کد خبر: 795166
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
تشديد درگيري‌ها در ننگرهار، احتمال سقوط بدخشان افغانستان
نمايندگان مجلس افغانســتان مي‌گويند كه فساد اداري، بيكاري، فقر و جرم و جنايت افغانستان به نقطه اوج خود رسيده و درخواست‌ها براي اجماع ملي براي مبارزه با اينها در حال تشديد شدن است.
نمايندگان مجلس افغانســتان مي‌گويند كه فساد اداري، بيكاري، فقر و جرم و جنايت افغانستان به نقطه اوج خود رسيده و درخواست‌ها براي اجماع ملي براي مبارزه با اينها در حال تشديد شدن است. همه اينها در شرايطي است كه گروه تروريستي داعش نيز پس از عقب‌نشيني‌هاي پي در پي در عراق و سوريه، نقطه تمركز خود را به شمال افغانستان منتقل كرده است. ولايت كوهستاني بدخشان، در شمال شرق اين كشور به يك محور اصلي فعاليت‌هاي داعش تبديل و هشدار‌ها درباره سقوط آن به دست طالبان تشديد شده است. سركنسول ايران در هرات مي‌گويد كه تهران و كابل در حال هماهنگي‌هاي مرزي

براي رويارويي با داعش هستند.
عبدالرووف ابراهيمي رئيس مجلس نمايندگان افغانستان روز گذشته زنگ‌هاي خطر درباره افزايش بحران‌ها در اين كشور را به صدا درآورد و از اشرف غني رئيس‌جمهور و «عبدالله عبدالله» رئيس اجرايي حكومت خواست تا براي مهار وضعيت نابسامان افغانستان اجماع كنند. نمايندگان مجلس افغانستان مي‌گويند كه فساد اداري، بيكاري، فقر و جرم و جنايت به اوج خود رسيده است ولي از همه مهم‌تر، گسترش نفوذ داعش به خصوص در ولايت‌هاي شمالي افغانستان است. عبدالودود پيمان، نماينده مردم قندوز روز شنبه در نطق خود هشدار داد كه ولايت بدخشان در آستانه سقوط به دست تروريست‌هاست. به‌گزارش خبرگزاري آوا، پيمان مي‌گويد كه روزانه«۲۰۰ تا ۳۰۰ داعشي» در حال ورود به بدخشان هستند و «من گزارش موثق دارم كه بدخشان سقوط مي‌كند.» او از دولت خواسته كه اگر توانايي لازم براي رويارويي با داعش ندارد، «از مجاهدين» و همچنين «مردمان بيكاري كه تجربه جنگي دارند استفاده كند.» نماينده قندوز با هشدار درباره اينكه «افغانستان در خطر سقوط است»، مي‌گويد: « اگر توانايي دفاع را ندارند، بگذارند كه يك تعداد مردم كه آماده هستند به بدخشان بروند و در كنار اردو ايستاد شوند...  در غير آن افغانستان امسال با يك بحران جدي رو‌به‌رو خواهد شد.»

شدت درگيري‌ها بين نيروهاي امنيتي افغان با داعش از جمعه شب در مناطقي از بدخشان تشديد شده و برخي منابع افغان مي‌گويند كه بخش‌هايي از طالبان نيز در اين ولايت در كنار داعش قرار گرفته‌اند. لعل محمد احمدزي، سخنگوي فرماندهي امنيتي بدخشان در گفت‌وگو با خامه پرس افغانستان از كشته شدن ۱۵تن از طالبان در درگيري با نيروهاي امنيتي در ولسوالي وردوج ولايت بدخشان خبر داده و گفته كه در ميان كشته‌شدگان شماري از اعضاي گروه جندالله نيز حضور دارند؛ گروهي كه تاكنون محور فعاليت‌هايش در مناطق بلوچستان پاكستان قرار داشت. احمدزي گفته كه جنگجويان خارجي كه از چين و ازبكستان‌ هستند نيز در صفوف جنگ در بدخشان حضور دارند. صفي الله مسلم، از نمايند‌گان مردم بدخشان در پارلمان افغانستان هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته كه شماري از نيروهاي امنيتي از سوي مخالفان مسلح دولت به اسارت گرفته شده يا ناپديد شده‌اند.
  
ننگرهار ناامن‌تر از بدخشان
ننگرهار ديگر ولايت افغانستان در شرق اين كشور كه طي ماه‌هاي اخير محور اصلي تمركز داعش بوده، روزهاي سختي را سپري مي‌كند. روز گذشته در اثر يك حمله انتحاري در جلال‌آباد ننگرهار 13 تن كشته و زخمي شدند. منطقه كوت نيز طي روزهاي اخير صحنه نبردهاي شديد ميان نظاميان افغان و تروريست‌هاي تكفيري داعش بوده است. در اين منطقه، بر خلاف بدخشان، بخش‌هايي از طالبان عليه داعش مي‌جنگند. محمد قسيم مومند، مدير اداري ولسوالي سپين‌غر به خبرگزاري خامه پرس خبر داده كه داعش در ولسوالي سپين‌غر ولايت ننگرهار، خانه‌هاي اعضاي گروه طالبان را به آتش كشيده‌ و قسمت‌هاي زيادي از بخش‌هاي كوهستاني را زير اداره‌شان درآورده است. طي چند روز گذشته، در نتيجه درگيري ميان نيروهاي امنيتي افغانستان و داعش، صدها خانواده از منطقه «كوت» ولايت ننگرهار آواره شده و به شهر «جلال‌آباد» پناه برده‌اند. اين در حالي است كه مسئولان ولايت ننگرهار مي‌گويند در هفته گذشته، طي عمليات هوايي و زميني نيروهاي امنيتي افغانستان، ۲۲۵ عضو گروه تروريستي داعش در شهر «كوت» كشته شده‌‌اند.
 
ايران آماده رويارويي با داعش در افغانستان
تشديد حملات داعش در مناطق شرقي و شمالي افغانستان، واكنش تهران را در پي داشته است. محمد افخمي رشيدي، سركنسول جمهوري اسلامي در هرات، داعش را تهديد مشترك افغانستان و ايران خوانده و در گفت و گو با خبرنگاران از هماهنگي مشترك نيروهاي سرحدي افغانستان و ايران براي مقابله با گروه دولت اسلامي خبر داده است. رشيدي گفته ايران براي مبارزه با داعش در افغانستان آمادگي دارد. سركنسول ايران از دولت افغانستان خواسته داعش و طالبان را در نطفه از بين ببرد: «اميدوار هستيم با تشكيل دولت جديد در افغانستان و مديريت، تدبير و درايت مسئولان جديد اين حلقه‌هاي طالب يا داعش كه مي‌خواهند همديگر را پيدا كرده و شكل بگيرند شناسايي و در نطفه از بين برده شوند.» اين در حالي است كه رئيس كميته نيروهاي مسلح سناي امريكا مي‌گويد سياست‌هاي اشتباه اين كشور و عدم استراتژي مناسب سبب ايجاد داعش در افغانستان شده است. به گزارش تسنيم به نقل از «هافينگتون پست»، «جان مك‌كين» رئيس كميته نيروهاي مسلح سناي امريكا گفت: امريكا مسئول خراب شدن اوضاع امنيتي در افغانستان است. مك‌كين، امريكا و سياست‌هاي اشتباه اوباما در افغانستان را از دلايل به‌وجود آمدن داعش در اين كشور دانست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار