کد خبر: 766343
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۳
بيگي هم مانند شريعتي و طهماسبي المپيكي شد
مشعل المپيك ريو در حالي هفت ماه ديگر روشن مي‌شود كه اين مسابقات مي‌تواند براي ايران يك تفاوت اساسي با دوره‌هاي گذشته داشته باشد و آن هم حضور چند ورزشكار ايراني است كه براي كشورهاي ديگر مبارزه مي‌كنند.
سعيد احمديان
مشعل المپيك ريو در حالي هفت ماه ديگر روشن مي‌شود كه اين مسابقات مي‌تواند براي ايران يك تفاوت اساسي با دوره‌هاي گذشته داشته باشد و آن هم حضور چند ورزشكار ايراني است كه براي كشورهاي ديگر مبارزه مي‌كنند. تا امروز دو كشتي‌گير و يك تكواندوكار ايراني‌الاصل با كسب سهميه المپيك، تابستان آينده در برزيل براي كشور آذربايجان مسابقه مي‌دهند و يك تكواندوكار زن ايراني هم كه به بلژيك پناهنده شده است با كسب سهميه المپيك، زير پرچم كميته بين‌المللي المپيك مبارزه خواهد كرد.
مهاجرت ورزشكاران ايراني به كشورهاي ديگر و مسابقه دادن براي يك كشور جديد، چند سالي است كه در ورزش ايران پررنگ‌تر شده است. آذربايجان هم در چند سال اخير مقصد بيشتر ورزشكاراني است كه بنا به دلايل مختلف از ديدن بي‌مهري‌ها تا پشت خط ماندن در تيم ملي، با تغيير تابعيت، آرزوهاي ورزشي‌شان را در اين كشور پيگيري مي‌كنند. در اين بين دو رشته تكواندو و كشتي هم ركورددار هستند و بيشتر ورزشكاراني كه به آذربايجان رفته‌اند در اين رشته‌ها فعاليت مي‌كنند. كشور آذربايجان هم تاكنون توانسته با تكيه بر توان اين ورزشكاران، چند سهميه المپيك را براي المپيك آينده كسب كند. آخرين آن هم را ميلاد بيگي تكواندوكار ايراني بود كه يك شنبه شب توانست براي آذربايجان يك سهميه در رشته تكواندو به دست بياورد. رقابت‌هاي كسب سهميه تكواندوي منطقه اروپا در دو روز26 و27 دي به ميزباني شهر استانبول تركيه برگزار شد. در اين رقابت‌ها ميلاد بيگي ملي‌پوش سابق تكواندوي ايران كه به همراه تيم ملي آذربايجان در رقابت‌ها حضور داشت، با كسب نشان طلاي 80- كيلوگرم قاره سبز جواز حضور در المپيك ريودوژانيرو را به‌دست آورد. در اين وزن مهدي خدابخشي براي ايران سهميه كسب كرده است.
 
دو سهميه كشتي المپيك ايراني‌ها براي آذربايجان
علاوه برتكواندو، در رشته كشتي هم دو ورزشكار ايراني‌الاصل توانسته‌اند براي كشور آذربايجان سهميه المپيك كسب كنند. سامان طهماسبي در وزن 85 كيلوگرم و صباح شريعتي در وزن 130 كيلوگرم، براي تيم كشتي آذربايجان سهميه المپيك ريو را به‌دست آورده‌اند و بيگي سومين ورزشكار ايراني است كه در المپيك 2016 به همراه تيم ملي آذربايجان حضور خواهد داشت.
 
تكواندوكار زن پناهنده هم سهميه گرفت
در مسابقات تكواندوي انتخابي المپيك در قاره اروپا، علاوه بر بيگي، يك تكواندوكار زن ايراني كه به بلژيك پناهنده شده است هم توانست سهميه المپيك را بگيرد. راحله آسماني، عضو پيشين تيم ملي ايران نيز زير پرچم فدراسيون جهاني تكواندو جواز حضور در بازي‌هاي المپيك ۲۰۱۶ را كسب كرد. فدراسيون جهاني تكواندو (WTF) اخيراً اعلام كرده بود به ورزشكاراني كه به كشورهاي ديگر پناهنده شده‌اند، اين فرصت را مي‌دهد تا در مسابقات انتخابي بازي‌هاي المپيك ريو 2016 شركت كنند. يكي از اين ورزشكاران راحله آسماني، تكواندو‌كار پيشين تيم ملي ايران بود كه در حال حاضر در بلژيك ساكن است.
 او در مسابقات انتخابي اروپا كه در شهر استانبول تركيه برگزار شد، موفق شد با شكست رقبايش در وزن منهاي 57 كيلوگرم و قهرماني در اين وزن سهميه حضور در بازي‌هاي المپيك 2016 ريو را به دست بياورد. آسماني حالا در ريو 2016 زير پرچم IOC شركت خواهد كرد. آسماني پيش از اين، عضو تيم ‌ملي ايران بوده است، اما در حال‌ حاضر در كشور بلژيك پناهنده شده است. او در وزن 75 – كيلوگرم زنان مسابقه مي‌دهد. آسماني پيش از اين مدال نقره باز‌ي‌هاي آ‌سيا‌يي را كسب كرده بود و او در حال‌ حاضر مي‌تواند زير پرچم IOC در المپيك شركت كند. IOC  اعلام كرده است كه تمام تلاش خود را براي كمك به ورزشكاران پناهنده انجام خواهد داد. تكواندوكار بانوي ايراني در حالي توانست سهميه المپيك را كسب كند كه ايران كه در بخش زنان از طريق سيستم رنكينگ به سهميه نرسيده با دو ملي‌پوش يعني كيميا عليزاده و اكرم خدابنده آماده حضور در رقابت‌هاي كسب سهميه منطقه آسيا كه به ميزباني فيليپين است، مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار