کد خبر: 794348
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
بر اساس آخرين آمارهاي ستاد مبارزه با قاچاق كالا، سال گذشته در مجموع ۲۷۵ ميليون دلار حجم قاچاق چاي بوده است كه بنا به گفته فعالان اين حوزه، تغيير محسوسي نسبت به سال‌هاي قبل‌تر نداشته است و همچنان بخش عمده‌اي از بازار داخلي را چاي قاچاق تأمين مي‌كند.
بر اساس آخرين آمارهاي ستاد مبارزه با قاچاق كالا، سال گذشته در مجموع ۲۷۵ ميليون دلار حجم قاچاق چاي بوده است كه بنا به گفته فعالان اين حوزه، تغيير محسوسي نسبت به سال‌هاي قبل‌تر نداشته است و همچنان بخش عمده‌اي از بازار داخلي را چاي قاچاق تأمين مي‌كند.
به گزارش ايسنا، چاي جزو محصولات مهم كشاورزي در ايران است كه ظرفيت‌هاي خوبي در استان‌هاي شمالي براي توليد آن وجود دارد اما با وجود اين ظرفيت‌ها بخش قابل توجهي از چاي مصرفي در ايران، ‌چاي وارداتي است كه به صورت رسمي و غيررسمي وارد مي‌شود.
بر اساس گفته فعالان صنعت چاي داخلي، پرداخت نشدن به موقع مطالبات چايكاران و نداشتن برنامه مشخص براي احياي باغات چاي، واردات بي‌رويه چاي، خشكسالي و كمبود بارندگي بيشترين تأثير منفي را در توليد چاي داخلي گذاشته‌ است.
طبق آخرين برآوردها مصرف چاي در ايران حدود ۱۱۰ هزار تن اعلام شده كه بنا به گفته وزارت جهاد كشاورزي حدود ۲۱ هزار تن آن در داخل توليد مي‌شود و حجم قاچاق چاي در سال گذشته ۲۷۵ ميليون تن بوده است.  اين در حالي است كه تا حدود ۲۰ سال گذشته سالانه بيش از ۷۰ هزار تن چاي خشك در كشور توليد مي‌شد كه اين مقدار در سال‌هاي اخير به حدود ۲۰ هزار تن رسيده است.
با وجود سهم اندك چاي در بودجه خانوار، اين محصول از جمله مواد غذايي است كه مصرف آن طي چند دهه گذشته روند افزايشي پيدا كرده است و بخش قابل توجهي از آن از طريق واردات غير رسمي تأمين مي‌شود.
طبق گفته رئيس سازمان چاي، حجم قاچاق چاي قابل توجه است، به طوري كه با حجم واردات رسمي برابري مي‌كند و حتي بيش از آن است.  طبق اعلام اتحاديه واردكنندگان و توزيع‌كنندگان چاي، عمده چاي وارداتي به ايران از كشور هندوستان است و بخشي ديگر هم از سريلانكا و آفريقا وارد مي‌شود. همچنين بيشترين چاي قاچاق هم از هند وارد مي‌شود.
به گفته علي محرر،  رئيس سازمان چاي  از مجموع چاي كه در ايران توليد مي‌شود و حدود ۲۰ هزار تن است، حدود 8هزار تن به كشورهاي عراق، افغانستان و روسيه صادر مي‌شود.
در سال‌هاي گذشته نيز به دليل مشكلاتي كه توليد چايي در داخل با آن مواجه شد، زمينه براي ورود چاي وارداتي بيش از گذشته شد و بخش قابل توجهي از بازار داخل را به خود اختصاص داد تا مصرف چاي وارداتي در داخل هم نسبت به چاي داخلي بيشتر شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خادم شما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
0
0
باسلام
به نظر این حقیر کیفیت چای داخلی از نظر سلامت اصلا با نمونه خارجی قابل قیاس نیست, در حال حاضر نیز مصرف چای داخل بسیار در مردم مورد استقبال قرار گرفته اما متاسفانه نمی دانم چرا بسیار کم یاب است اگر این موضوع مورد حمایت قرار گیرد و تبلیغ گردد مطمعنا مردم استقبال خوبی خواهند کرد.
از طرفی حمایت دولت از تولید داخل نیز باعت کشت مجدد و با کیفیت چای خواهد شد.
به امید آن روز که دیگر چای از هیچ کشوری وارد نگردد و مردم چای داخل را مصرف کنند با قیمت بسیار مناسب.
باید جلوی قاچاق چای را گرفت به هر صورت ممکن.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار