یک کارنامه کنکور، دوباره فاجعه آموزشی را به رخ کشید
همین چند سال پیش بود که رهبر معظم انقلاب به وزیر علوم درباره خطرات کاهش دانشجویان فیزیک و شیمی هشدار و دستور چاره‌جویی دادند. حالا دانشجویی که نمره فیزیک را منفی زده برای دبیری فیزیک پذیرفته می‌شود! این یعنی لرزیدن پایه‌های فیزیک و شیمی و ریاضی و در کل علوم‌پایه.
تفاوت آموزشی در مدارس شهری و روستایی در گفت‌وگوی «جوان» با یک معلم
سال اولی که وارد شغل معلمی شدم (سال ۱۳۹۸) به روستا رفتم تا شرایط آموزش در آنجا را از بعد جامعه‌شناختی بررسی کنم، می‌خواستم نوع مواجهه آن‌ها را با درس خواندن ببینم، با وجود محرومیت‌هایی که تجربه می‌کنند. از همان روز‌های اول فهمیدم که این بچه‌ها به شدت شگفت‌انگیز هستند، آن‌ها پتانسیل و ظرفیت بالایی دارند که با کمی توجه به رشد و بالندگی می‌رسند
گزارش «جوان» از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم 
کابینه دولت چهاردهم بعد از گمانه‌زنی‌های بسیار و نوآوری‌هایی که در انتخاب گزینه اصلح وزارت از سوی مسعود پزشکیان طرح شده‌بود، تمام شد و نوبت به دفاعیه رئیس دولت از انتخاب‌های خود در ایستگاه بهارستان رسید. نمایندگان مردم در مجلس قرار است از شنبه تا چهارشنبه در دو شیفت بررسی صلاحیت وزرا را در دستور کار قرار دهند.
بررسی نیاز‌های دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی در گفت‌وگوی «جوان» با معلم نابینا
از آنجا که توانمندسازی هر فردی از سنین پایین‌تر آغاز می‌شود، تصمیم گرفتم معلم دانش‌آموزانی با مشکلات بینایی باشم و به آن‌ها یاد بدهم که نه تنها سربار جامعه نیستند بلکه می‌توانند برای جامعه سودبخش باشند
چرایی نفوذ کتب مکمل در کتب اصلی آموزشی و مدارس در گفت‌وگوی «جوان» با کارشناس آموزش
از اولین‌باری که خبر حذف کنکور را شنیدم، نزدیک به ۲۰ سال می‌گذرد، اما نه‌تن‌ها کنکور حذف نشد، بلکه سه کنکور دیگر هم به عنوان امتحانات نهایی اضافه شد! این موضوع، باعث تعدد کتاب‌ها شده و ذهن دانش‌آموز را در بمباران درسی خسته می‌کند
راهی برای فرار از کمک به مدرسه نیست
مگر تحصیل در مدارس دولتی رایگان نیست؟ اگر آری که گرفتن این مبالغ آن هم با زور و اجبار چه معنایی دارد، اگر نه پس چرا از پسوند دولتی در کنار نام این مدارس استفاده می‌شود؟ اما مهم‌تر اینکه با این نوع نگاه چه تفاوتی بین مدارس دولتی و خصوصی وجود دارد و سهم آموزش‌و‌پرورش در گرفتن حق دانش‌آموزان و والدینی که توان پرداخت مبلغ کمک به مدرسه ندارند، چیست
مدیر توسعه کمی و کیفی کودکستان در گفتگو با «جوان» مطرح کرد
خیلی از مشکلات پشت سر گذاشته شده است و باید قبل از اجرا برای آن فکری می‌شد، مثلاً قانون برای اجرای تطبیق و تا زمان استقرار سازمان، باید سازمان‌های متولی را مجاب به همکاری می‌کرد، نه اینکه آن‌ها به سرعت کنار بروند و همه فشار‌ها را روی دوش سازمان ملی تعلیم‌و‌تربیت کودک بیندازند
درخشش دانش‌آموزان نخبه ایرانی، این بار در چین
حفظ جایگاه و تکرار نایب قهرمانی (مدال نقره) کار ساده‌ای نیست، خصوصاً وقتی با حریفان تا بن‌دندان مسلح روبه‌رو باشید؛ واقعیتی که حضور چین در سکوی نخست قهرمانی آن را ثابت می‌کند؛ چینی که به لحاظ امکانات فنی با ایران قابل مقایسه نیست و چه بسا اگر دانش‌آموزان ایران چنین امکاناتی در اختیار داشتند، چین حتی به گرد پای‌شان هم نمی‌رسید. 
محتویات کتب کمک درسی چیست که در کتاب درسی نیست؟
پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در گفتگو با «جوان»: مسئله اصلی این است که آرمان ما با ساختار تناقض دارد. ما در اجتماع درباره شاخص‌ها و رویکرد‌ها از مهارت‌محوری حرف می‌زنیم، اما در کشور جایگاهی برایش وجود ندارد
بررسی وضعیت کودکستان‌ها در گفت‌وگوی «جوان» با رئیس سازمان ملی تعلیم‌و‌تربیت کودک
سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک جزو سازمان‌های نوپای کشور است و حدود سه سال از تأسیسش می‌گذرد، اما مأموریت بزرگی روی دوشش گذاشته شده‌است؛ از یک‌سو مسئولیت ۷ میلیون کودک و حدود ۳۰ هزار کودکستان بر گردن گرفت که این‌ها باید ساماندهی می‌شدند و از سوی دیگر به دلیل اهمیت این گروه سنی و انتظاراتی است که خانواده‌ها از کودکستان‌ها داشته و دارند. 
۷