کد خبر: 726382
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۱
نيروهاي دولتي و مردمي يمن در ادامه استراتژي افزايش تدريجي حملات عليه تجاوز آل‌سعود چندين مركز نظامي عربستان را در شمال اين كشور هدف قرار دادند، در همين حال اخبار ضد و نقيضي از موافقت رياض با برقراري آتش‌بس در يمن حكايت دارد.
رسانه‌هاي يمني از حمله انصارالله و ارتش يمن به مراكز نظامي عربستان در شهرهاي مرزي اين كشور خبر دادند. خبرگزاري دولتي يمن (سبأ) روز شنبه گزارش داد ارتش يمن و حوثي‌ها در ادامه عمليات خود عليه تجاوز عربستان، مناطقي در شهرهاي «جازان» و «نجران» عربستان از جمله فرودگاه جازان را هدف قرار دادند كه موجب كشته و زخمي شدن تعدادي از نظاميان عربستاني شد. به گفته منابع محلي، حوثي‌ها 13 راكت را به سمت مناطق مرزي شليك كردند كه موجب منهدم شدن تجهيزات نظامي نيروهاي عربستاني شد. نيروهاي يمني طي چند روز گذشته حملات خود را عليه مواضع عربستان افزايش داده‌اند. منابع نزديك به اين گروه از تغيير استراتژي يمني‌ها از صبر استراتژيك به حملات تدريجي استراتژيك خبر داده‌اند. يمني‌ها اواخر هفته گذشته دومين موشك اسكاد را عليه يك مركز نظامي مهم عربستان در استان رياض شليك كردند. از سوي ديگر، ارتش و كميته‌هاي مردمي ظرف 100 روز گذشته بيش از 20 پادگان و مكان راهبردي را در استان‌هاي عدن، لحج، مأرب، الجوف، ابين، ضالع، شبوه و تعز از عناصر القاعده و شبه نظاميان وابسته به حزب اصلاح و مزدوران رياض پس گرفته‌اند و توانسته‌اند دهها شهر و دهها محله را پاكسازي كنند. شبكه تلويزيوني المسيره با اعلام اين خبر افزود: ارتش و كميته‌هاي مردمي براي حفظ جبهه داخلي به مسئوليت خود عمل كرده‌ و دستاوردهاي بزرگي داشته‌اند كه محاسبات قدرت‌هاي متجاوز و دست‌نشانده‌هاي داخلي آنان را به هم ريخته است. بندر هتار گزارشگر المسيره با استفاده از تصاوير گرافيكي گفت: توطئه در استان عدن به صورت زودهنگام خنثي شد و نيروهاي ارتش و كميته‌هاي مردمي موفق شدند بسياري از پادگان‌ها و تأسيسات از جمله كاخ رياست جمهوري را در معاشيق، پادگان نيروهاي ويژه، پادگان بدر، پادگان تيپ 31 زرهي و كوه راهبردي حديد را از عناصر القاعده و شبه نظاميان وابسته به حزب اصلاح [ گروه اخوان المسلمين يمن] و مزدوران رياض با وجود پشتيباني هوايي و دريايي عربستان از آنها پس بگيرند. در طرف مقابل رژيم متجاوز آل سعود همچنان به حملات هوايي خود به مناطق مسكوني صنعا و ديگر شهرهاي يمن ادامه مي‌دهد كه در آخرين مورد 16 غيرنظامي جان خود را از دست دادند. همچنين صداي انفجارهاي پياپي ناشي از تجاوز هوايي جنگنده‌هاي عربستان صبح روز شنبه مناطق جبل عطان و جبل نقمفي در صنعا پايتخت يمن را لرزاند.

  احتمال برقراري آتش‌بس مجدد 5 روزه

روز شنبه اخبار ضد و نقيضي در رسانه‌هاي مختلف عربي و غير عربي از احتمال برقراري آتش‌بس پنج روزه از سوي عربستان در يمن منتشر شد. برخي منابع رسانه‌اي اعلام كردند به احتمال زياد، عربستان سعودي با آتش‌بس اوليه به مدت پنج روز به منظور زمينه‌سازي براي آتش‌بس ديگر تا پايان ماه مبارك رمضان موافقت خواهد كرد. به نوشته پايگاه خبري «يمني اسپورت» منابع آگاه اعلام كردند به همين دليل، نيروهاي ائتلاف عربي به سركردگي عربستان طي دو روز گذشته، حملات خود عليه يمن را تشديد كردند زيرا احتمال برقراري قريب الوقوع آتش‌بس وجود دارد به همين دليل نيز صبح ديروز جنگنده‌هاي سعودي، به شدت مناطق مختلف يمن را بمباران كردند تا از آخرين فرصت‌ها براي تخريب مواضع ارتش و كميته‌هاي مردمي اين كشور استفاده كنند. محمد عبدالسلام سخنگوي جنبش انصارالله هم در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي فيس‌بوك نوشت: در ديدار با اسماعيل ولد شيخ فرستاده سازمان ملل به يمن با حضور سفيران اتحاديه اروپا بر سر برقراري آتش بس موقت در يمن تا آخر ماه مبارك رمضان توافق شد. شبكه خبري الميادين نيز در همين رابطه اعلام كرد: عربستان به بان كي مون دبير كل سازمان ملل وعده داده به طور يكجانبه به مدت پنج روز در يمن آتش بس به اجرا مي‌گذارد. يكي از رهبران برجسته انصارالله در اين باره گفت: آتش بس اعلام شده در نتيجه فشارهاي بين‌المللي و منطقه‌اي بوده و عربستان بعد از محقق نشدن اهدافش در يمن با اين مسئله موافقت كرده است. اين مقام برجسته انصارالله كه نامش در گزارش ذكر نشده تأكيد كرد، آتش بس اعلام شده در نتيجه فشارهاي بين‌المللي و منطقه‌اي بوده و عربستان پس از آنكه به اهدافش دست نيافت با اين آتش بس موافقت كرده است. اين مقام انصار الله با بيان اينكه رهبران انصارالله در اواخر هفته گذشته در مسقط پايتخت عمان با نماينده اتحاديه اروپا ديدار كردند، بيان داشت: نماينده سازمان ملل هم براي گفت وگو درباره آتش بس به مسقط سفر خواهد كرد. از سوي ديگر، خبرنگار «روسيا اليوم» اعلام كرد ائتلاف عربي به سركردگي عربستان، توافق درباره برقراري آتش‌بس جديد در يمن را تكذيب كرد.
  تأكيد اتحاديه اروپا بر گفت‌وگوهاي سياسي
«فدريكا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و «كريستوس استيليانيدس» كميسر اتحاديه اروپا در امور مديريت بحران و كمك‌هاي بشردوستانه، بيانيه مشتركي درباره بحران يمن صادر كردند. در اين بيانيه آمده است: «سازمان ملل متحد، يمن را در فهرست موارد فوق‌العاده بشري در درجه 3 قرار داد به‌خصوص اينكه اين كشور با بحران انساني كه 80 درصد از جمعيت آن به كمك‌هاي بشردوستانه نياز دارد، مواجه شده است. »

  ايران هيچ مستشار نظامي در يمن ندارد

حسين اميرعبداللهيان معاون وزير خارجه كشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا با اشاره به ادامه حملات نظامي عربستان به يمن و محاصره آن منطقه اظهار كرد: تداوم محاصره انساني، ايجاد فاجعه انساني و جنايت جنگي عليه مردم بي‌دفاع يمن هيچ توجيهي ندارد. وي در مورد ادعاي شبكه تلويزيوني العربيه مبني بر كشته شدن چند كارشناس نظامي ايراني در يمن گفت: جمهوري اسلامي ايران هيچ مستشار نظامي در يمن ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار