کد خبر: 795270
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
جواد فروغی:
مبلغ بین المللی قرآن گفت: هر کاری برای اهل بیت(ع) انجام شود، کم است حتی اگر خطا باشد یعنی رفتن راهی بدون ثمر اما با نیت خدمت، بهتر از نشستن و بی تفاوتی است.
جواد فروغی، مبلغ بین المللی قرآن درباره تاثیر برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) بر ترویج آموزه های رضوی در گفت و گو با واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع) گفت: هر کاری برای اهل بیت(ع) انجام شود، کم است حتی اگر خطا باشد یعنی رفتن راهی بدون ثمر اما با نیت خدمت، بهتر از نشستن و بی تفاوتی است، اما بهتر آن است که وقتی دشمن با اتاق فکر برای ضربه زدن به ما عمل می کند ما هم کاری کنیم که نتیجه لازم را بگیریم.

وی با تاکید بر لزوم اقدام و عمل در فعالیت های مربوط به ائمه(ع) بیان کرد: وقتی پولی از بیت المال برای اهل بیت(ع) هزینه می شود بهتر است به گونه ای باشد که آن حضرات(ع) راضی باشند، از این رو، باید جشنواره ها هر سال از نظر علمی و محتوایی و نیز جذابیت های هنری ارتقاء یابد و این توصیه ائمه(ع) است که امروز ما مثل دیروزمان نباشد بلکه باید تحول آفرید و این اقدام و عمل می خواهد هم در حوزه محتوا هم تامین بودجه و امکانات.

فروغی درباره چگونگی استفاده از فضای تبلیغ قرآن برای ترویج و تبیین سیره و آموزه های رضوی ادامه داد: نه فقط سیره رضوی بلکه سیره دیگر معصومان(ع) را نیز می توان با فعالیت های قرآنی تبلیغ و ترویج کرد چراکه که اهل بیت(ع) خود مفسران حقیقی قرآن اند و اگر بخواهیم وارد عرصه تبلیغ شویم ابتدا باید ائمه(ع) را بشناسیم و برای این شناخت هیچ راهی بهتر از تفاسیر آن حضرات(ع) از آیات وحی وجود ندارد.

وی با اشاره به تعدد مذاهب در دنیا اظهار کرد: برای شناساندن ائمه(ع) به پیروان این مذاهب که بیشترشان حتی مسلمان نیستند می توان با قرآن و تفسیر اهل بیت(ع) از آیات اقدام کرد چراکه این تفسیر خروجی ارتباط خاص اهل بیت(ع) با خدای متعال است؛ بنابراین، اگر تفسیر قرآن ائمه(ع) را به زبان های مختلف عرضه کنیم تاثیری شگرف در ترویج سیره و آموزه های آنها بر جای می گذارد.

فروغی با اشاره به تسلط امام رضا(ع) به زبان های مختلف تصریح کرد: ایشان وقتی عالمان از راه های دور و نزدیک به محضرشان می رسیدند با زبان خودشان با آنها سخن می گفتند که این باید برای مبلغان یک درس باشد تا کلام وحی را بدون واسطه به آنها عرضه کند. از این رو، صرف برگزاری همایش و برنامه ای برای عده ای معدود که همه در یک خط مذهبی و دارای عشق واحدند، جز افزایش شناخت، تاثیر دیگری نخواهد داشت اما با عرضه تفسیر و سیره اهل بیت(ع) به زبان های روز دنیا می توان تاثیرات شگرفی را رقم زد.

مبلغ بین المللی قرآن با تاکید بر لزوم بیان حقیقت کلام اهل بیت(ع) و شناخت نهج البلاغه و روایات ائمه(ع) بیان کرد: متاسفانه ما از این دریای ژرف فهم اندکی داریم و اگر از ما سوال شود بیشتر ما نمی توانیم حتی چند حدیث را ذکر کنیم!، اما تلفیق این آموزه ها با هنر و تولید آثار تلویزیونی و سینمایی می تواند در افزایش فهم ما از سیره اهل بیت(ع) کارساز باشد، چنان که مجموعه «ولایت عشق» درباره آموزه های امام رضا(ع) چنین تاثیری بر جای گذاشت.

وی درباره تجارب شخصی خود به عنوان مبلغ در اثرگذاری چنین راهبردهایی ابراز کرد: من بالغ بر 15 ساعت فقط به زبان انگلیسی در شبکه های مختلف درباره اهل بیت(ع) سخنرانی کرده ام اما همین سخنرانی ها در تلفیق با هنرِ کارگردانی و تصویرسازی تاثیر دوچندان یافت، چراکه تلفیق علم و هنر چنین تاثیری دارد.

فروغی افزود: شخصی تعریف کرد در کشوری زندگی می کرده که 99 درصد مردم بت پرست بودند اما روزی او با جماعتی سیاهپوش و گریان مواجه می شود و وقتی از چرایی اندوه آنها می پرسد دوستی به او می گوید که این دسته عزاداری و سنج و طبل برای محرم حسینی است و بعد مقالاتی را برای آشنایی با عاشورا در اختیارش می گذارد... سرانجام این آشنایی، به تشرف آن فرد به تشیع و تحصیل در حوزه علمیه می انجامد!؛ این یعنی تلفیق علم(آن مقالات) و هنر(عزاداری ائینی) در عرضه آموزه های اهل بیت(ع) چنین تاثیرات شگرفی بر جای می گذارد.

این چهره نام آشنای قرآنی درباره رسالت نخبگان برای عرضه معارف اهل بیت(ع) تاکید کرد: بهترین راهبرد تاکید مقام معظم رهبری بر مسئله اقدام و عمل است یعنی باید فارغ از شعار و لغلغه های زبانی حرکت کرد و من خود چنین می کنم و رمز پیشرفتم را همین می دانم. برای امسال نیز نگارش کتاب و تولید برنامه های ماهواره ای را در دستور کار دارم تا ائمه(ع) را آنگونه که هستند معرفی کنم نه آنطور که دشمن بر آنها می تازد.

بنابر گفته وی یک مبلغ باید در کنار سخن، اقدام و عمل داشته باشد تا در انتهای سال خروجی کارش را ببیند. هر کس این رویکرد را داشته باشد یقینا از موازی کاری و کارهای سطحی پرهیز می کند و اینچنین بودجه ها و امکانات در جای مناسب و بهتر هزینه می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار