«جوان» به منظور بررسی وضعیت تیم رباتیک دانش‌آموزی ایران به سراغ مربیان این تیم رفته است
هر چند نایب‌قهرمانی در پکن بسیار غرورآمیز بود، اما نباید دست از تلاش کشید، چراکه حریفان و آن‌ها که امکانات و تجهیزات بهتر و بیشتری نسبت به دانش‌آموزان ما دارند، عزمشان را جزم کرده‌اند تا نگذارند مقام قهرمانی و نایب قهرمانی از آن ایران شود
وزیر آموزش‌و‌پرورش: برنامه درسی، آموزش‌زده، غیرتربیتی، غیر‌مهارتی و استعدادکش است با این روش نمی‌توان استعداد‌ها را شناسایی و هدایت کرد
زنگ مهر در مدارس سراسر کشور نواخته شد
مهرماه، هر ساله تکرار می‌شود، اما هیچ وقت بوی کهنگی به خود نمی‌گیرد. در اولین روز پاییز و به رسم همیشگی، گل‌های باغ زندگی بدرقه خانه دومشان شدند، آن‌ها بعد از رد شدن از زیر قرآن کریم، به صحنه جدیدی از زندگی رفتند تا دانایی، درس عشق، گذشت و مهربانی و همچنین تقوا را یاد بگیرند. قرار است تک‌تک دانش‌آموزان پله‌های زندگی را یکی‌یکی و با کمک والدین و معلمانشان بالا بروند و آینده خود و جامعه را بسازند. 
گزارش «جوان» از آمار نگران‌کننده ناایمن بودن مدارس پایتخت و تهدید بالقوه دانش‌آموزان
مدیران و مسئولان مدارس ناایمن، مسئول هر حادثه و اتفاقی خواهند‌بود که در آنجا رخ دهد، آن‌ها باید پاسخگوی سهل‌انگاری‌ها و بی‌توجهی‌ها نسبت به هشدار‌های سازمان آتش‌نشانی باشند و نباید این مسئولیت مهم را فراموش کنند. بدون شک پیشگیری بهتر و مؤثرتر از درمان است و این مهم را نباید فراموش کرد
راهی که شروع نشده به پایان می‌رسد
بازمانده از تحصیل در تعاریف، کودکان و نوجوانانی هستند که به دلیل تبعیض طبقاتی، فقر فرهنگی و سایر محدودیت‌ها و محرومیت‌ها از تحصیل جامانده‎اند؛ آن‌ها با گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال، با وجود اینکه نیازمند رفتن به مدرسه هستند، اما به دلایل مختلفی در هیچ یک از مقاطع تحصیلی مشغول به تحصیل نیستند، بازماندگی از تحصیل در مقطع ابتدایی یعنی ترویج بی‌سوادی و اینکه یک دانش‌آموز هنوز یک راهی را شروع نکرده که بتواند آن را ادامه دهد. 
تحول در روش‌های آموزشی در گفت‌و‌گوی «جوان» با معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش
برنامه‌های درسی مهم‌ترین موضوع آموزش و پرورش هستند و اصلاً همه فعالیت‌هایی که انجام می‌شود برای این است که اهداف نظام آموزشی از طریق برنامه‌های درسی تحقق پیدا کند. اگر ما در اسناد بالادستی و در سند تحول بنیادین اشاره می‌کنیم که فارغ‌التحصیلانی با چنین ویژگی‌هایی می‌خواهیم، همه این‌ها باید از طریق برنامه‌های درسی اتفاق بیفتد. به عبارتی نقشه راهی که ما را به اهداف نظام آموزش می‌رساند، برنامه درسی است. 
گزارش «جوان» از فرامتن اعلام نتایج کنکور
شواهد نشان مي‌‌دهد به رغم وعده‌هاي زيادي كه در مورد رفع تبعيض در ميان كنكوري‌ها با اجراي قانون جديد و پيش از اعمال معدل‌ها در نتايج داده شده‌بود، هنوز فرسنگ‌ها با اين ايده‌آل فاصله داريم و اتفاقاً اكنون تصور بخش زيادي از كنكوري‌ها اين است كه مدارس خاص در شهرهاي بزرگ و مراكز و كتاب‌هاي كنكوري توانسته‌اند تفاوت معناداري را ميان دانش‌آموزان مدارس دولتي با مدارس غيردولتي يا نيمه دولتي ايجاد كنند
گزارش «جوان» از گلایه دانشجویان دکترای دانشگاه پیام نور مرکزی از محرومیت تحصیلی‌+پاسخ مسئولان
سرپرست معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در گفتگو با «جوان»: دانشجویان استعداد درخشان باید دارای معدل تعیین شده باشند و ثبت‌نامشان در یک بازه زمانی مشخصی انجام شود، علاوه بر این افراد باید از دانشگاه محل تحصیل کارشناسی ارشد خود، گواهی مربوط به استعداد درخشان را داشته باشند
گفت‌وگوی «جوان» با دکتر محمدحسین امیدخدا، رئیس مرکز مطالعات راهبردی آموزش عالی
افکارسنجی علم شناخته‌شده‌ای در دنیاست. شما با متد‌های علمی می‌توانید نتایج را به جامعه تعمیم دهید. مگر در همین انتخابات اخیر نمونه‌گیری نشد؟ طبیعتاً سرشماری نمی‌کنید. این نمونه شاید چندهزارنفر باشد، اما اگر این نمونه‌گیری علمی باشد، شما می‌توانید نتایج را تعمیم دهید و خیلی وقت‌ها می‌بینید نزدیک به واقعیت است
یک کارنامه کنکور، دوباره فاجعه آموزشی را به رخ کشید
همین چند سال پیش بود که رهبر معظم انقلاب به وزیر علوم درباره خطرات کاهش دانشجویان فیزیک و شیمی هشدار و دستور چاره‌جویی دادند. حالا دانشجویی که نمره فیزیک را منفی زده برای دبیری فیزیک پذیرفته می‌شود! این یعنی لرزیدن پایه‌های فیزیک و شیمی و ریاضی و در کل علوم‌پایه.
۶