کد خبر: 1226168
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
جوان آنلاین: رژیم صهیونیستی که برای آزادی اسرای خود تحت فشار است، قصد دارد از جریان‌سازی برای حمله به رفح در راستای آزادی اسرای خود استفاده کند. حماس اگرچه اعلام کرده که تمایلی به نگهداری اسرا ندارد، اما تأکید دارد که بدون توقف جنگ و خارج شدن نیرو‌های رژیم اشغالگر از باریکه غزه، اسرا را آزاد نخواهد کرد. 
 
رژیم صهیونیستی که چندی است از موضوع حمله به رفح به عنوان دستاویزی برای رهایی از بن‌بست جنگ غزه استفاده می‌کند، در بحبوحه بالاگرفتن تنش‌ها در بدنه این رژیم و تداوم خشم عمومی از باقی ماندن شمار قابل‌توجهی اسیر در دست مقاومت حماس، قصد دارد موضوع حمله به رفح را وسیله‌ای برای نجات خود قرار دهد. خانواده‌های اسیران صهیونیست و شهرک‌نشینان از آغاز عملیات طوفان الاقصی در تظاهرات‌های متعدد، بار‌ها تأکید کرده‌اند که کابینه بنیامین نتانیاهو به سرنوشت اسرای آن‌ها توجهی ندارد. بستگان اسیران، روز پنج‌شنبه بار دیگر در منطقه «کریاه» در مرکز شهر تل‌آویو که مقر‌های سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی در آنجا قرار دارد، تظاهرات کردند و ضمن انتقاد از سیاست‌های کابینه رژیم صهیونیستی، خواهان انعقاد قرارداد مبادله اسیران فلسطینی با بستگان اسیر خود در نزد مقاومت فلسطین شدند. نتانیاهو که به دلیل ناتوانی از حل مسئله آزادی اسرا به شدت تحت فشار قرار دارد به رغم موافقت با طرح‌های ارتش برای حمله به رفح، هنوز برای اجرای آن چراغ سبز نشان نداده است. در چنین شرایطی، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش کردند که تل‌آویو مایل است در صورت توافق با حماس بر سر آزادی اسرا و آتش‌بس در خصوص قصد خود برای حمله به رفح تجدیدنظر کند. همچنین، رسانه‌های عربی گزارش کردند که مصر به رژیم صهیونیستی پیشنهاد داده که حاضر است در ازای حمله نکردن به رفح، مذاکرات آتش‌بس برای توافق با حماس را با میانجیگری خود از سر بگیرد. 
 خط قرمز حماس
خلیل الحیه، نایب رئیس جنبش حماس در نوار غزه در گفتگو با الجزیره، موضع این جنبش را در برابر تحرکات صهیونیست‌ها تشریح کرد و گفت: «ما نمی‌خواهیم اسرای صهیونیست را نزد خود نگه داریم و برای آزادی آن‌ها در چارچوب توافق و مذاکرات جدی، کاملاً قاطع هستیم.» وی با بیان اینکه عدم پیشرفت مذاکرات تا این لحظه به خاطر سرسختی رژیم صهیونیستی بوده است، گفت: «منتظر پاسخ رژیم صهیونیستی و واسطه‌ها به پیشنهادات مطرح شده هستیم. مشکل حقیقی، عدم موافقت رژیم صهیونیستی با آتش‌بس و خروج از نوار غزه است. رژیم صهیونیستی با طرحی پیشنهادی برای آزادی ۵۰ اسیر فلسطینی از جمله ۳۰ اسیر محکوم به حبس ابد در مقابل هر نظامی زن اسرائیلی مخالفت کرد.» او در ادامه گفت: «فشار‌هایی بر قطر برای تخریب وجهه آن و واداشتن دوحه به اعمال فشار بر حماس وارد شده است. ما به وساطت قطر و مصر پایبندیم، اما هرگز چیزی را که با منافع ملت فلسطین در تضاد باشد، نخواهیم پذیرفت.» الحیه همچنین گفت مقاومت فلسطین بدون توقف جنگ و خروج نیرو‌های صهیونیست از غزه، هرگز اسرای اسرائیلی را آزاد نخواهد کرد. 
 استعفای سخنگوی وزارت خارجه امریکا
موضوع اسیران در کنار عملی شدن گمانه‌زنی‌ها درباره استعفاها، فشار‌ها بر دولت نتانیاهو را دوچندان کرده است، به طوری که وضعیتی که دولت راست افراطی نتانیاهو رقم زده است، دامنه استعفا‌ها را به وزارت خارجه امریکا هم کشاند و هاله غریط، سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه امریکا هم از سمت خود کناره‌گیری کرد. غریط در صفحه خود در شبکه اجتماعی لینکدین نوشت: «من روز ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ (۳۰ فروردین) بعد از ۱۸ سال خدمت برجسته برای اعتراض به سیاست امریکا در قبال غزه، استعفا کردم.» همزمان با آغاز دومینوی استعفا‌ها در میان مقامات بلندپایه ارتش رژیم صهیونیستی، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «نتانیاهو به خاطر امنیت اسرائیل هم که شده باید استعفا دهد. کابینه نتانیاهو باید از زندگی ما خارج شود.» لاپید از «بنی‌گانتس» و «آیزنکوت» دو عضو کابینه جنگ هم خواسته بود از کابینه نتانیاهو کناره‌گیری کنند. آهارون حالیوا، رئیس سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی اولین مقام ارشد نظامی صهیونیست است که بعد از آغاز جنگ در غزه استعفا می‌دهد. روز چهارشنبه هم فرمانده یگان ویژه اشباح در ارتش رژیم صهیونیستی که هم اکنون در نوار غزه مستقر است، به طور ناگهانی از سمت خود استعفا کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار