کد خبر: 731027
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
خشايار هنرآميز فهيم*

يكي از معضلات دانشگاه شاهد كه عموم دانشجويان و حتي مسئولان دانشگاه را هم سردرگم مي‌كند و نمي‌توانند در جهت احقاق حقوق خود اقدام نمايند اين است كه اين دانشگاه سه متولي دارد. دانشگاه شاهد از يك سو همان‌طور كه از نامش پيداست وابسته به بنياد شهيد است و از طرفي بايد به وزارتين علوم و بهداشت پاسخگو باشد در حالي هر كدام از اين سه نهاد به نوعي در انجام تكاليف خود نسبت به دانشگاه شاهد با پاسكاري از زير بار مسئوليت شانه خالي مي‌كنند به طوري‌كه در حال حاضر در بحث بودجه دانشگاه تكليف دانشگاه مشخص نيست كه بودجه‌اش از كجا بايد تأمين شود.

مسئله ديگري كه براي دانشجويان گروه پزشكي يك معضل اساسي محسوب مي‌شود مسئله كمبود بيمارستان‌هاي تحت نظر دانشگاه شاهد و بيماران تك بيمارستان دانشگاه شاهد است و اين موضوع باعث مي‌شود كه دانشجويان پزشكي نتوانند به رغم زحمتي كه در مورد مطالعه دروس تئوري مي‌كشند از آموزش عملي مناسبي كه لازمه پزشك شدن و پرستارشدن است بهره‌مند شوند. اگرچه دانشجويان رشته پزشكي دانشگاه شاهد رتبه‌هاي خوبي در آزمون‌هاي تخصص به دست مي‌آورند و مسئولان به اين رتبه‌ها افتخار مي‌كنند اما وقتي دانشگاه نتواند بستر مناسبي براي آموزش عملي دانشجويان پزشكي فراهم كند، در واقع اين دانشجويان هرچقدر هم دانش تئوريك بالايي كسب كرده باشند اما به عنوان يك پزشك وقتي تجربه كافي و مناسبي از مواجه شدن با بيماران را نداشته باشند دانش تئوريك فقط تبديل به محفوظات علمي مي‌شود.

مسئله بعدي كه گريبانگير دانشجويان گروه‌هاي پزشكي دانشگاه شاهد است عدم برنامه‌ريزي آموزشي مناسب دانشگاه براي دانشجويان اين رشته‌هاست. به عنوان مثال دروس طوري ارائه مي‌شوند كه دانشجو را از زندگي عادي باز‌مي‌دارد و بسياري از دانشجويان شهرستاني تا چندين ماه نمي‌توانند خانواده خود را ببينند و كساني هم كه ساكن تهران هستند بعضاً مجبور مي‌شوند براي يك درس كل روز خود را در مسير رفت و آمد بگذرانند، در حالي كه دانشگاه مي‌تواند با يك برنامه‌ريزي صحيح تناسب خوبي بين تعداد روزهايي كه دانشجو بايد در بيمارستان و دانشگاه حضور يابد برقرار كند، تا دانشجو هم بتواند بهره خوبي از وقت خود ببرد. علاوه بر اين موضوع تعداد كم اساتيد دانشكده پزشكي هم يك مسئله بزرگ محسوب مي‌شود، به طوري‌كه دانشگاه با توجه به تعداد دانشجويان، برخي از دروس را سالي يكبار ارائه مي‌دهد كه اين موضوع در روند تحصيلي دانشجو اخلال ايجاد مي‌كند و از يك سو در برخي دروس تا چند هفته پس از شروع ترم تحصيلي تكليف استاد مشخص نيست و حتي در برخي دروس پيش آمده كه بعد از شروع ترم به علت نبود استاد در درس ارائه شده درس لغو شده است و همين مسئله باعث مي‌شود كه دانشجويان مجبور شوند دروس تئوريك خود را در يك دانشگاه ديگر به صورت مهمان بگذرانند.

*دانشجوي پزشكي و دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شاهد

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار