کد خبر: 701903
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۷
يارانه خانوارهاي با درآمد ماهانه 2.5 ميليون تومان به بالا حذف مي‌شود
بار ديگر با توافق كميسيون و نماينده دولت بحث حذف يارانه‌بگيران براساس سقف درآمدي به تصويب رسيد و براساس اين توافق مقرر شد يارانه نقدي افرادي كه درآمد خانوار آنها بيش از 5/2 ميليون تومان در ماه(درآمد سالانه 30 ميليون تومان) است حذف شود، اما به مكانيزم شناسايي آنها هيچ اشاره‌اي نشد.
هادي غلامحسيني
بار ديگر با توافق كميسيون و نماينده دولت بحث حذف يارانه‌بگيران براساس سقف درآمدي به تصويب رسيد و براساس اين توافق مقرر شد يارانه نقدي افرادي كه درآمد خانوار آنها بيش از 2.5 ميليون تومان در ماه(درآمد سالانه 30 ميليون تومان) است حذف شود، اما به مكانيزم شناسايي آنها هيچ اشاره‌اي نشد.
به گزارش «جوان» در حالي كه به گفته يك نماينده 36 روش براي شناسايي افراد متمول وجود دارد اما ساده‌ترين روش يعني درآمد بالاي 2.5 ميليون تومان مدنظر قرار گرفته است كه «جوان» پيش‌بيني مي‌كند با وجود ابهامات در شناسايي افراد متمول و شرايط سياسي سال بعد و انتخابات مجلس اين مصوبه دوباره و همچون امسال اجرا نشود.
دليل اين پيش‌بيني نيز تأكيد رئيس‌جمهور بر عدم سرك كشيدن به حساب‌هاي شخصي است كه شناسايي درباره سقف درآمدي متمولان و دارندگان حرف آزاد، تجار، كشاورزان متمول، ملاكان و... را بعيد مي‌نمايد و لذا تنها كساني در خطر تهديد حذف يارانه‌هاي نقدي هستند كه داراي درآمد ثابتي از دولت يا بخش خصوصي هستند.دليل دوم عدم اجراي اين توافق نيز حساسيت سال بعد براي برگزاري انتخابات مجلس و سابقه عدم اجراي اين تصميم است كه در سال جاري به شكل قانون در بودجه سال 93 پيش‌بيني شده بود.
بنا بر اين گزارش به نظر مي‌رسد اين توافق در كميسيون تلفيق و با حضور نماينده دولت كمي عجولانه حاصل شده است. آنچنان كه در مقابل ابهام براي حذف يارانه‌بگيران، چهار گروه يارانه‌بگير قطعاً يارانه نقدي خواهند گرفت كه در ميان آنها بازنشستگان لشكري نيست!
اسماعيل جليلي نماينده مجلس در اين‌باره گفت: اين گروه به گروه‌هاي چهارگانه يارانه‌بگيران اضافه مي‌شود.
به گزارش «جوان» تا زماني كه رودربايستي با متمولان را كنار نگذاريم و مانند كشورهاي توسعه يافته دسترسي به اطلاعات مالي افراد در كشور مجاز نشود نه‌ تنها نمي‌توانيم يارانه‌بگيران بي‌نياز را غربال كنيم كه عدالت مالياتي نيز برقرار نخواهد شد و همچنان عدالت در پرداخت يارانه با اما و اگرها حتي تا مرحله مصوبه و قانون پيش خواهد رفت، اما در ميانه راه بنا به مشكلات اجرايي يا شايد هم ملاحظات سياسي متوقف خواهد شد كه تنها نمونه آن در سال جاري اعلام شناسايي 10 ميليون متمول از سوي وزير اقتصاد و اعلام شناسايي نيازمندان به يارانه از سوي وزير كار است.
كميسيون تلفيق در واكنش به درخواست دولت مبني ارائه راهكار از سوي مجلس جهت حذف يارانه ثروتمندان روز گذشته در جريان مصوبه‌اي چهار گروه را براي دريافت يارانه نقدي و غيرنقدي در سال آينده مشخص كرد و افرادي كه بيش از 2.5 ميليون درآمد دارند از گردونه دريافت يارانه حذف مي‌شوند.
بر اساس مصوبه كميسيون تلفيق كه به تأييد نماينده دولت در اين كميسيون نيز رسيده است، در سال آتي تنها خانوارهايي چون: تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي، عشاير و خانوارهاي ساكن روستاها، تمامي بازنشستگان كشوري و تأمين اجتماعي مشروط به اينكه حداكثر مستمري تا 2.5 ميليون باشد و همچنين تمامي خانوارهايي كه براي سازمان هدفمندي احراز شده و درآمد ماهانه آنها زير 2.5 ميليون تومان است، يارانه نقدي 45هزار و 500 توماني را دريافت خواهند كرد.
در اين بين محمدمهدي مفتح سخنگوي تلفيق ديروز در نشست خبري خود در جمع خبرنگاران با اشاره به تعيين تكليف تبصره 21‌لايحه بودجه در مورد هدفمندي يارانه‌ها اظهار داشت: كميسيون تلفيق در رابطه با مسائل مهم به نظر دولت توجه زيادي دارد، زيرا بايد اين موضوع عملياتي شود و اطلاعات اجرايي و ريز آن در دست دولت است و در صورتي كه دولت معتقد به اين موضوع باشد، مي‌توان آن را به خوبي اجرا كرد، در غير اين صورت با مشكل مواجه خواهد شد.
وي تأكيد كرد: آنچه در كميسيون تلفيق تصويب شد، مورد تأييد نماينده دولت كه سخنگو و رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور است، بود و در حقيقت پيشنهاد كميسيون برنامه و بودجه مورد تأييد قرار گرفت و نماينده دولت نيز آن را به صراحت تأييد كرد. به گفته سخنگوي تلفيق بودجه، درآمد حاصل از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها در سال آينده 48هزار ميليارد تومان است.
وي در مورد هزينه‌هاي آن بيان داشت: 5هزار ميليارد تومان براي توليد، حمل و نقل عمومي، بهينه‌سازي مصرف انرژي، واحدهاي توليدي، خدماتي و مسكوني اختصاص مي‌يابد. مفتح ادامه داد: 10درصد از درآمد هدفمندي كه 4.8 هزار ميليارد تومان است، در بخش بهداشت و درمان هزينه خواهد شد. اين نماينده مجلس با بيان اينكه تا 37هزارميليارد تومان براي پرداخت يارانه نقدي و غيرنقدي موضوع ماده 7 هدفمندي تعريف شده است، گفت: بر اين اساس چهار گروه مي‌توانند يارانه دريافت كنند:
1- تمامي خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي
2ـ‌ عشاير و خانوارهاي ساكن روستاها
3- تمامي بازنشستگان كشوري و تأمين اجتماعي مشروط به اينكه حداكثر مستمري‌شان تا 2.5 ميليون باشد.
4-‌ تمامي خانوارهايي كه براي سازمان هدفمندي احراز شده و درآمد ماهانه آنها زير 2.5 ميليون تومان است. وي ادامه داد: همچنين مقرر شد، از محل صرفه‌جويي حذف خانوارهاي پردرآمد، اعتبار آن در هر استان به بنگاه‌هاي توليدي همان استان و ايجاد اشتغال مولد اختصاص يابد.
مفتح تأكيد كرد: يارانه نقدي همان 45هزار و 500 تومان خواهد بود و خانوارهاي يارانه‌بگير مي‌توانند به جاي دريافت يارانه نقدي، يارانه سود تسهيلات مسكن تا 1.5 برابر يارانه نقدي بگيرند.
سخنگوي كميسيون تلفيق گفت: 1.2 هزار ميليارد تومان براي يارانه تسهيلات مسكن تخصيص يافت كه براي خانوارهاي آسيب‌پذير روستايي، مسكن مهر، سكونتگاه‌هاي حاشيه شهرها و ساماندهي مسكن بافت فرسوده خواهد بود.
اين نماينده مجلس عنوان كرد: جابه‌جايي تا 10‌درصد در اين رديف‌هاي بودجه بلامانع است، همچنين 100درصد درآمد از محل افزايش برق در سال 93 و 94 تا مبلغ 7هزار ميليارد تومان به صنعت برق اختصاص مي‌يابد.

فرصت 2 ماهه دولت براي تدوين و اجراي آيين‌نامه پرداخت يارانه نقدي

 از سوي ديگر عضو كميسيون تلفيق بودجه گفت: دولت پس از ابلاغ بودجه ۹۴ دو ماه فرصت براي تدوين آيين‌نامه نحوه اجراي پرداخت يارانه نقدي به چهار گروه زمان دارد. اسماعيل جليلي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه كميسيون تلفيق بودجه در مورد هدفمندي يارانه‌ها اظهار داشت: دولت موظف است براساس پيشنهاد كميسيون برنامه و بودجه درباره هدفمندي كه به تصويب اعضا رسيد، دو ماه پس از ابلاغ بودجه سال آينده آيين‌نامه مربوط به پرداخت يارانه نقدي را تهيه كند و براي اجرا نيز تا همين زمان مهلت دارد. عضو كميسيون تلفيق بودجه با اشاره به اينكه سقف پرداخت يارانه نقدي 37هزار ميليارد تومان تعيين شده گفت: پيش از اين، اين ميزان حدود 42هزار ميليارد تومان بود كه 5هزار ميليارد تومان آن حذف شده و نيز گروه‌هاي درآمدي مشمول مشخص هستند.
اين نماينده مجلس در پاسخ به اين سؤال كه چرا بازنشستگان لشكري مشمول يارانه نقدي نشده‌اند، افزود: بازنشستگان لشكري نيز قطعاً به دامنه افراد يارانه‌بگير اضافه خواهند شد.
بر اساس مصوبات روزگذشته، دولت مكلف است از فروردين سال 94 طبق ماده 5 قانون هدفمند كردن يارانه‌ها اقدام كرده و آيين‌نامه اين تبصره را ظرف دو ماه توسط سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور با همكاري وزارتخانه‌هاي امور اقتصادي و دارايي، نفت، نيرو، صنعت، معدن و تجارت تهيه و به تصويب هيئت وزيران برساند.
  طرح ۳۶ روش براي شناسايي
عضو ديگر كميسيون تلفيق گفت: با موافقت رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و مجلس در سال ۹۴ يارانه خانوارهاي با درآمد سالانه ۳۰ميليون تومان حذف مي‌شود. رجب رحماني در خصوص روش‌هاي در نظر گرفته شده براي شناسايي افراد با درآمد بالاي 2.5 ميليون تومان گفت: شناسايي پيچيده نيست. دولت 36 گزينه براي شناسايي دهك‌هاي درآمدي آماده كرده است كه در ساده‌ترين روش‌ها مي‌تواند از ماليات و فيش حقوقي اين گروه را شناسايي كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار