کد خبر: 753513
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷
رئیس‌جمهور ضمن محکومیت حادثه تروریستی پاریس سفر اروپایی خود را به تعویق انداخت
چرت غرب با صداي انفجار پاريس پاره شد؛ چرتي كه در آن رؤياي تسلط بر منطقه حساس غرب آسيا را مي‌پرورانيد... حالا همان تروريست‌‌هايي كه با حمايت اربابان غربي خود مشغول ايجاد تنش و آشوب در سوريه بودند و مي‌كوشيدند اين آشوب‌ها را به ديگر كشورهاي منطقه غرب آسيا توسعه دهند، به خانه خود بازگشته‌اند و براي جبران سرخوردگي شكست‌هاي خفت‌بار در سوريه و عراق به دنبال آن هستند تا سهم خود را از حاميانشان بستانند.
جعفر تکبیری
چرت غرب با صداي انفجار پاريس پاره شد؛ چرتي كه در آن رؤياي تسلط بر منطقه حساس غرب آسيا را مي‌پرورانيد... حالا همان تروريست‌‌هايي كه با حمايت اربابان غربي خود مشغول ايجاد تنش و آشوب در سوريه بودند و مي‌كوشيدند اين آشوب‌ها را به ديگر كشورهاي منطقه غرب آسيا توسعه دهند، به خانه خود بازگشته‌اند و براي جبران سرخوردگي شكست‌هاي خفت‌بار در سوريه و عراق به دنبال آن هستند تا سهم خود را از حاميانشان بستانند.
  
چرا غرب آسيا؟
حال سؤال اينجاست كه غربي‌ها چرا و چگونه مي‌خواهند در منطقه غرب آسيا ايجاد ناامني كنند؟ براي پاسخ به اين سؤال بايد به جريان‌ها و محورهاي درگير جنگ در منطقه توجه كرد. واقعيت آن است كه همگان بر اين نكته اشتراك نظر دارند كه عامل اصلي بروز جنگ در منطقه غرب آسيا و كشيده شدن آن به مرزهاي اروپا، جريان تكفيري است؛ جرياني كه بنياد آن توسط امريكا و عربستان در افغانستان شكل گرفت و پس از موفقيت نسبي آنها در قالب گروه تروريستي طالبان، حاميان آنها تصميم به توسعه ميدان عملكردي خود در ديگر نقاط دنيا گرفتند. توسعه عملكردي كه زمينه‌ساز توسعه نفوذ آنان در مناطق درگير مي‌شد. از اين رو مرور گسترده فعاليت اين جريان در دنياي اسلام‌ كه دامنه نفوذ آن در كشورهاي اسلامي نظير يمن، عراق، سوريه، پاكستان، عربستان و كشورهاي اسلامي آفريقايي به خوبي قابل مشاهده است، نشان مي‌دهد كه غرب‌- و به ويژه امريكا و انگليس- اين گروهك تروريستي را به ابزاري براي ايجاد ناامني در دنياي اسلام تبديل كرده است.
اين در حالي است كه وجود منابع سرشار انرژي در كشورهاي اسلامي و همچنين وجود بازارهاي بزرگ مصرف در اين كشورها، چشم طمع بسياري را متوجه منطقه خاورميانه كرده است. حال وجود اين ناامني باعث مي‌شود كه اين كشورها هزينه‌هاي زيادي را براي تأمين امنيت خود بپردازند و همين امر باعث مي‌شود كه نتوانند به پيشرفت اقتصادي دست پيدا كنند و براي تأمين هزينه‌هاي خود نيز بايد اقدام به خام‌فروشي منابع انرژي خود با قيمتي بسيار ناچيز به كشورهاي استعماري كنند. بنابراين اين خود دليلي موجه است تا امريكا و شركاي غربي‌اش با تقويت موج ناامني در منطقه و كشورهاي اسلامي عملاً كمك بزرگي نيز به اقتصاد خود كنند.
  
داعش دست‌پرورده غرب
يكي از اين گروه‌هاي تكفيري- تروريستي داعش است؛ گروهكي كه با حمايت مالي- تسليحاتي محور عربي- غربي براي براندازي حكومت قانوني سوريه شكل گرفت و موج اين حمايت‌ها تا آنجا پيش رفت كه غربي‌ها در مقابل پيوستن اتباع خود به اين گروهك تروريستي در سوريه و عراق سكوت كردند؛ سكوتي كه حالا به ضرر آنها تمام شده و خطر داعش را در داخل كشورهاي خود به خوبي حس مي‌كنند. وحشت از اين كابوس تلخ تا حدي بود كه غربي‌ها به ناچار تصميم به تشكيل يك ائتلاف بين‌المللي براي مقابله با اين گروه تروريستي خود‌ساخته گرفتند؛ ائتلافي كه به گفته جنيفر ساكي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا 40 كشور عضو آن بودند و قرار بود كه در داخل خاك سوريه و عراق عليه مواضع داعش حملاتي را انجام دهند اما پس از گذشت بيش از يك سال از تشكيل اين ائتلاف،‌نه تنها در مسير مبارزه با داعش دستاوردي نداشتند، بلكه اين ائتلاف به ابزاري براي رساندن سلاح به اين گروهك تروريستي تبديل شد؛ موضوعي كه رهبر معظم انقلاب نيز به صراحت به آن اشاره كردند.
   
ائتلافي بدون ايران
در اين ميان نكته مهم آنجا بود كه ائتلاف ضد‌داعش در حالي شكل گرفت كه آنها حاضر به حضور ايران در ائتلاف نشدند. كشوري كه نقش اصلي را در مبارزه با داعش در سوريه و عراق به عهده دارد و تا به امروز نيز هزينه‌هاي زيادي را در راه مبارزه با اين پديده شوم پرداخته است. هزينه‌هايي كه اگر نبود، امروز نه فقط پاريس، بلكه واشنگتن و نيويورك، لندن،‌برلين، رم، مادريد و صدها شهر ديگر غربي طعم تلخ تحركات تروريستي داعش را چشيده بودند.
واقعيت مهم ديگر نيز آن است كه جمهوري اسلامي ايران مدت‌ها با درك خطر‌ افراط‌گرايي گروهك تروريستي داعش به مقابله با آن پرداخته است، به گونه‌اي كه بسياري جمهوري اسلامي ايران را در كنار عراق و سوريه خط مقدم مقابله با اين تروريست‌ها مي‌دانند. جمهوري اسلامي به عنوان يك كشور دوست سوريه از نخستين روزهاي شكل‌گيري بحران در سوريه، به كمك اين كشور شتافت و پس از آن با يورش تروريست‌هاي داعش به خاك عراق در كنار مردم اين كشور قرار گرفت. قطعاً ايجاد بسيج عمومي عليه اين گروهك و ارائه برخي تسليحات لجستيكي و مالي به ارتش عراق و سوريه و گروه‌هاي مبارز اين كشورها كه توسط جمهوري اسلامي صورت گرفت، نقش بسيار بزرگي در سركوب و عقب راندن گروهك داعش و مقابله با تروريسم داشت. تمامي اين روند در حالي بود كه دو سال پيش در جريان سخنراني رئيس جمهور در سازمان ملل متحد، طرحي از سوي جمهوري اسلامي ايران با عنوان جهان عاري از خشونت و افراط‌گرايي ارائه شد كه پس از آن به عنوان يك قطعنامه در مجمع عمومي سازمان ملل نيز به تصويب رسيد، اما هيچ‌گاه توجهي جدي از سوي جامعه جهاني به آن نشد.
  
پيام تسليت رئيس جمهور
اما انفجارهاي پاريس در حالي اتفاق افتاد كه قرار بود رئيس جمهور ديروز در جريان نخستين سفر اروپايي خود به ايتاليا و سپس فرانسه سفر كند؛ سفري كه به دليل انفجارهاي پاريس و بروز وضعيت بحراني در اين كشور به تعويق افتاد. از اين رو رئيس جمهور در پيامي به فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوري فرانسه، حوادث تروريستي در پاريس را شديداً محکوم ‌و بر ضرورت تلاش همگاني براي مبارزه با تروريسم  تاکيد کرد. ‌
دكتر حسن روحاني در پيام خود به فرانسوا اولاند نوشته است: حوادث تروريستي و کشته و مجروح شدن تعداد زيادي از مردم بيگناه در پاريس موجب تاثر و اندوه فراوان گرديد. اينجانب به نام ملت بزرگ ايران که خود يکي از قربانيان پديده شوم تروريسم بوده است، اين جنايات ضد بشري را شديدا محکوم کرده و به ملت سوگوار و دولت فرانسه تسليت مي‌گويم. بي‌ترديد مهم‌ترين پيام جهان در چنين حوادثي، عزم و اراده جدي‌تر براي مبارزه همه جانبه عليه گروه‌هاي تروريستي است.
   
پیام تسلیت روحانی به دولت و ملت لبنان
رئيس‌جمهوري همچنين در پيامي، به مردم، خانواده‌هاي داغدار و دولت لبنان نيز عنوان كرد: از جانب ملت ايران حادثه تروريستي اخير بيروت را به شما مردم صبور و عزيز و خانواده‌هاي داغدار و دولت لبنان تسليت مي‌گويم.
اکنون که تروريسم بر قلب ملت‌هاي جهان وحشت مي‌افکند و مردم بيگناه را به خاک و خون مي‌کشد، تمام جهانيان وظيفه دارند با اين خطر شوم و فراگير مبارزه کنند. ملت بزرگ ايران در کنار شما ايستاده تا مبارزه با ترور و افراط‌گري را تعميق بخشد.
  
رايزني‌هاي ديپلماتيك دولت براي مبارزه با تروريسم
اما رئيس جمهور در ادامه رايزني‌هاي ديپلماتيك خود در خصوص موضوع مبارزه با تروريسم پس از واقعه تلخ فرانسه و بيروت،‌ تلفني با ماتئو رنتزي، نخست وزير ايتاليا صحبت كرد. اين مذاكره تلفني در حالي بود كه رئيس جمهور قرار بود روز گذشته به ايتاليا سفر كند. دكتر روحاني در اين مذاكره تلفني با اشاره به حوادث تروريستي در پاريس و ضرورت يکپارچگي و تمرکز بر مبارزه با تروريسم، ابراز اميدواري کرد سفر به رم با توجه به هماهنگي‌هاي وزراي خارجه دو کشور به زمان مناسب‌‌تري موکول گردد.  دکتر روحاني در ادامه به ضرورت مبارزه مشترک با تروريسم پرداخت و با اشاره به شهادت 17 هزار ايراني توسط گروهک‌هاي تروريستي، گفت: ما مي‌دانيم که فعاليت‌هاي تروريستي تا چه اندازه نفرت‌انگيز و دهشتناک است اما در عين حال مطمئن هستيم که تروريست ها در برابر اراده همه ملت‌ها و دولت‌ها هرگز موفق نخواهند شد به اهداف خود دست يابند.  «ماتئو رنتزي» نيز در اين تماس تلفني با تاکيد بر اينکه ايتاليا همچنان در انتظار سفر رئيس‌جمهوري ايران است، تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران نقش مهمي در مبارزه با تروريسم ايفا مي‌کند و ما بايد در کنار هم و متحد، با گروه‌هاي تروريستي مبارزه کنيم.
در همين حال محمد جواد ظريف، وزير امورخارجه كشورمان كه براي شرکت در نشست سوريه راهي وين شد، پيش از ترك تهران در جمع خبرنگاران بر لزوم مبارزه با تروريسم و افراط‌گرايي در سطح جهاني تاکيد کرد.
وي با اشاره به حادثه تروريستي پاريس گفت: براي تمرکز روي اين موضوع هم‌اکنون با وزير امور خارجه ايتاليا صحبت و با او توافق کرديم که ديگر وقتش رسيده است که همه توجهات به موضوع تروريسم متمرکز شود.  ظريف تصريح كرد: اقدامات تروريستي به هر شکلي محکوم است و مردم ايران به عنوان قربانيان تروريسم همواره با همه اقدامات تروريستي مخالف بودند.  ظريف تاکيد کرد: ما همواره اعتقاد داشته‌ايم که بايد با تروريسم که اينک يکي از جلوه‌هاي شومش را در فرانسه مشاهده کرديم در سطح جهاني مبارزه شود و اين خطر محدود به منطقه ما نيست، به همين علت مبارزه با آن هم نبايد محدود به منطقه ما باشد.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان، جمهوري اسلامي ايران را در خط مقدم مبارزه با تروريسم دانست و افزود: ما معتقديم همه دنيا بايد با مردم فرانسه و قربانيان اين اقدام تروريستي همدردي داشته باشند و تلاش کنيم که از وقوع اقدامات مشابه جلوگيري شود.
وي گفت: پيشنهاد دو سال پيش آقاي روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل براي اتحاد بين‌المللي عليه افراط و خشونت نشان داد که جمهوري اسلامي ايران نيز خطر را در زمان مناسب ديد و راه علاج و مقابله با آن را پيشنهاد کرد.
وي ادامه داد: من نيز عازم وين خواهم بود و در جلسه مربوط به سوريه که موضوع آن مقابله با داعش و خطرات افراطي‌گري است با ساير وزراي خارجه گفت‌وگو خواهم کرد تا راهکاري براي برون‌رفت از اين بليه جهاني ارائه شود.  ظريف گفت: امروز همه تمرکزمان براي مبارزه با داعش و تروريسم است تا اين مشکل جهاني حل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار