کد خبر: 707481
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
نوروزامسال قلب تپنده اصفهان می خروشد...
سال هاست که شهر اصفهان یکی از مقصدهای گردشگری در ایام نوروز به شمار می رود ، به همین دلیل نوروز هرسال و در بازه زمانی بیش از سه هفته ، صدها هزار نفر به این استان سفر می کنند .. .
راضیه کشاورز

وقتی بوی شب بو در خیابان ها می پیچد ، وقتی ماهی های قرمز در دنیای کوچک خود غوطه می خورند و بالا و پایین می روند ، نصف جهان می فهمد فصل بهار نزدیک است و میهمانانش در راهند . به خود می جنبد ، پیراهن هزار رنگش را بر تن می کند ، گل های پیرهنش رستن از سر می گیرند ، شمشادهایش جوان می شوند و او چشم انتظار میهمانانش ، تمام قد می ایستد و ثانیه ها را می شمرد . استان اصفهان در مرکز فلات وسیع ایران به چهار فصل بودن معروف است و در ایام نوروز هوای مصفا و پاکی دارد ؛ صدای خروش زاینده رود از میان دهانه های پل های تاریخی بر روی این رود زیبا و بوی مست کننده شب بوها و گل های پامچال زیبایی های اصفهان را چندبرابر می کند . بنفشه ها ، بژهای خیره کننده ، درختان بید با رنگ های سبز خود به هر مشتاق سفر به اصفهان خوش آمد می گوید .بناهای تاریخی فاخر ، میدان های بزرگ ، مساجد و کاخ های سلطنتی بخشی از سیمای شهر اصفهان است .سال هاست که شهر اصفهان یکی از مقصدهای گردشگری در ایام نوروز به شمار می رود ، به همین دلیل نوروز هرسال و در بازه زمانی بیش از سه هفته ، صدها هزار نفر به این استان سفر می کنند .
 
****

شکوه و عظمت دیدنی های اصفهان که نگین درخشانی در مرکز ایران است هر ساله سفره میزبانی خود را برای مسافران نوروزی به گونه ای می گستراند که بر اساس آمار سیر صعودی داشته است و مسافران در پایان ایام نوروز با رضایتمندی کامل نصف جهان را ترک کرده اند.توجه به مسائل رفاهی و تفریحی مسافران نوروزی ، صرفه جویی در هزینه های سفر و رایگان بودن بسیاری از خدمات از جمله مواردی بوده که گردشگران را به این سو می کشاند . مبلمان شهری ، گل های بهاری ، غذاهای سنتی و محلی ، امکانات فراوان و رایگان ، تورهای گردشگری ، پارک ها و بیشه ها ، نهرها و مادی ها در کنار زاینده رود همیشه خروشان امروز زمینه ای شده تا میهمانان نوروزی دل به اصفهان بسپارند و با برخورداری از امکانات شهری از آثار باستانی و گنبد های نیلگون و مناره های سر به فلک کشیده این شهر دیدن کنند. وجود بیش از 20 هزار اثر تاریخی فاخر در اصفهان این فرصت را فراهم کرده است تا استان اصفهان در حوزه گردشگری و صنایع دستی به طور چشمگیری مورد استقبال گردشگران قرار گیرد .

رشد 130 درصدی حضور گردشگر خارجی در اصفهان

براساس منابع بین‌المللی کشور ایران از نظر جاذبه‌های تاریخی و میراثی ردیف 10 کشور برتر دنیا و از نظر جاذبه‌های طبیعی در ردیف پنج کشور نخست دنیا مطرح است، تاکید کرد: با این وجود متأسفانه از نظر جذب گردشگر خارجی در رتبه 90 قرار داریم و این به هیچ عنوان با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالقوه جمهوری اسلامی ایران به ویژه استان اصفهان تناسب ندارد.به گفته استاندار اصفهان، با توجه به تحولات سیاسی صورت گرفته در چند ماه اخیر و سفرهای هیئت‌های بلند پایه خارجی، به ویژه از کشور‌های اروپائی، شاهد رشد 130 درصدی حضور گردشگران خارجی در استان اصفهان بودیم.رسول زرگرپور با بیان اینکه لازم است متعاقب این افزایش چشمگیر حضور گردشگران خارجی در استان و شهر اصفهان، امکانات، زیر‌ساخت‌ها و تسهیلات جدید متناسب با شأن این استان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی فراهم شود، اضافه می کند: با توجه به اینکه از 33 مدل گردشگری در جهان آنچه در ایران و به ویژه اصفهان مشاهده می‌کنیم، گردشگری فرهنگی بوده و لازم است به مباحث فرهنگی در کنار مباحث مربوط به زیرساخت‌های اسکان و سایر مقولات پرداخته شود.وی پیش‌بینی می‌ کند که اصفهان در سه سال آینده میزبان 400 هزار گردشگر خارجی باشد .

امکانات گردشگری نصفجهان در اختیار مسافران

در نوروز امسال یکی از اهداف اصلی اداره‌کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان توجه ویژه به شهرستان‌های این استان بوده و اداره‌کل میراث فرهنگی خود را موظف دانسته از یک‌سو به عنوان دبیر ستاد سفر استان به برنامه‌ریزی صحیح از تمامی امکانات نهادها برای ارائه خدمات مکفی به گردشگران استفاده کند و از سوی دیگر در تمامی شهرستان‌ها با بسیج امکانات شهرستان‌ها و ارائه خدمات مناسب در شهرستان‌ها به توزیع مناسب گردشگران در پهنه استان کمک کند.مدیرکل میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت و گو با "جوان" می گوید: برنامه‌ریزی‌های اساسی در زمینه سفرهای نوروزی در اصفهان انجام شده و امکانات گردشگری نصف‎جهان در اختیار مسافران نوروزی ‌قرار می‌‎گیرد.فریدون الهیاری می افزاید: بناهای تاریخی اصفهان هر سال حدود 1.5 تا دو میلیون بازدیدکننده دارد که در صورت عدم برنامه‌ریزی با سرگردانی و نارضایتی گردشگران روبه رو خواهیم شد. وی با اشاره به اینکه آماده‌سازی بناهای تاریخی برای بازدید‌های نوروزی از بهمن‌ماه آغاز شده است، می افزاید: کارگاه تعمیرات بناهایی در حال مرمت در تعطیلات نوروزی به حداقل می‌رسد تا امکان بازدید برای بازدیدکنندگان فراهم شود. مدیرکل میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح می کند: میراث فرهنگی استان ضمن برنامه‌ریزی، راهنمایان گردشگری و موزه داران را نیز برای حضور در بناها در ایام نوروز آموزش می‌دهد و چینش این افراد پیش از نوروز انجام می‌شود. به گفته وی، حفاظت بناهای تاریخی به صورت الکترونیکی و حضوری توسط نیروهای یگان ویژه و راهنماهای مسقر در بنا انجام می‌گیرد و از آنجا که ظرفیت بازدید برخی از بناهای شاخص اصفهان محدود است، با زمان بندی و گروه بندی برای بازدید تقاضای بازدید مدیریت می شود.

الهیاری همچنین به کارگیری ۲۷۰ نفر از دانشجویان مدیریت جهانگردی برای معرفی آثار تاریخی و گردشگری شهر اصفهان در کلیه ی اماکن پرتردد و پربازدید، تهیه ۱۰۰۰ نقشه و بروشور از شهر اصفهان و همکاری با بخشداران استان برای شناسایی اماکن تاریخی بخش مربوطه رااز دیگر فعالیت های انجام شده توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان استان برشمرد.برای رونق هرچه بیش تر صنعت گردشگری ، جذب گردشگر و معرفی حداکثری اماکن تاریخی و گردشگری شهرستان اصفهان ، طرح ها و برنامه های جامعی در نظر گرفته شده که از این بین می توان به جایگزین کردن نرم افزارهای الکترونیکی به جای نقشه و بروشور ونصب نرم افزار مسافریاب (که افراد با استفاده از آن می توانند کلیه اطلاعات شهرستان از جمله پزشکی ، خدماتی ، رفاهی ، تفریحی ، تاریخی و گردشگری و …رابر روی گوشی های همراه خود دریافت کنند)، اشاره کرد.

مشکل اقامت نداریم

سرمایه‌گذاری برای جذب گردشگران و توسعه صنعت توریسم در اصفهان باید به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی مسئولان شهر و استان مورد توجه قرار گیرد تا این موضوع توسعه اقتصادی اصفهان را به دنبال داشته باشد.درست است که در حال حاضر اصفهان برای پذیرش گردشگران با کمبود هتل مواجه نیست، اما بی شک توسعه 100 درصدی صنعت گردشگری در اصفهان نیازمند فراهم ساختن زیر‌ساخت‌های مورد نیاز برای این موضوع باشد و مسئولان امر باید زیر‌ساخت‌های مورد نیاز در این زمینه را فراهم کنند.نایب رئیس اتحادیه هتل‌داران استان اصفهان در گفت و گو با "جوان" می گوید: در اصفهان، بیش از 83 هتل و نزدیک به 80 مهمانپذیر با بیش از 12هزار تخت وجود دارد که افزایش این ظرفیت تا 20هزار تخت نیز امکان‌پذیر است.مهدی نریمانی با بیان اینکه 75 درصد مراکز اقامتی اصفهان‌، استانداردسازی شده‌اند، اظهار می کند: آنچه درباره‌ی کمبود هتل در اصفهان گفته می‌شود‌، چندان درست نیست‌، برخی افراد صرفا می‌خواهند در هتل پنج ستاره شهر اقامت کنند،‌ در حالی‌ که اقامت در این هتل شرایط خاص خود را دارد. اصفهان فقط همین یک هتل را ندارد‌، بقیه هتل‌ها هم آماده‌ی پذیرش گردشگر هستند. جدا از این، در اصفهان اجرای طرح‌های توسعه‌ای برای افزایش تعداد مراکز اقامتی و حتی احداث هتل پنج ستاره در دستور کار است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار