کد خبر: 834379
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱
حضور زنان در سينماي ايران به نسبت همه کشورهاي غربي چشمگيرتر است
حضور شش کارگردان، سه تهيه‌کننده، يک عضو هيئت داوران و يک عضو هيئت انتخاب جشنواره سي و پنجم فجر از بين زنان سينماگر آمار خيره‌کننده‌اي از فعاليت زنان در سينماي ايران ارائه مي‌دهد.
جواد محرمي
حضور شش کارگردان، سه تهيه‌کننده، يک عضو هيئت داوران و يک عضو هيئت انتخاب جشنواره سي و پنجم فجر از بين زنان سينماگر آمار خيره‌کننده‌اي از فعاليت زنان در سينماي ايران ارائه مي‌دهد. اين در حالي است که امسال آمارهايي از سوي قله سينماي جهان، هاليوود به بيرون درز کرد مبني بر اينکه حضور زنان در سينماي امريکا تقريباً متمرکز بر بخش بازيگري است و زنان در بخش‌هاي اصلي چون کارگرداني و تهيه‌کنندگي کمتر نقش‌آفرين هستند.

اين نشان مي‌دهد که زنان در سينماي ايران صرفاً به عنوان زينت و جلوي دوربين به کارگرفته نمي‌شوند و تأثيرگذاري اين قشر گسترده‌تر و فراگيرتر از کشورهاي ديگر است. ايران همواره از سوي سازمان‌هاي غربي حقوق بشر به عنوان کشوري معرفي مي‌شود که حقوق زنان در آن پايمال مي‌شود و متأسفانه اين تبليغات بعضاً روي همين کارگردانان زن که در سينماي ايران فعاليت دارند نيز بي‌تأثير نيست و در بسياري از آثار فيلمسازان زن ايراني مظلوم نشان دادن زن ايراني به چشم مي‌خورد، اما آمارها در همه بخش‌ها از جمله سينما واقعيت ديگري را نشان مي‌دهد. ويژگي جالب و منحصر به فرد فعاليت زنان در سينماي ايران اين مسئله است که حضور چشمگير زنان در سينماي ايران مانند هاليوود تنها به حوزه بازيگري محدود نمي‌شود و زنان در همه تخصص‌ها در سينما فعاليت دارند. آمار بالاي فعاليت زنان در سينماي ايران تابعي از تغييراتي است که پس از انقلاب اسلامي منجر به فراهم آمدن زمينه‌هاي حضور زنان در همه فعاليت‌هاي اجتماعي شد؛ بسترهايي که موجب شد زنان و دختران بخش عمده‌اي از فضاي آموزش عالي کشور را به اشغال خود درآورند و بتوانند بسياري از پست‌هاي مديريتي در بخش‌هاي مختلف دولتي و غيردولتي را تصاحب کنند.

اما فعاليت چشمگير زنان در عرصه سينما به خودي خود در کشوري که چند دهه پيش از آن نگاه خوبي به فضاي سينما وجود نداشت، قابل توجه و جالب است. اغلب مردم ايران پيش از انقلاب به دليل موج غربگرايي افسارگسيخته‌اي که دامن جامعه را گرفته بود و سينما را بيش از همه دربر مي‌گرفت نگاه مثبتي به سينما نداشتند، اما امروز و پس از چند دهه از آن زمان زنان بار بخش اعظمي از توليدات سينمايي کشور را بر دوش مي‌کشند. در جشنواره فيلم فجر امسال در بخش کارگرداني نام فيلمسازان زني چون پوران درخشنده، آيدا پناهنده و سه کارگردان فيلم اولي زن ديده مي‌شود و در مجموع و در اتفاقي کم‌سابقه شاهد حضور شش کارگردان زن در اين دوره از جشنواره هستيم. در هيئت داوران بخش مسابقه جشنواره سي و پنجم فيلم فجر نام يک زن سينماگر به چشم مي‌خورد. نرگس آبيار نيز که امسال فيلمي از او در جشنواره حضور ندارد در هيئت انتخاب جشنواره فجر حضور داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار