محمدرضا حقيفام معاون هماهنگي توزيع برق توانير در اين باره به ايسنا گفت: زماني كه مشتركان اقدام به پرداخت قبض برق نكنند، شركت توزيع با صدور اخطاريهاي از قطع برق آنها جلوگيري ميكند. به گفته وي يكي از كارهايي كه شركت توزيع ميتواند در برخورد با اين مسئله انجام دهد، قطع برق مشترك است، اما با توجه به اينكه اين مسئله ميتواند تبعات اجتماعي زيادي را در پي داشته باشد از انجام اين كار صرفنظر ميكنند.
معاون هماهنگي توزيع برق توانير با بيان اينكه شركت توزيع برق همچون مخابرات نميتواند از اقداماتي همچون يك طرفه شدن شبكه استفاده كند، ادامه داد: بهترين گزينه ارسال يك اخطاريه با مضمون حفظ حقوق ملي است.
حقيفام اظهار كرد: وزير نيرو تعرفه مشخصي را براي اين اخطاريه به مبلغ 4 هزار و400 تومان به شركتهاي توزيع اعلام كرده است؛ بهطوري كه به ازاي هر اخطار اين مبلغ در قبض جداگانهاي از مشترك گرفته شود. اين در صورتي است كه مشترك ميتواند تنها با پرداخت بدهي خود در قبض اول برق خود را وصل كند و شركتهاي توزيع نيز مجاز به دريافت اين مبلغ نيستند.
معاون هماهنگي توزيع برق توانير با بيان اينكه اگر مشترك در ماه بعد نيز در پرداخت قبض خود دچار تأخير شود، مجدداً جريمه 4 هزار توماني در حساب فرد انباشته ميشود، گفت: در واقع اين بار مشترك قبضي جداگانه با مبلغ 8 هزار تومان دريافت خواهد كرد.
به گفته حقيفام اگر مشترك زماني بخواهد انشعاب خود را تغيير بدهد بايد ابتدا بدهيهاي انباشته خود را در شركت توزيع پرداخت كند، بهطور مثال اگر بخواهد برق 25 آمپر خود را به 32 آمپر ارتقا دهد، لازم است رقمي را كه در قبوض اخطاريه اعلام شده بود به طور كامل پرداخت كند. وي با اشاره به اقداماتي كه قرار است براي حل اين مسئله انجام شود، بيان كرد: وزارت نيرو قصد دارد قبضهاي مشتركان را از حالت چاپي خارج و به صورت الكترونيك به مردم ارائه دهد كه در آن زمان ديگر اين مبلغ از مشتركان اخذ نخواهد شد.