاهش می دهد

مدیر خدمات فنی انرژی تراکتورسازی نیز در این جلسه گفت: مجموعه تراکتورسازی متشکل از پنج یا ۶ گروه وابسته به هم است که با کاهش مصرف یکی از شرکت ها به تبع آن تولید شرکت های دیگر نیز کاهش خواهد یافت.

اسماعیل حیدری افزود: مصرف گاز کل مجموعه گرمایشی و بخارهای صنعتی زیاد است ولی ما تعهداتی در قبال مصرف کنندگان و پیش فروش هائی که انجام دادیم داریم و شاید امکان کاهش ۳۰ درصدی نداشته باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر