کد خبر: 680094
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵
يكه زارع: همكاري با شركت‌هاي خارجي به صورت برد - برد خواهد بود
تنها 30 درصد مشكلات صنعت خودرو ناشي از تحريم بود
بهناز قاسمي
پس از ماه‌ها تحريم و قطع ارتباط با شركاي خارجي صنعت خودرو، سرانجام پژو 206 تيپ 2 با موتور ساخت داخل به توليد انبوه رسيد و مدير‌عامل ايران‌خودرو اعلام كرد كه از اين پس همكاري با شركت‌هاي خارجي به صورت برد - برد خواهد بود و توليد ديگر اهميت چنداني ندارد.

به رغم حمايت‌هاي فراواني كه در چهار دهه گذشته از صنعت خودرو صورت گرفته، متأسفانه فعالان اين صنعت همچنان مدعي‌اند كه دولت‌ها براي اين صنعت و پيشرفت و توسعه آن اقدامي نكرده‌اند و ارتقاي كيفيت خودرو توقع بي‌جايي است كه از خودروسازان دارند.

هاشم يكه‌زارع روز گذشته در مراسم آغاز توليد پژو 206 تيپ 2 با موتور تي يو‌‌3 ساخت داخل، بار ديگر مديريت جديد اين گروه خودروسازي را به رخ كشيد و گفت: از سال 83 به بعد حركت جالب توجهي در صنعت خودرو اتفاق نيفتاد و عملكرد مديران براساس تيراژ توليد و نه كيفيت، توسعه محصول، صادرات و خدمات پس از فروش ارزيابي مي‌شد.

وي به تحريم صنعت خودرو اشاره كرد و افزود: با حركت ملايمي كه شروع شد به دليل نبود پشتوانه قوي در صنعت خودرو، اين صنعت با مشكلات زيادي مواجه شد به طوري كه در سال‌هاي 91 و 92 با كاهش شديد توليد روبه رو شديم. يكه‌زارع با تأكيد بر اينكه بايد ديد چه پشتوانه‌اي براي صنعت خودرو فراهم كرده‌ايم كه هم اكنون توقعات در سطح بالايي از اين صنعت داريم، گفت: در واقع تنها 30 درصد مشكلات صنعت خودرو ناشي از تحريم بود و 70 درصد مابقي به مشكلات داخلي مربوط مي‌شد.

وي در ادامه با بيان اينكه در دولت قبل قرار بود هزار ميليارد تومان به ايران خودرو و هزار ميليارد تومان ديگر به سايپا اختصاص دهند كه اين اتفاق عملي نشد، گفت: از مهر سال گذشته با روي كار آمدن دولت جديد و برنامه‌ريزي‌هاي خوبي كه انجام داديم بدون اينكه يك ريال از بانك دريافت كنيم به افزايش توليد دست يافتيم. يكه‌زارع ادامه داد: هم اكنون ايران‌خودرو 16 درصد نسبت به برنامه 530 هزار دستگاهي وزارت صنعت جلوتر است كه در واقع در حال حاضر روزانه حدود 2 هزار و 400  تا 2 هزار و 500 خودروي كامل توليد مي‌كنيم و از ابتداي سال 93 تا به امروز حتي يك خودروي ناقص در اين مجموعه صنعتي توليد نشده است.

   تسويه 600 ميليارد تومان از بدهي‌هاي بانكي
مديرعامل ايران‌خودرو با بيان اينكه غير از خودروي دنا عقب افتادگي‌هاي تحويل خودروهاي ديگر در حد هزار يا 2 هزار دستگاه است، افزود: جريمه تأخيري كه در شش ماهه ابتدايي امسال پرداخت كرديم يك پنجم جريمه تأخير شش ماهه 92 است. وي اظهار داشت: همچنين در يك سال اخير 500 تا 600 ميليارد تومان از بدهي‌هاي بانكي خود را تسويه كرديم بدون اينكه يك ريال از بانك‌ها دريافت كرده  باشيم و اين مسئله به دليل كاهش هزينه مالي و به تبع آن افزايش سودآوري بوده است.
مديرعامل ايران خودرو در ادامه با بيان اينكه هم اكنون 2 هزار و 400  دستگاه توليدي ايران خودرو به دست قطعه سازان داخلي توليد مي‌شود، گفت: روزهايي را داشتيم كه بيشترين توليد ما 2 هزار و 700 دستگاه بود ولي از اين تعداد تنها هزار و 800 دستگاه بر دوش قطعه‌سازان بود.

    توليد اولويت ما نيست
يكه‌زارع در ادامه با تأكيد بر اينكه توليد اولويت اول ما نيست، گفت: سال 93 سال رسيدگي به كيفيت، صادرات، خدمات پس از فروش و توسعه محصول است. وي افزود: برنامه‌ريزي كرديم از شش ماهه دوم سال 94 هر شش ماه يك بار يك محصول جديد و هر سه سال يك خانواده موتور جديد در مجموعه ايران خودرو داشته باشيم. وي تصريح كرد: در واقع برنامه‌ريزي ايران‌خودرو برنامه‌ريزي با تحريم است و همكاري ما با شركت‌هاي خارجي همچون پژو، رنو و سوزوكي به هيچ وجه با رويه‌هاي قبل نخواهد بود بلكه بايد به صورت برد - برد و با سرمايه‌گذاري در ايران همراه باشد.

وي از توليد اولين پلت‌فرم با قواي محركه در آينده‌اي نزديك خبر داد و اظهار داشت: پيش بيني مي‌كنيم تا دو سال آينده پلت‌فرم با قواي محركه خود را داشته باشيم به نحوي كه هيچ پلت‌فرم ديگري را در ايران به جز پلت‌فرم داخلي اجرا نخواهيم كرد. وي تأكيد كرد: اميدواريم بتوانيم يك خودرو‌ساز قوي و صادر‌كننده باشيم تا از اين طريق ارز مورد نيازمان را تأمين كنيم. مديرعامل ايران خودرو همچنين به استاندارد يورو 5 اشاره كرد و گفت: از سال 97 بايد به سمت استاندارد يورو 5 برويم و از اين رو هم اكنون در حال كار روي اين موضوع هستيم تا خودرو را مجهز به اين استاندارد توليد كنيم.

   پژو ۲۰۶ به‌رغم كاهش ارزبري ارزان نخواهد شد
مديرعامل ايران خودرو ارزان شدن پژو ۲۰۶ تيپ 2 با كاهش ارزبري آن پس از داخلي‌سازي موتور و كاهش قيمت پژو ۲۰۶ تيپ ۵ را منتفي اعلام كرد و در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش مبني براينكه آيا با كاهش ارزبري پژو 206 تيپ 2 قيمت آن نيز كاهش خواهد يافت يا خير، افزود: در حالي كه خودروسازان از ارز آزاد استفاده مي‌كردند، محاسبه قيمت توسط شوراي رقابت براساس ارز مبادله‌اي بود. برهمين اساس اميدواريم با داخلي‌سازي اين موتور به قيمت تمام شده خود دست پيدا كنيم اما قيمت كاهش نخواهد يافت. مديرعامل ايران خودرو با اشاره به اينكه پژوه 206 تيپ 2 در حال حاضر پروسه شماره‌گذاري را طي مي‌كند، تصريح كرد: ظرف 20 روز آينده به بازار عرضه خواهد شد. يكه زارع با اشاره به اينكه پيش از اين ارزبري موتور 206 تيپ 2 حدود 2 هزار يورو بود، گفت: با داخلي‌سازي توانستيم با ارزبري كمتر از 100 يورو موتور اين خودرو در داخل كشور توليد كنيم.

   صفر تا صد خودروها داخلي‌سازي شد
همچنين جمشيد حيدركندري، معاون نيرو محركه ايران خودرو در اين مراسم با اشاره به اينكه اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي و كم‌لطفي‌هاي طرف‌هاي خارجي باعث شده بود تا اين شركت نتواند در توليد خودروي 206 به موفقيت‌هاي مناسبي دست پيدا كند اظهار داشت: به كمك سازندگان شركت، شركت ساپكو و نيروهاي متخصص در ايران خودرو توانستيم در يك پروسه دو ساله به توليد موتور 206 در داخل كشور دست پيدا كنيم.
وي با بيان اينكه به جرئت مي‌توانم بگويم در حال حاضر از صفر تا صد خودروهاي ايران‌خودرو در داخل كشور ساخته مي‌شود، افزود: سيستم‌هاي الكترونيك خودروهاي 206 نيز كه اخيراً با اختلال‌هايي روبه‌رو بود برطرف شده است و در‌صدديم با توليد موتور داخلي نياز مشتريان خود را به نحو مناسبي مديريت نماييم.

معاون نيرو محركه ايران خودرو ضمن بيان اينكه با استفاده از كمترين امكانات توانستيم موتور XU7 را توليد كنيم، تصريح كرد: پس از آنكه در توليد اين موتور به موفقيت‌هاي مناسبي دست پيدا كرديم اما در مرحله نهايي متوجه شديم كه اين موتور با استانداردهاي روز هماهنگي ندارد به همين منظور با توليد موتورهاي ديگر از جمله TU3 موتورهاي جايگزين اين خودرو را توليد كرديم.

حيدر كندري اضافه كرد: در حال حاضر اين گروه خودروسازي آمادگي دارد با تكيه بر توان داخلي قطعات و موتورهاي مورد نياز را توليد كند. در اين مسير 8 ميليون دلار براي تجهيز و به روزرساني موتورهاي قديمي نيز هزينه شده است. وي با اشاره به اينكه هر موتوري كه در اين كشور طراحي مي‌شود آمادگي داريم آن را توليد نماييم، گفت: با داخلي‌سازي موتور TU3 هزار يورو صرفه‌جويي ارزي كرده‌ايم و حتي 48 قطعه نيز در بحث خودكفايي توسط سازندگان داخلي توليد شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
غفاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
0
5
سالها پیش نیز می گفتند که ساخت خودرو ملی شده است و روزانه بخشی را در این خصوص افتتاح می کردند. بعد از آن با شدت گرفتن تحریم ها مشخص شد که تمامی آنها صحت نداشته و توهم بوده است مثل همین موتور تیپ 2
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
0
0
تورو خدا یه فکری به حال صنعت خودرو سازی بکنید الان پژو ۲۰۶صفر تیپ ۲ قیمت ۱۱۰میلیون تومان به نظر ایا این خودرو واقعا کیفیت بالا دارد وارزش این قیمت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار