کد خبر: 704386
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰
هر ساله در روزهاي پاياني سال، خبر گران شدن قيمت ميوه در بازار، دپو سيب و مركبات توسط دلالان و كمبود آن براي ايام پاياني سال منتشر مي‌شود.
هر ساله در روزهاي پاياني سال،  خبر گران شدن قيمت ميوه در بازار، دپو سيب و مركبات توسط دلالان و كمبود آن براي ايام پاياني سال منتشر مي‌شود. البته امسال برخلاف سال‌هاي گذشته انتشار اين گونه خبرها افزايش يافته و از كمبود ذخيره‌سازي ميوه و عملكرد ضعيف وزارت جهاد كشاورزي حكايت دارد. اكنون اين سؤال مطرح است كه آيا خبر كمبود سيب، مركبات و ذخيره ناكافي ميوه براي نوروز صحت دارد، يا اينكه بازار توسط عده‌اي واردكننده و دلال تحت تأثير قرار گرفته و كمبود ميوه شايعه است و...؟
داستان از اين قرار است كه از ابتداي زمستان، كساني كه تخصص و حرفه‌شان در طول سال‌هاي گذشته خريد ميوه سر درختي بوده، به خريد پرتقال با قيمت هزار و 400 تاهزار و 800 تومان با تناژ بالا اقدام كرده‌اند، اين پرتقال‌ها به روش سنتي جمع‌آوري و در انبارهاي سنتي ذخيره شده‌اند، آن دسته كه به پول نياز داشتند به قيمت 2 هزار و 800 تومان فروخته‌اند و مابقي در انتظار روزهاي پاياني سال و توزيع در ايام عيد هستند. ذخيره‌كنندگان ميوه معتقدند امسال سال كمبود مركبات است و از آنجايي كه اصل و فرع سرمايه‌شان به دليل برف و يخبندان سال گذشته از بين رفته است، از اين رو امسال بايد از محل افزايش قيمت‌ها، جبران شود.
در مقابل وزارت جهاد كشاورزي معتقد است كه توليد ميوه براي مصرف امسال كافي است و هيچ كمبودي نخواهيم داشت و نياز به واردات نيز نداريم. كارشناسان اين وزارتخانه مي‌گويند براي تأمين مصرف شب عيد، نياز به ذخيره‌سازي 45 هزار تن مركبات و 20 تا 25 هزار تن سيب وجود دارد كه عمليات خريد آن انجام شده است و اظهارنظرهايي كه درباره كمبود احتمالي پرتقال در شب عيد مطرح مي‌شود، سناريويي براي سوداگري و فروختن اين محصول به قيمت بالاتر در روزهاي پاياني سال است.  اما از طرفي، اتحاديه ملي محصولات كشاورزي  مي‌گويند: براي تأمين نياز شب عيد پيشنهاد واردات 200 هزار تن پرتقال به دولت داده شده است و همچنان درخواست‌شان بين وزارت جهاد كشاورزي و هيئت دولت مسكوت مانده است.
اما آنچه از ديد كارشناسان وزارت جهاد كشاورزي پنهان مانده، ضايعاتي است كه در انبار‌هاي ذخيره‌سازي به‌وجود مي‌آيد. پرتقال از ابتداي آذر ماه جمع آوري مي‌شود و بايد تا 15 فروردين سال آينده، بازار مصرف را تأمين كند. در طول چهار و نيم ماهي كه اين ميوه در سردخانه‌هاي سنتي نگهداري شده، حدود 17 تا 24 درصد ضايعات و افت كيفيت پيدا مي‌كند، همين مقدار پرتي نيز براي كاهش عرضه در بازار كافي است و در نهايت به نوسان قيمت‌ها منجر خواهد شد. ممكن است به دليل فوق بازار با كمبود ميوه مواجه شود، اما كارشناسان اين وزارتخانه به پشتوانه 45 يا 70 هزار تن ذخيره‌سازي ميوه (آمار متفاوت اعلام مي‌شود‌) تأكيد دارند كه بازار مصرف تأمين است، غافل از اينكه حداقل 20 درصد اين ذخيره‌سازي‌ها قابل عرضه نخواهد بود. با وجود اين نمي‌توان رفتار مردم و وضعيت بازار شب عيد را پيش‌بيني كرد، زيرا در برخي موارد با افزايش قيمت كالايي تقاضا‌ي خريد كاهش مي‌يابد و در برخي مواقع نيز بالعكس تقاضا افزايش مي‌يابد. به عنوان مثال در شب چله امسال، قيمت هندوانه با استقبال كم مردم مواجه شد و قيمت آن افت كرد. پيش از شب يلدا هندوانه كيلويي هزار و 800 تومان بود اما در شب يلدا قيمت آن به كيلويي 800 تومان تنزل كرد و استقبال نشد. اگر مردم در ايام عيد نيز از خريد ميوه گران خودداري كنند و به جاي پرتقال، سيب و كيوي كه فراوان‌تر است خريداري كنند، دلالان و فرصت‌طلبان تنبيه مي‌شوند، زيرا با عدم استقبال مردم از ميوه‌هاي گران، سود جويان متضرر شده و ميوه‌هاي دپو شده‌شان به فروش نمي‌رود و به اين ترتيب ممكن است از سال‌هاي آينده دست از اقدامات سودجويانه‌شان بر‌دارند.
در اين ميان نگراني وزارت جهاد كشاورزي از آشفته شدن بازار نيز قابل تامل است؛ چراكه كمتر از 40 روز تا پايان سال مانده، هنوز نرخ مصوب ميوه‌هاي پرمصرف شب عيد (پرتقال و سيب) اعلام نشده است و سازمان تعاون روستايي، اعلام نرخ ميوه‌هاي مصوب را عملي بر خلاف سياست‌هاي تنظيم بازار مي‌داند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار