کد خبر: 734870
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
سردار نقدي در همايش گفتمان‌سازي اقتصاد مقاومتي:
سردار نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بررسي اقتصاد مقاومتي و اقتصاد عاريتي در همايش گفتمان‌سازي اقتصاد مقاومتي از دولتمردان خواست سياستگذاري‌هاي اقتصادي را در مسير درستي انجام دهند كه بر پايه تجربه مقاومت باشد و منجر به اقتصاد پيشرو شود وگرنه اقتصاد عاريتي كشور را به قهقرا خواهد برد.
مهران ابراهیمیان
سردار نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بررسي اقتصاد مقاومتي و اقتصاد عاريتي در همايش گفتمان‌سازي اقتصاد مقاومتي از دولتمردان خواست سياستگذاري‌هاي اقتصادي را در مسير درستي انجام دهند كه بر پايه تجربه مقاومت باشد و منجر به اقتصاد پيشرو شود وگرنه اقتصاد عاريتي كشور را به قهقرا خواهد برد.
 به گزارش «جوان» سردار نقدي در همايش گفتمان‌سازي اقتصاد مقاومتي - همايش آب يا سراب، اقتصاد مقاومتي يا اقتصاد عاريتي- گفت: هر جا ملت ايران مقاومت كرد نتيجه آن پرباربوده و از دل آن قدرت منحصر به فردي متولد شده است.  وي با اشاره به سابقه مقاومت در پس از انقلاب از ترورهاي اول انقلاب، دوران جنگ، موشك باران‌ها، ‌تحريم بنزين و... گفت: به مدد مقاومت در اين حوزه‌ها خودكفايي در بنزين، نيروي نظامي اول منطقه، ‌فناوري پيشرفته موشك و... به وجود آمده و امروز كه جنگ اقتصادي است، اگر مقاومت را در دستور كار قرار دهيم و بر اساس فرمول رهبر بزرگوارمان عمل كنيم، اقتصادي پويا و مستحكم خواهيم داشت.
وي ادامه داد: براي داشتن يك اقتصاد پويا بايد مؤلفه‌هايي چون ‌نيروي انساني، ‌مواد اوليه، ‌دانش، ‌انرژي، ‌سرمايه و بازار مصرف داشته باشيم كه خوشبختانه ايران اسلامي جوان‌ترين كشور دنيا با سرانه تحصيلي بالا، ‌اولين كشور به لحاظ ذخاير فسيلي، ‌وجود 830 هزار ميليارد تومان نقدينگي، بازار مصرف داخلي 80 ميليوني و 400 ميليوني كشورهاي همسايه را دارا مي‌باشد. وي با بيان اينكه ايران يكي از استثنايي‌ترين كشورهايي است كه تقريباً همه مؤلفه‌هاي لازم را براي اقتصادي پيشرو در مشت و زير پاي خود دارد، ‌گفت: تنها دو مؤلفه همت و مديريت اجرايي صحيح، ايران را كشوري پيشرو و الگو ساز در عرصه اقتصادي خواهد كرد.
وي با اشاره به حديث حضرت علي (ع) مبني بر اينكه «هر چيزي با ضد آن شناخته مي‌شود»، افزود: متأسفانه برخي اعتقاد متفاوتي دارند و معتقدند برخلاف درون‌زايي اقتصاد (كه به خوبي مقام معظم رهبري آن را ترسيم كرده‌اند معتقدند) ما بايد اقتصادي عاريتي داشته باشيم، بنابراين بايد سياست خارجي مان تغيير كند و با امريكا رابطه برقرار كنيم تا اقتصاد ما رونق بگيرد.
سردار نقدي خاطر نشان كرد: طرفداران اقتصاد عاريتي به دنبال اقتصاد‌دنباله‌رو، ‌درون‌گرا و مصرف‌گرا هستند و شرط پيشرفت را سرمايه‌گذاري خارجي با شرط تغيير سياست‌هاي خارجي مي‌دانند، در حالي كه سرمايه داران به دنبال تغيير سياست خارجي نيستند بلكه به دنبال سود هستند؛ مثل آهن كه جذب آهن‌ربا مي‌شود. ‌اگر شرايط براي جذب سرمايه را فراهم كنيم، سرمايه‌هاي داخلي و خارجي مانند آب به سمت چاله سرازير مي‌شوند. وي تأكيد كرد: امروز دولت‌ها سرمايه گذار نيستند بلكه شركت‌هاي بزرگ هستند كه سرمايه‌گذاري مي‌كنند.
وي افزود: هم اكنون بيش از 830‌هزار ميليارد تومان نقدينگي در داخل داريم كه به دليل شرايط نامناسب جذب بخش توليد نمي‌شود و سراغ بازارهاي طلا و ارز و... مي‌رود. بنابراين نبايد انتظار داشته باشيم غربي‌ها هم در بخش توليد سرمايه‌گذاري كنند.
  
هايپرماركت يا ‌‌‌ها‌ي‌‌تك!
وي با بيان اينكه غربي‌ها به دنبال احداث هايپر ماركت و فروش محصولات بابرندهاي خود هستند نه صادرات صنايع high tech (تكنولوژي پيشرفته) گفت: اگر مسير سرمايه‌گذاري و سياستگذاري‌ها مانند كشورهاي چين و كره و... درست باشد، غربي‌ها را جذب خواهيم كرد .
رئيس سازمان بسيج مستضعفين خاطر نشان كرد: ما نمي‌توانيم از امريكايي‌ها امريكايي‌تر باشيم زيرا دولت امريكا به رغم اينكه در حوزه سياسي با چين دچار تنش‌هاي سنگيني است باز هم امريكايي‌ها در چين سرمايه‌گذاري مي‌كنند و حتي بر اساس اسناد موجود در كتاب‌هاي خودشان در پاسخ به فشار دولت امريكا براي ممانعت از سرمايه‌گذاري در خارج از مرزهايشان تهديد تغيير تابعيت كرده بود.
وي خطاب به سياستگذاران گفت: ما اگر نتوانيم سرمايه‌گذاري براي توليد را براي داخلي‌ها  توجيه پذير كنيم حتي با تغيير سياست خارجي و سازش‌گري مطلق هم نمي‌توانيم سرمايه را با گدايي به سمت ايران بكشيم. سردار نقدي با اشاره به وضعيت اسفبار صنعت نساجي و كشاورزي گفت:‌ وقتي سيب هزار و‌300 توماني را از كشاورزي كه يك‌سال زحمت آن را كشيده مي‌خرند و يك روزه در بازار مصرف به 6 هزار تومان مي‌فروشند، نبايد انتظار جذب سرمايه‌گذاري در توليد را داشته باشيم و اينها بايد در اقتصاد ما اصلاح شود. وي تأكيد كرد: سرمايه جايي مي‌رود كه واردات بي‌رويه نباشد و دولت با صداقت جلوي كالاهاي قاچاق را مي‌گيرد.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: به وضعيت فعلي ضد‌سرمايه‌گذاري در توليد شرايط توافق و عادي‌سازي هشت ساله را اضافه كنيد كه در حالت شليك ماشه (‌بازگشت سريع تحريم‌ها) است و آنگاه چگونه انتظار داريم سرمايه‌گذاران خارجي در بخش توليد وارد شوند؟ سردار نقدي خاطر نشان: طي سال‌هاي اخير حدود 19 هزار كارخانه فعال تعطيل شده است و هنر و اولويت دولت بايد استفاده و احياي اين سرمايه‌ها باشد كه ارزش آن حدود 50 ميليارد دلار برآورد مي‌شود، وگرنه سرمايه‌گذاري خارجي جديد با اين وضعيت اقتصاد يعني بدهكاري دوباره!
  
امتياز بيشتر، سرمايه‌گذاري كمتر !‌
وي در ادامه با اشاره به تعطيلي فعاليت‌هاي هسته‌اي در بعد از سال 82 گفت: آمارهاي آنكتاد نشان مي‌دهد نهايت سرمايه‌گذاري بعد از وادادگي حدود 2 ميليارد دلار سرمايه خارجي بود كه با كوچك‌ترين القائات غربي همچون پرنده‌هاي روي درخت، ‌پرواز و پروژه‌هاي پارس جنوبي را به حال خود رها كردند. وي افزود: اين در حالي است كه طي سال‌هايي كه ايران در حال مقاومت بود 4 ميليارد دلار جذب سرمايه داشته‌ايم، لذا آنهايي كه فكر مي‌كنند فقط با سازش مي‌توانند سرمايه خارجي جذب كنند، سخت در اشتباهند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اينكه وادادگي براي 2 ميليارد دلار ارزش نداشت، با نشان دادن نمودار قيمت نفت طي 30 سال اخير گفت: آمارها نشان مي‌دهد قيمت نفت با تلاش خط مقاومت رابطه معكوس داشته و هر جا كه كوتاه آمده‌ايم قيمت نفت مسير كاهشي داشته است. رئيس سازمان بسيج مستضعفين افزود: از زمان توافق ژنو و طي دو سال اخير نفت از 110‌دلار به 40 دلار كاهش يافته ‌و طي دو سال اخير بيش از 40 ميليارد دلار ضرر كرده‌ايم. وي تأكيد كرد: هر چه حرف‌هاي سازشكارانه زده مي‌شود، قيمت نفت پايين مي‌رود و هر چه مقاومت پر رنگ‌تر مي‌شود، قيمت‌ها بالاتر مي‌رود.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين گفت: نبايد مردم را گول بزنيم كه اگربه غرب لبخند زديم و جوك گفتيم و پياده روي كرديم، اقتصادمان پيشرو مي‌شود.
  
صنعت خودرو نتيجه اقتصاد عاريتي است
 سردار نقدي در ادامه با تأكيد بر نتايج مقاومت در عرصه‌هاي مختلف گفت: ما نبايد از غربي‌ها انتظار داشته باشيم فناوري جديد به ما بدهند، آنچنان كه صنعت خودرو در همان ابتداي توليد نيز با تكنولوژي قديمي به ما فروخته شد و چون هميشه هر آنچه خودروسازها خواسته‌اند به آنها داده‌اند يا از خارج تأمين شده است، هنوز هم ما خط توليد پيكان داريم.  وي افزود: مسئولان بيايند و بررسي كنند كه در حوزه صنايع موشكي با تحريم‌هاي موجود چقدر سرمايه‌گذاري شده و چقدر در صنعت خودرو‌سازي سرمايه‌گذاري شده است؟
 رئيس سازمان بسيج مستضعفين ادامه داد: ‌آنجايي كه ما مجبور بوديم خودمان ساخته‌ايم و اكنون يكي از كشورهاي پيشتاز در صنايع موشكي جهان هستيم در حالي كه صنعت خودرو نتيجه اقتصاد عاريتي است. سردار نقدي گفت: ‌در اقتصاد عاريتي به سلطان شكر، سلطان نهادهاي دام و سلطان‌دان مرغ ميدان داده مي‌شود و معتقدند بايد كالا‌هاي اساسي را از خارج وارد كرد و فعال در اين اقتصاد نيز كشتي‌اش را در دل دريا متوقف مي‌كند و بعد از افزايش دوبرابري قيمت‌ها در بندر ما اجازه پهلو گرفتن مي‌دهد!
وي با انتقاد تند از سياست‌هاي تعطيلي كشاورزي به دليل كمبود آب و طرح هايي مانند «نكاشت» خاطر نشان كرد: بايد در مصرف آب بازنگري شود و درست مصرف كنيم اما نبايد واردات كالاهاي مواد غذايي را در دستور كار قرار دهيم زيرا مغاير با اقتصاد مقاومتي است.
سردار نقدي با اشاره به اينكه برخي در كشوردر پي پاك كردن مسائل سخت هستند، ‌گفت: مسئله كم‌آبي بسيار سخت است اما راهكار دارد و سازمان بسيج آماده همكاري در اين زمينه است.
وي گفت: مي‌توان طرح‌هايي مانند كاشت گلخانه‌‌اي، ‌كاشت با آب شور و استفاده از شيرين‌سازي آب دريا در حاشيه جنوب خليج‌فارس را به طور جدي دنبال كرد.
وي با انتقاد از اظهارنظرهاي برخي از مسئولان كه با تفكر عاريتي مشغول به كار هستند، گفت:‌حمايت از صادرات موتور محرك اقتصاد است اما برخي معتقدند هيچ صنعتي در ايران قابل رقابت در بازارهاي خارجي نيست.
به گزارش «جوان» خطاب سردار نقدي به سخنان يكي از مشاوران رئيس‌جمهوري است كه گفته بود: «در هيچ صنعتي قدرت رقابت نداريم به جز قرمه‌سبزي و آبگوشت.»
  
‌انتقاد از تفكر اقتصاد عاريتي در نفت!
وي در ادامه سياست‌هاي توليدي و حمايت از توليد‌كنندگان داخل را در وزارت نفت نقد كرد و گفت: چرا بايد ما خاك و سنگ آهن و مواد اوليه پتروشيمي و از همه بدتر نفت خام را بشكه‌اي 40‌دلار صادر كنيم و معادل آن وسايلي مانند استند و خودكار و... را با ارزش افزوده بالا و با بيش از هزار دلار وارد كنيم؟
رئيس سازمان بسيج مستضعفين تأكيد كرد: در اقتصاد عاريتي مي‌گويند ما بايد سهم بيشتري در بازار فروش نفت داشته باشيم و گاز به اروپا بفروشيم، در حالي كه بايد همه تلاش ما اين باشد كه به دنبال ارزش افزوده در صنايع نفتي باشيم.
وي با اشاره به عدم استفاده از توليدكنندگان داخلي در تأمين قطعات و صنايع مرتبط با نفت خاطر نشان كرد: در اقتصاد عاريتي با طرح‌هاي شفاف‌سازي در اقتصاد مخالفت مي‌شود و به رغم تخصيص 14 درصد منابع فروش نفت به شركت ملي نفت تمام اقلام مورد نياز به جاي استفاده از توان داخلي، از خارج وارد مي‌شود، ‌سامانه شبنم و كدينگ ملي حذف مي‌شود و...
  
از مفسدان تقديس مي‌شود‌!
 رئيس سازمان بسيج مستضعفين وجه اختلاف ديگر اقتصاد مقاومتي با اقتصاد عاريتي را در مبارزه با مفاسد اقتصادي عنوان كرد و گفت: يكي از اصول مهم در اقتصاد مقاومتي مقابله با مفاسد اقتصادي است اما در اقتصاد عاريتي در همين روزها از مفسدان اقتصادي تقديس مي‌شود آنچنان كه در سال‌هاي قبل نيز در پرونده شهرداري رخ داد!‌
وي با تأكيد بر اينكه در اقتصاد مقاومتي نبايد آب و نان مردم را به تحريم‌ها گره زد، ‌افزود: برخي گفتند 150 ميليارد دلار از سرمايه‌هاي ما در خارج بلوكه شده و با توافق و رفع تحريم‌ها اقتصاد نجات پيدا مي‌كند اما نتيجه آن اعلام 6 ميليارد دلار سرمايه قابل استفاده بلوكه شده است، در حالي كه فقط طي اين دوسال 44 ميليارد دلار از محل كاهش قيمت‌هاي نفت ضرر كرده‌ايم.
  
مغالطه پيشرفت به شرط رابطه با امريكا!
وي در پاسخ به مغالطه برخي كه مي‌گويند براي بهبود اقتصادي بايد با امريكا رابطه برقرار كرد، ‌گفت: نگاهي به اقتصاد كشورهاي چين ‌و ژاپن نشان مي‌دهد اقتصاد چين بر پايه نيروي كار ارزان و ‌اقتصاد ژاپن مديون تلاش و پركاري است و برعكس نظر جريان‌سازان اقتصاد عاريتي چيني‌ها و ژاپني‌ها رابطه خوبي با امريكا نداشته‌اند.
وي ادامه داد: همچنين نگاهي به وضعيت كشورهاي غارت شده آفريقايي كه رابطه خوبي با غربي‌ها داشته‌اند نيز دليلي بر رد اين ادعاست.
وي تأكيد كرد: گرفتاري اقتصاد ما به خاطر مقابله با امريكا نيست و شكوفايي اقتصاد ما هم منوط به رابطه با غرب نيست بلكه بايد فرمولي را به كار ببريم كه در دوران جنگ و همه موقعيت‌هاي موفقيت‌آميز از آن استفاده كرده‌ايم.
وي با اشاره به مسئله هسته‌اي و برنامه جامع اقدام مشترك(برجام) گفت: ما بارها گفته‌ايم كه هدف استكبار فراتر از بحث هسته‌اي است، اينكه وزير امور خارجه امريكا با پاي شكسته 12 روز در محل مذاكرات مي‌ماند، طبيعي نيست، هيچ روزي نيست كه اوباما و ديگر مسئولان امريكا درباره اين مسئله جلسه تشكيل ندهند و در مورد آن بحث نكنند.
وي ادامه داد: مسئولان مربوطه مشغول بررسي اين قرارداد هستند، اما مردم ما هيچ قراردادي را كه محدود‌كننده اهداف انقلاب و آرمان‌هاي نظام باشند نمي‌پذيرند. وي اقتصاد مقاومتي و در مقابل آن اقتصاد عاريتي را دو راه پيش روي جمهوري اسلامي و اقتصاد ايران دانست و گفت: برخي مسئولان ما اين اعتقاد را ندارند، آنها چيزي از اقتصاد مقاومتي نمي‌دانند ولي در حرف از آن بارها استفاده مي‌كنند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اينكه براي شناخت بهتر اقتصاد مقاومتي بايد اقتصاد عاريتي را شناخت، تأكيد كرد: اقتصاد عاريتي كشور را به قهقرا مي‌برد.
 
«مك‌دونالد» نماد حاكميت و نفوذ امريكاست
همچنين در اين مراسم نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: حرف راه‌اندازي مك‌دونالد احمقانه است، چراكه مك‌دونالد نماد حاكميت، نفوذ و حضور امريكاست و بايد جلوي اين نمادهاي امريكايي را گرفت.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم اظهار داشت: مشكل ما اينجاست كه كالاي توليد داخل را به نام خارجي به بازار عرضه مي‌كنند و اين يعني كالاي باكيفيت داخلي را با برند خارجي عرضه كنيم، اين فرهنگ غلط است ولي فرهنگ غلط به خانواده‌هاي ما مي‌گويد كالاي خارجي بهتر است ولو اينكه چيني باشد. مصباحي مقدم با اشاره به اشتياق كشورهاي اروپايي براي سرمايه‌گذاري در ايران يادآور شد: شركت‌هاي اروپايي پس از برجام به ايران هجوم مي‌آورند و دنبال بازار مصرف هستند، بايد پرسيد: آيا به آنها ميدان دهيم كه بازار مصرف ما را بچاپند؟ اين اشكال متوجه مسئولان است كه بنا را بر اين گذاشتند كه توليدكننده داخلي باكيفيت حمايت نشود و گاهي واردات، پورسانت دارد ولي توليد داخل ندارد.
وي ادامه داد: برخي دهانشان آب نيفتد كه شرايط براي رفاقت با ايران فراهم شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
1
سلام،نظر سردار صحیح است تا مادامیکه ارزش افزوده در بخش صنعت از بخش بازرگانی یا پخش یا هایپر مارکت پایینتر است هیچ سرمایه ای نه داخلی ونه خارجی بسمت تولید نمی رود.
پاسخ ها
داود سجادی
| Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
پایین بودن ارزش افزوده بخش صنعت بمعنی بالا بودن قیمت تمام شده کالای تولیدی است وبزرگترین علت بالابودن قیمت تمام شده کالای تولیدی لابودن نرخ بهره است چه در بانکها وچه در بازار ازاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار