کد خبر: 717119
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴
مدیرعامل شرکت پارس طلاییه با بیان اینکه از ساعت 2 بامداد امروز کشتی توقیفی مرسک‌لاین از سوی ارگان‌های نظامی تحویل سازمان بنادر شده است، گفت: در این کشتی 2800 کانتینر وجود دارد که برای مزایده کالاهای آن تخلیه شده و کانتینرها به فروش می‌رود.

فارس: حمیدرضا جهانیان درباره آخرین جزئیات توقیف کشتی مرسک‌لاین در لنگرگاه عباسی و اجرای حکم درباره بدهی شرکت حمل کننده مذکور، اظهار داشت: در حال حاضر دو حکم دادگاه در این باره صادر شده است و منتظر اجرای احکام هستیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه هنوز تخلیه کانتینرها از کشتی توقیفی انجام نشده و اجازه تخلیه نداده‌اند، درباره نحوه مزایده کانتینر‌ها و کالاهای موجود در آن، توضیح داد: مشخص نیست محتویات کانتینرها چه کالاهایی است اما تعداد 2800 دستگاه (TEU) کانتینر در کشتی توقیف شده مرسک‌لاین موجود است.

وی ادامه داد: محتویات کانتینرها ابتدا تخلیه شده و سپس این 2800 دستگاه کانتینر‌ به مزایده گذاشته می‌شود و همچنین‌ محتویات کانیتنرها به کانتینرهای دیگر وارد شده و کالا‌ها به مقصد صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه با تأکید بر اینکه این پرونده تا پرداخت کامل طلب شاکی و دولت مفتوح خواهد ماند، اظهار داشت:‌ اگر مزایده همه کانتینرها بدهی شرکت مرسک را پوشش ندهد، سراغ دیگر اموال می‌رویم که شامل کشتی است.

* تحویل کشتی توقیفی مرسک‌لاین به سازمان بنادر از ساعت 2 بامداد 17 اردیبهشت‌ماه

شاکی خصوصی پرونده مرسک‌لاین با انتقاد از عملکرد سازمان بنادر در این پرونده افزود: سازمان بنادر و دریانوردی از جانب شرکت پارس طلاییه، مرسک و دولت خود یک‌جانبه تصمیم گرفته و اجرا می‌کند.

وی تأکید کرد: از ساعت 2 بامداد 17 اردیبهشت‌ماه کشتی مذکور که در اختیار ارگان‌های نظامی بود تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد اما هنوز مشخص نیست کدام یک از احکام قرار است اجرا شود.

* ضرورت تحویل ضمانت‌نامه 3.6 میلیون دلاری مرسک‌لاین به پارس طلاییه‌

جهانیان بیان کرد:‌ شرکت مرسک‌لاین اعلام کرده که 3.6 میلیون دلار ضمانت‌نامه به سازمان بنادر ارائه داده است که این سازمان باید این ضمانت‌نامه را تحویل شرکت پارس طلاییه دهد و ما منتظر این انتقال هستیم.

شاکی خصوصی پرونده مرسک‌لاین گفت:‌ در واقع ضمانت‌نامه‌های این شرکت‌ها بیمه‌های بین‌‌المللی است، این ضمانت‌نامه 3.6 میلیون دلاری به سازمان بنادر داده شد که سازمان بنادر باید آن را با پارس طلاییه انتقال دهد.

وی ادامه داد:‌ درباره این پرونده بسیاری از حقوقدانان و وکلا این حرکت دستگاه قضایی را برای توقیف کشتی مرسک لاین تأیید کردند و حتی در این باره میزگردهایی نیز برگزار شده است.

جهانیان اضافه کرد:‌ انتظار داریم این روند اقتدار دستگاه قضایی ادامه داشته باشد و حمایت از تجار و بازرگانان انجام شود؛ لازم است تجار داخلی بدانند اگر دچار مشکل شدند دستگاه قضایی مشکل آنها را حل می‌کند و می‌توانند به دستگاه قضایی اعتماد کنند.

* پرونده بدهی مرسک‌لاین تا تسویه حساب نهایی و پرداخت کامل بدهی باز است

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه بیان کرد: پرونده شرکت پارس طلاییه با مرسک‌لاین مفتوح است، در این پرونده‌ اگر با ضمانت‌نامه مرسک‌لاین دیون ما جبران نشود مجدداً دستگاه قضایی سایر اموال مرسک‌لاین را نیز توقیف خواهد کرد که این اموال می‌توانند شامل شناورها و کشتی‌های شرکت مذکور باشد.

وی اظهار داشت: در کنار بدهی شرکت مرسک به شرکت پارس طلاییه، این شرکت همچنین 5 میلیارد ریال به دولت بابت جریمه حکم بدهکار است که در قالب مزایده کانتینر و کشتی اخذ خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه اظهار داشت: حق و حقوق ما و دولت هنوز پرداخت نشده است و کماکان روند پرونده ادامه دارد و باز است، ‌باید این بدهی‌های مرسک‌لاین به صفر برسد و در صورتی که مرسک‌لاین نتواند رضایت شرکت پارس طلاییه را بگیرد و دیون خود را به ما و دولت پرداخت نکند، امکان دارد هر لحظه اموال این شرکت توقیف شود و این حکم دادگاه است.

جهانیان اضافه کرد: به هر حال اگر ضمانت‌نامه‌ها و فروش اموال مرسک‌لاین کل دیون این شرکت را پوشش ندهد پرونده همچنان مفتوح خواهد ماند و تا پرداخت طلب شاکی و دولت ادامه دارد.

* بهتر است مرسک‌لاین خود وارد شده و بدهی‌ها را پرداخت کند

شاکی خصوصی پرونده مرسک‌لاین با تأکید بر اینکه شرکت مرسک بهتر است خود نسبت به تسویه حساب خود اقدام کند، افزود: برای ما جای تعجب دارد که چرا تاکنون این شرکت حمل کننده دریایی نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نکرده است؛ زیرا توقیف کشتی این شرکت زیان بیشتری برای آنها دارد ضمن آنکه وجهه بین‌المللی این شرکت حمل‌کننده در دنیا هم خراب شد‌.

مدیرعامل شرکت پارس طلاییه دوباره تأکید کرد که پیامی برای شرکت مرسک داریم مبنی بر اینکه بهتر است این خط لاینری به دادگاه 31 مجتمع شهید مدنی مراجعه و با پرداخت دیون خسارت دولتی و کسب رضایت شرکت پارس طلاییه، آزادی کشتی خود را فراهم کند.

‌وی با بیان اینکه شرکت مرسک یک شرکت حمل‌کننده کالا است، گفت: خسارتی که در این مدت به مرسک‌لاین وارد شده است چندین برابر اصل دیون آنها بود‌؛ جای تأمل است که چرا آنها از همان روز اول توقیف کشتی، برای پرداخت بدهی خود اقدام نکردند.

به گفته وی، با این اهمال آنها سهام شرکت مرسک‌لاین در دانمارک تنزل یافت، حق بیمه شرکت هم گران‌تر شد و این غیر از تبعات بعدی و خراب شدن وجهه بین‌المللی شرکت بود.

* وجهه بین‌المللی مرسک‌لاین برای تجار جهان خراب شد

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نفتی پارس طلاییه اضافه کرد: مرسک‌لاین در این پرونده هیچ نفعی جز زیان نداشت، تجار ایرانی چگونه باید به این شرکت حمل کننده اعتماد کنند و کالای خود را به مرسک‌لاین بسپارند در حالی که مطمئن نیستند آیا کالا به دست طرف مقابل می‌رسد یا خیر.

وی ادامه داد: تجار و شرکت‌های ایرانی و حتی خارجی از این پس چگونه اعتماد کنند که حق و حقوق ضایع شده آنها توسط مرسک‌لاین پرداخت می‌شود یا خیر؟‌‌

شاکی خصوصی پرونده مرسک تأکید کرد: البته ممکن است مرسک لاین بتواند حق و حقوق تجار و شرکت‌‌های دیگر کشورها را تضییع کند، اما قطعاً نمی‌تـواند در ایران به این اهداف برسد.

* مرسک‌لاین جزو اولین شرکت‌هایی بود که بلافاصله پس از تحریم بنادر ایران را ترک کرد

جهانیان با اشاره به بی‌تعهدی شرکت حمل کننده مرسک‌لاین در قبال حمل کالاها از/ به ایران، اظهار داشت: پس از تحریم بنادر ایران، اولین شرکت‌هایی که از این تحریم ایران استقبال کردند همین مرسک‌لاین بود که یک‌جانبه بنادر ایران را رها کرد و کالاهای تجار را حمل نکرد در صورتی که این تحریم هیچ ارتباطی به مرسک‌لاین نداشت.

مدیرعامل پارس طلاییه افزود: البته با رفتن مرسک‌لاین ‌‌هیچ کالای تجار ایرانی هم روی زمین نماند و بودن یا نبودن مرسک لاین هیچ تأثیری در صادرات و واردات ایران ندارد اما به همین دلیل که آنها همزمان با تحریم‌ها ایران را رها کردند و دنبال معرفی کردن خود در دنیا بودند، رفتار ناصحیحی داشتند.

به گزارش فارس جهانیان پیش از این‌ هم در این‌باره به فارس گفته بود: پس از حکم دادگاه مبنی بر تخلیه بارهای کشتی توقیف شده ‌مرسک‌لاین در ایران، سازمان بنادر و دریانوردی مدعی شد که این کشتی متعلق به خطوط لاینری مرسک نیست و حکم تخلیه کالاها و مزایده آنها به نفع دولت و شرکت پارس طلاییه کمی به تعویق افتاد.

بنا به گفته وی، پنتاگون، سفارت ایران در دانمارک و بیانیه شرکت مرسک، اصالت کشتی توقیف شده به نام مرسک را تأیید کردند و این توقیف از دایره سیاست و امنیت خارج شده است و جای تأمل داشت چرا سازمان بنادر مدعی بود این کشتی متعلق به‌ مرسک‌لاین نیست.

جهانیان این را هم گفته بود که سفارت ایران و وزارت امور خارجه نیز بارها سیاسی نبودن توقیف این کشتی را اعلام کرده‌اند اما سازمان بنادر اصرار دارد که ادعا کند این کشتی متعلق به کشتیرانی مرسک نیست و موفق شده است از دستگاه قضایی هم در این باره حکم بگیرد البته این دستور هنوز اجرا نشده است.

‌بنابراین گزارش روز هشتم اردیبهشت‌ماه بود که‌ ‌‌ایران یک کشتی باری را با 34 خدمه‌ توقیف کرد.

‌شناور یادشده متعلق به شرکت «maersk» (مرسک) است. کشتی مذکور با‌ پرچم جزایر مارشال تردد داشته است و شکایت شاکی ‌منجر به صدور حکم قضایی دادگاه در تاریخ 25 اسفندماه سال گذشته برای توقیف اموال این شرکت شده بود.

‌شرکت ایرانی (شرکت فرآورده‌های نفتی پارس طلاییه) مبلغی از ‌شرکت مذکور طلب دارد و دادگاه نیز شرکت مرسک‌لاین را به پرداخت بدهی خود محکوم کرده است. دادگاه این موضوع را به سازمان بنادر و دریانوردی ارجاع می‌دهد، سازمان بنادر هم موضوع را به اطلاع ستاد مشترک نیروهای مسلح می‌رساند و آنها هم از طریق گارد ساحلی عمل می‌کنند و کشتی مذکور توقیف می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار