کد خبر: 673669
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
در پي هزينه‌هاي چند صد ميلياردي براي تكميل پروژه آزاد راه تهران – شمال، سرانجام وزارت راه و شهرسازي به اين نتيجه رسيد كه با تكميل قطعه يك و اتصال جاده موجود به قطعات يك و چهار، بار ترافيكي محور‌هاي شمالي را رفع كند و به اين ترتيب تكميل قطعات دو و سه اين پروژه به زمان ديگري موكول شود.
بهناز قاسمي
در پي هزينه‌هاي چند صد ميلياردي براي تكميل پروژه آزاد راه تهران – شمال، سرانجام وزارت راه و شهرسازي به اين نتيجه رسيد كه با تكميل قطعه يك و اتصال جاده موجود به قطعات يك و چهار، بار ترافيكي محور‌هاي شمالي را رفع كند و به اين ترتيب تكميل قطعات دو و سه اين پروژه به زمان ديگري موكول شود.
سرانجام پس از گذشت سال‌ها از آغاز پروژه تهران –شمال، به دليل كمبود اعتبارات مالي، وزارت راه و شهرسازي به اين نتيجه رسيد تا با بهره‌برداري از فاز اول و چهارم اين پروژه كه بالاترين پيشرفت فيزيكي را داشته، بار ترافيكي محور تهران ـ شمال را كاهش دهد. در اين خصوص معاون شركت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: ‌در حال حاضر چهار بزرگراه به شمال كشور وجود دارد كه اولويت وزارت راه و شهرسازي تكميل اين كريدورهاست.
خادمي درباره تصميم دولت در مورد آزادراه تهران ـ شمال بيان كرد: در اين ‌باره ‌گزارشي ‌‌با هدايت وزير راه و شهرسازي و نظارت مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل تهيه شده است. در اين گزارش‌‌ ظرفيت‌‌هاي ترافيكي همه راه‌ها و مبادي ورودي به شمال كشور بررسي شده است تا با توجه به منابع اعتباري موجود، اين پروژه‌ها با اولويت تكميل شود.
وي اظهار داشت: در اين بررسي، به اين نكته رسيديم كه قطعه اول آزادراه تهران ـ شمال در كاهش ترافيك مسير كندوان، تأثير بسزايي دارد. ‌در حال حاضر اين قطعه پيشرفت فيزيكي بالايي دارد و در حال تكميل است.
خادمي ادامه داد: در راستاي كاهش بار ترافيكي محور چالوس، بايد «مسير فيروزكوه‌»، «محورهراز» و «قطعه اول آزادراه تهران ـ شمال» را به اتمام برسانيم ضمن آنكه «بهسازي راه موجود چالوس» را نيز انجام دهيم.
وي بيان كرد: با تكميل اين پروژه‌ها ‌بخش زيادي از مشكلات ترافيكي محور‌هاي منتهي به شمال كشور خصوصاً محور چالوس رفع مي‌شود و اگر ‌منابع اعتباري به دست آورديم ادامه مسير آزادراه تهران ـ شمال (قطعات 2 و 3) را تكميل مي‌كنيم.  براساس اين گزارش، قطعه يك آزاد‌راه تهران - شمال، حدفاصل تهران ـ دوآب شهرستانك به طول تقريبي 32 كيلومتر است. اجراي ‌اين قسمت و تكميل آن در اولويت است و موجب مي‌شود قسمتي از راه فعلي كه از طريق كرج مي‌گذرد حذف شده و مسير فعلي حدود 60 كيلومتر كوتاه‌تر شود. احداث و تكميل اين منطقه مهم كه در مصوبه هيئت دولت اولويت اول داشته، سال‌ها به تعويق افتاده است، اما احتمالاً تا اواسط سال آينده تكميل مي‌شود.
قطعه دو آزاد‌راه تهران - شمال، حد فاصل دو آب شهرستانك ـ پل زنگوله به طول تقريبي 25 كيلومتر است؛ با اجراي اين قسمت‌، طول مسير جاده فعلي كرج ـ چالوس حدود پنج كيلومتر كوتاه مي‌شود؛ در اين منطقه هيچ‌گونه اقدام اجرايي اساسي صورت نگرفته است. در منطقه دو از سال 82 تا پايان سال 89 تنها به حفر تونل اكتشافي در قسمت مياني دو تونل اصلي رفت و برگشت با مقطع كوچك، بسنده شده است. همچنين قطعه سه آزاد‌راه تهران - شمال به طول تقريبي 46 كيلومتر است. در اين منطقه نيز هيچ‌گونه اقدامي در مورد عمليات اجرايي انجام نگرفته‌ است. قطعه چهار اين آزاد‌راه حدفاصل سه راهى دشت نظير مرزن‌آباد ـ چالوس به طول حدود 20 كيلومتر است. اجراي اين قطعه از سال 1375 آغاز شد و در دولت دهم ابتدا با پيشرفت فيزيكي 97 درصدي به بهره‌برداري رسيد و سپس به تدريج تكميل شد. اكنون پس از گذشت سه دهه از آغاز اين پروژه، دولت تصميمات جديدي اتخاذ كرده تا زمان بهر‌ه‌برداري كامل از اين پروژه، بتواند بار ترافيكي اين محور‌ها را كاهش دهد.
معاون شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل با بيان اينكه براي تكميل آزادراه تهران ـ شمال در قطعات 2 و 3 بيش از 10 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز داريم، گفت: در حال حاضر اين رقم در چارچوب اعتباري عمراني كشور نمي‌گنجد، از سوي ديگر نبايد منتظر ماند تا مردم در ترافيك سنگين محورهاي منتهي به شمال و برعكس معطل بمانند. خادمي افزود: اگر محور فيروزكوه و محور هراز در قالب بزرگراه تكميل شود، حدود 40 درصد از بار ترافيكي محور چالوس كاهش مي‌يابد.
  اتصال قطعات 2 و 4 آزادراه تهران ـ شمال به جاده موجود
معاون شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل ادامه داد: ‌قطعه يك آزادراه تهران تا شمال از تهران تا شهرستانك در حال تكميل است كه به زودي عمليات اجرايي آن به پايان مي‌رسد. برنامه داريم بين كيلومتر پاياني منطقه يك آزادراه تا كيلومتر صفر منطقه 4 آزادراه بهسازي مسير موجود را انجام دهيم تا ظرفيت محور موجود افزايش يابد؛ بدين ترتيب كه مسافران ابتدا وارد قطعه يك آزادراه شده و پس از خروج از قطعه يك در شهرستانك وارد جاده موجود ‌شوند و پس از طي مسير، در ابتداي قطعه چهار (مرزن‌آباد)، دوباره وارد آزادراه شده و تا دو راهي تنكابن (خروجي آزادراه) ادامه مسير ‌دهند.
وي يادآور شد: البته هنوز مشخص نشده است كه مسير مياني (جاده موجود) همان يك خط باشد يا افزايش ظرفيت هم در اين مسير داشته باشيم.
معاون شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل بيان كرد: در حال حاضر وزير راه و شهرسازي در حال بررسي اين موضوع توسط مشاوران ارشد خود است كه پس از به نتيجه رسيدن عملياتي خواهد شد. همچنين مقرر شده است معاون اول رئيس‌جمهور به منظور بررسي آخرين وضعيت اجرايي و مسائل مالي پروژه آزادراه تهران ـ شمال، روز سه‌شنبه هفته جاري از قطعه يك اين آزادراه بازديد كند.

  استقبال كميسيون عمران از طرح دولت
اعضاي كميسيون عمران نيز از اين طرح جديد دولت استقبال كرده و معتقدند كه بهره‌برداري از دو فاز نخست و آخر اين پروژه به پيشرفت ديگر فاز‌ها نيز كمك مي‌كند. علي اكبر آقايي، رئيس كميسيون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان» درباره آزاد‌راه تهران - شمال گفت: وزارت راه و شهرسازي در جلسه‌اي با اعضاي كميسيون عمران مطرح و اعضا نيز با اين طرح موافقت كردند. وي افزود: قرار بود اين پروژه با 25 هزار ميليارد تومان به پايان برسد، در حالي كه پس از گذشت 35 سال از گلنگ زني اين پروژه، اتمام آن به بيش از 2500 ميليارد تومان نياز دارد.
 آقايي تصريح كرد: به اعتقاد من كاهش بار ترافيكي محور تهران - شمال با بهره‌برداري از دو فاز اول و آخر آزاد راه موجب مي‌شود، پيمانكاران پروژه دو فاز مياني را با سرعت بيشتري پيش ببرند. وي همچنين از تعيين تكليف اراضي موجود در فاز‌هاي مياني پروژه اظهار بي‌اطلاعي كرد و افزود: وزارت راه قول داده تا پايان سال اراضي موجود در اين دو قطعه را خريداري كرده و كار را سرعت بخشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار