کد خبر: 469750
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۹
گزارش «جوان» از همه آن‌چيزي كه مي‌خواهيد درباره بزرگ‌ترين پروژه سينمايي عاشورايي بدانيد
احمدرضا درويش: حضور 8 سوپراستار عرب دليل توجه رسانه‌هاي عربي است

به گزارش «جوان» احمدرضا درويش كارگردان مطرحي كه آثاري مانند «متولد ماه مهر»، «‌سرزمين خورشيد»، «كيميا» و پروژه عظيم «دوئل» كه عنوان گران‌ترين فيلم تاريخ سينماي ايران را هم به خود اختصاص داد را در كارنامه هنري خود دارد، پس از ۹ سال تحقيق اين بار واقعه عاشورا را مقابل دوربين برده است و با توجه به استفاده از عوامل بين‌المللي فيلم كه بيشتر آنها برنده جوايز اسكار نيز هستند، عظيم‌ترين پروژه با محوريت عاشورا را به پايان رسانده است.
در پروژه روز رستاخيز كه فيلمبرداري آن از ۱۶ بهمن‌ماه سال ۸۸ همزمان با اربعين حسيني در شهرستان بم آغاز شد و پس از گذشت بيش از ۲۵۰ جلسه فيلمبرداري در شهرهايي چون شهداد كرمان، اصفهان، شاهرود، رباط كريم، قلعه رود خان و تهران ۱۲ دي‌ماه ۸۹ به پايان رسيد، بازيگراني مهمي از كشورهاي سوريه، عراق، لبنان و كويت مانند« جمال سليمان»، « طلحت حمدي»، « رضوان عقيلي»، « فواز سرور» از كشور سوريه، « داوود حسين » از كشور كويت، « يوسف شكرچي » از كشور عراق و « فادي ابراهيم» از كشور لبنان ايفاي نقش مي‌كنند. به گفته مدير روابط عمومي پروژه روز رستاخيز هر كدام از اين هنرپيشه‌ها در كشور خودشان جايگاه عزت الله انتظامي را در كشور ما دارند كه مقابل دوربين روز رستاخيز قرار گرفتند. 

حضور ۸ سوپراستار عرب دليل توجه رسانه‌هاي عربي
در همين راستا با احمدرضا درويش تماس گرفتيم. درويش كه كمتر از يك ساعت بود از سفر براي تدوين فيلم به انگلستان بازگشته بود، در خصوص مراحل كار اين پروژه عظيم گفت: مراحل تدوين فيلم به پايان رسيده است و اكران آن با توجه به تصميمات تهيه كننده در سال جاري خواهد بود.
درويش همچنين در خصوص حواشي ناصحيح در زمينه بازتاب اين فيلم در رسانه‌هاي عرب زبان و كمرنگ بودن تبليغات پروژه در رسانه‌هاي داخل گفت: حضور هشت بازيگر مطرح و سوپر استار عرب در اين فيلم، باعث شد رسانه‌هاي عربي اخبار اين سريال را بازتاب دهند. از سوي ديگر رسانه‌هاي داخل هم در سال گذشته اخبار متعددي از اين پروژه منتشر كردند كه اخبار رسانه‌هاي غرب هم دقيقاً ترجمه همين خبرها بود.
برندگان اسكار در روز رستاخيز
مدير روابط عمومي پروژه روز رستاخيز در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص اين فيلم گفت: تدوين روز رستاخيز توسط «طارق انور» تدوينگر معروف كه براي فيلم «سخنران پادشاه» موفق به كسب اسكار شد، انجام شد و در استوديو مولير لندن در روزهاي اخير به پايان رسيد و آقاي درويش پس از پايان تدوين به كشور بازگشتند. موسيقي فيلم هم در كشور بلژيك توسط «استيفن واربك» آهنگساز برجسته برنده جايزه اسكار براي ساخت موسيقي فيلم «شكسپير عاشق» انجام شده است.
فيلمي با پس‌زمينه عاشورايي
توحيد بيگي مدير روابط عمومي پروژه در خصوص داستان روز رستاخيز كه احمدرضا درويش پس از هشت سال تحقيق و تفحص كليد آن را زده بود، اظهار كرد: موضوع فيلم روايت داستاني است كه پس از مرگ معاويه اتفاق مي‌افتد و به اتفاقات عاشورا گره مي‌خورد. ماجراي فيلم درباره فردي به نام « بُكير» فرزند حر بن يزيد رياحي است كه قبل از اينكه حر به كاروان امام حسين(ع) برگردد، تصميمي بزرگ مي‌گيرد.
«بُكير» طي يك روايت عاطفي كه برايش اتفاق مي‌افتد، دلمشغولي‌اش را در سپاه امام حسين(ع) مي‌بيند و اين روند باعث مي‌شود به سمت «حسين بن علي(ع)» گرايش پيدا كند و اين روايت شكل مي‌گيرد كه در پس‌زمينه‌ ما با واقعه عاشورا روبه‌رو هستيم.
رستاخيز ستاره‌اي
بيگي در خصوص بازيگران ايراني پروژه روز‌رستاخيز ادامه داد: آرش آصفي كه اولين تجربه بازيگري‌اش را پشت سر مي‌گذارد، ايفاگر نقش«بُكير» است و از ديگر بازيگران فيلم مي‌توان پوريا پورسرخ، حسن پورشيرازي، شقايق فراهاني، مهتاب كرامتي، ليلا بلوكات، زهره‌ حميدي، فرهاد قائميان، پرويز پورحسيني، سروش گودرزي، بابك حميديان، انوشيروان ارجمند و انوش معظمي را نام برد.
اكران بين‌المللي روز رستاخيز در سطح جهان
بيگي با اشاره به زمان اكران فيلم گفت: فيلم در ماه محرم اكران مي‌شود.
وي همچنين در خصوص اكران بين‌المللي روز‌ رستاخيز افزود: روز رستاخيز نه تنها در سراسر كشورهاي عربي بلكه در تمام كشورهاي دنيا از قاره آسيا و اروپا گرفته تا امريكا اكران مي‌شود تا تمام مسلمانان جهان بتوانند اين پروژه عظيم را در سينماهاي جهان تماشا كنند. فيلم به سه زبان و با سه نام متفاوت به نمايش درخواهد آمد.
زبان اصلي فيلم سينمايي روز رستاخيز فارسي است و به زبان‌هاي عربي و انگليسي دوبله و اكران خواهد شد. علاوه بر «روز رستاخيز » كه نام فارسي فيلم است، يوم الحُرّيه (روز آزادي) نام عربي فيلم و (He who said no آن كه گفت نه) نام انگليسي فيلم خواهد بود. روز رستاخيز عظيم‌ترين فيلم با محوريت عاشورا در حالي محرم سال جاري اكران مي‌شود كه تا به امروز تلاش اعراب براي ساخت فيلمي با اين مضمون مانند نمونه «معاويه، حسن و حسين» همواره ناموفق از آب درآمده است.

نماي نزديك:
بخشي از سكانس عاشورا ‌ـ روز ـ خارجي ـ كربلا ـ صبح عاشورا

كوفيان در حجمي وسيع در مقابلِ امام(ع) و يارانش، آرايش گرفته‌‌اند. سواران در جلو، كمانداران و نيزه‌داران در عقب و بقيه در طول و عرضي وسيع ديده مي‌شوند. پرچمِ سپاهِ كوفه در دستِ مردي سياه چهره است. عُمَر، شِمر، حُر، حَصين، عُبِيده، محمدبن‌اَشعَث، بُكير و حَفص‌بن‌عمر در صفِ كوفيان هستند. عباس‌بن علي، خصص‌بن عمر، حَبيب ابن مَظاهر، مُسلم‌بنِ‌عوسَجه، قاسم، علي اكبر و ديگران، سوار بر اسب‌ها در رديفِ اولِ اصحابِ امام(ع) ايستاده‌اند. قواي كوفه، از چهار سمتِ شمال، جنوب، شرق و غرب، اردوي امام(ع) را به محاصره درآورده‌اند. عُمر، سردسته قواي اصلي در جنوبِ ميدان، حصين در سمتِ راست، محمدبن اشعث در سمتِ چپ /نخلستان/ و يكي ديگر از سركردگان در شمالِ اردوگاهِ امام(ع)، كوفيان را فرماندهي مي‌كنند.
در تصويري باز از كلِ صحنه، امام(ع) قرآن را با يك دست بالا مي‌آورند و كوفيان را خطاب قرار مي‌دهند. امام حسين(ع):به نامِ خداي رحمان و رحيم.‌اي مسلمانان، اين كتاب، كلامِ خداست كه بر سينه محمد رسول الله(ص) نازل شد؛ كلامي كه ما را از جاهِليت رهانيد، انسان را خليفه خدا در زمين ناميد و اَخلاق، شَفَقَت و عِدالت را بر او كرامت داد.‌اي كساني كه به نامِ توحيد اسلام آورديد. . . بگوييد با كدام حُجت مرا به سوي خود خوانديد و اكنون به كدام گناه مرا با شمشيرهاي خود نشانه رفته‌ايد؟ مگر به من ننوشتيد كه كوفيان بر قيام عليهِ يزيد اتفاق دارند؟. . . . حال چه شده است كه پيمان شكسته‌ايد و بر دولتِ خصم آغوش گشوده‌ايد؟‌اي پيروانِ دين محمد من حُسينم كه جَدّم پيامبر و مادرم فرزندِ رسولِ خداست، بدانيد كه زبانِ تيغ و تزوير و طَمَع بر نِداي حق چيره گشته است. . .
شِمر كه پيشاپيشِ سپاهِ كوفه روي اسب نشسته، امام(ع) را با فرياد، خطاب قرار مي‌دهد.
شمر:اِي حسين، سُخنوَري كافي است، جانمان را به لب آوردي. اينها كه تو مي‌گويي افسانه است.
امام(ع) به سخنانِ خود ادامه مي‌دهند.
امام حسين(ع):اگر سنگ بر من بِبارَد، دست در دستِ شما نخواهم نهاد و با جاهليت بيعت نخواهم كرد.
ابوعبيده، در ضلعِ ديگر ميدان فرياد مي‌زند.
عبيده:ما نيز گريبانِ عاملِ فتنه عليهِ خليفه را رَها نخواهيم كرد.
كوفيان، نيزه‌ها و شمشيرها را بالا مي‌آورند و با فرياد، سخنِ حَصين را تأييد مي‌كنند. عُمَر، دست‌ها را بالا مي‌برد و همه را به سكوت فرا‌مي‌خواند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار