کد خبر: 1226936
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
هیئت مذاکره‌کننده حماس برای بررسی پیشنهاد‌های رژیم صهیونیستی عصر دیروز مصر را ترک کرد ولی هم مقام‌های رژیم صهیونیستی احتمال توافق را کم می‌دانند و هم منابع روی این موضوع اصرار دارند.
جوان آنلاین: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته که تغییری در اهداف جنگ ایجاد نشده و اسرائیل «با توافق یا بدون توافق» وارد رفح شده و «تا پیروزی کامل» در آنجا خواهد جنگید. حماس هشدار داده که اگر ارتش رژیم صهیونیستی وارد رفح شود «تن‌ها یک شکست جدید» نصیبش خواهد شد. 
 
هیئت مذاکره‌کننده حماس برای بررسی پیشنهاد‌های رژیم صهیونیستی عصر دیروز مصر را ترک کرد ولی هم مقام‌های رژیم صهیونیستی احتمال توافق را کم می‌دانند و هم منابع روی این موضوع اصرار دارند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیروز به خانواده‌های اسرای صهیونیست که حماس آن‌ها را در غزه نگهداری می‌کند، گفت: «تغییری در اهداف جنگ ایجاد نشده است و ما هرگز حل‌وفصلی را درباره رفح نمی‌پذیریم.» با وجود تداوم مسیر‌های دیپلماتیک، نتانیاهو گفته که «احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است» و تأکید کرده که ما عقب‌نشینی کامل از نوار غزه را قبول نمی‌کنیم و تسلیم حماس نمی‌شویم. توقف جنگ قبل از نابودی گردان‌های حماس در رفح ممکن نیست. او گفت: «چه درباره آتش‌بس و تبادل اسرا توافق کنیم و چه نکنیم نیرو‌های ما برای ریشه‌کن کردن حماس وارد رفح خواهند شد. این ایده که ما جنگ را قبل از دستیابی به همه اهداف خود پایان خواهیم داد، غیرقابل قبول است. ما وارد رفح می‌شویم و تمام گردان‌های حماس را با توافق یا بدون توافق در آنجا نابود می‌کنیم تا به پیروزی کامل برسیم.» نتانیاهو توضیح داد: «در امریکا نمی‌خواستند ما وارد غزه شویم ولی ما وارد شدیم، نمی‌خواستند وارد خان‌یونس شویم، و ما وارد شدیم. حذف تهدید از جنوب بدون ورود به رفح ممکن نیست، چنین امکانی وجود ندارد، من مصمم به ادامه کار هستم.» قرار بود عصر دیروز نتانیاهو کابینه جنگ تشکیل دهد ولی سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرد که او جلسه کابینه جنگ را که قرار بود به بررسی مذاکرات مبادله اسرا بپردازد، لغو کرده است. 
 
 عملیات رفح ظرف ۴۸ ساعت
به رغم حدس‌وگمان‌هایی که لغو کابینه جنگ به وجود آورده، ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی دیروز گفت که نتانیاهو به او تعهد داده «وارد رفح خواهیم شد و جنگ متوقف نمی‌شود. همچنین به من قول داد توافقی بد را قبول نکند.» «یدیعوت آحارونوت» روز سه‌شنبه نوشت که طبق برآورد‌ها در ارتش، به زودی درباره توافق تبادل اسرا یا حمله به رفح تصمیم‌گیری می‌شود و برخی منابع نیز با اشاره به اینکه سه‌شنبه شب، تعطیلات عید پسح یهودیان به پایان رسیده، گفته‌اند احتمال حمله اسرائیل به رفح طی روز‌های آینده وجود دارد. کانال ۱۲ عصر دیروز گزارش کرد که طبق ارزیابی سیستم امنیتی در عرض ۴۸ ساعت آینده یا حماس آتش‌بس را قبول می‌کند یا عملیات در رفح آغاز خواهد شد. این در حالی است که ظاهراً حماس حاضر نیست به توافقی که منجر به پایان کامل جنگ نشود، تن بدهد. رسانه صهیونیستی «ماکور ریشون» نوشته که السنوار آماده شنیدن پیشنهاد توافقی نیست که شامل توقف جنگ و عقب‌نشینی ارتش رژیم صهیونیستی از غزه نباشد؛ موضعی که احسان عطایا، عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز آن را تأیید کرده است. عطایا در واکنش به پیشنهاد مبادله اسرا که از سوی رژیم صهیونیستی ارائه شده است، گفت که این پیشنهاد با مفاد و ابهامات فعلی آن منجر به توافق نمی‌شود. این عضو ارشد جهاد اسلامی گفته که مفاد پیشنهادی جدید بیش از ۹۰درصد نسبت به پیشنهاد قبلی تغییر نکرده است، بنابر این دستیابی به توافق را رد می‌کنم. 
 
 فقط یک تونل را کشف کردند
با وجود نگرانی‌های گسترده درباره تبعات انسانی حمله به رفح، امریکا و رژیم صهیونیستی ادعا می‌کنند که به دنبال ساخت یک اسکله بزرگ، به کمک غیرنظامیان در آن هستند. امریکا شنبه همین هفته اعلام کرد که ساخت اسکله در ساحل نوار غزه را ظرف دو هفته آینده به اتمام می‌رساند و فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز سه‌شنبه اولین تصاویر از اسکله دریایی را که ساخت آن هفته گذشته در سواحل غزه شروع شد، در پلتفرم ایکس منتشر کرد. یک مقام نظامی امریکا به «رویترز» گفته است: «هزینه ساخت این اسکله که برای انتقال کمک‌های بشردوستانه استفاده خواهد شد، ۳۲۰ میلیون دلار برآورد شده است.» آنروا دیروز یک بار دیگر اعلام کرد که هیچ تخلیه‌ای در جنوب غزه (رفح) صورت نگرفته و تأکیدکرد: «ما از حمله احتمالی اسرائیل به رفح بسیار نگرانیم.» 
همزمان، حماس درباره عواقب حمله اسرائیل به رفح هشدار داده و گفته که اگر ارتش رژیم صهیونیستی وارد رفح شود آنجا برایش گلستان نخواهد بود و تنها یک شکست جدید خواهد خورد. یکی از رهبران جنبش حماس که نامش فاش نشده، در مصاحبه با العربی‌الجدید هشدار داده که حتی اگر ارتش اسرائیل وارد رفح شود آنجا برایش گلستان نخواهد بود و تنها یک شکست جدید را متحمل خواهد شد و هرگز نمی‌تواند اسرای خود یا جسدهای‌شان را پیدا کند. بازگشت سالم اسرا تنها از طریق روند مذاکراتی که به آتش‌بس منتهی شود، ممکن است. این مقام حماس با اشاره به اینکه بعد از گذشت بیش از ۲۰۰روز از جنگ و آزادی ۱۱۰ اسیر مقاومت طی آتش‌بس دستگاه‌های رژیم صهیونیستی نتوانستند «به جز یک تونل» به چیزی دست یابند که آن هم بیشتر تصادفی بوده نه بر اساس داده‌های اطلاعاتی منظم. وی تأکید کرد: «رژیم اشغالگر تنها به ۲۰درصد از شبکه تونل‌ها دست یافته و بیشتر تونل‌ها هیچ آسیبی ندیدند.» او وعده کرده که به محض پایان جنگ مردم اسرائیل و کمیته‌های تحقیقاتی که رژیم اشغالگر آن را تشکیل داده است، حجم شکست اطلاعاتی و امنیتی دستگاه‌های امنیتی و ارتش اسرائیل در نوار غزه را خواهند فهمید. این رهبر حماس درباره عملیات رفح گفت: «بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رهبران ارتش این رژیم ادعا می‌کنند که مقاومت تمام اسرای اسرائیلی را در رفح مخفی کرده است و مردم را این‌گونه فریب می‌دهند که عملیات علیه رفح منجر به نابودی گردان‌های حماس و آزادی اسرا خواهد شد. اگر آن‌ها این اطلاعات دقیق را دارند پس چرا نتوانستند به یحیی السنوار، رئیس حماس در غزه دست یابند، در حالی که وی اخیراً در مناطق نوار غزه رفت‌وآمد داشت، آن هم در زمانی که پهپاد‌های شناسایی و هجومی اشغالگران هر لحظه در آسمان نوار غزه هستند. آیا افراد عاقل در میان مردم رژیم صهیونیستی هنوز این حجم از گمراهی و فریب را حداقل درباره جسد اسرای اسرائیلی که در حملات وحشیانه خود اسرائیل کشته شدند، نفهمیده‌اند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار